کمانچه,و,تنبک,فرج,پوری,و,حدادی,هم,نوا,می,شوند
یزد فردا : کمانچه و تنبک فرج پوری و حدادی هم نوا می شوند
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کنسرت «دو نوازی کمانچه و تمبک» سعید فرج پوری و پژمان حدادی با عنوان «بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی ایران» پنجشنبه 26 آذر ساعت 20 درفرهنگ سرای ارسباران برگزارمی شود.
به گزارش یزد فردا در این کنسرت سعید فرج پوری و پژمان حدادی از اعضای ثابت گروه دستان، برای اولین بار در کنار هم به دو نوازی با تکیه بر مرکب نوازی و بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی ایران میپردازند.
سعید فرج پوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه متولد 1339، مدرس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، هنرستانهای دختران و پسران، دانشگاه هنر ودانشگاه علمی کاربردی است.
وی تاکنون نوازندگی در گروههای شیدا، عارف، آوا، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصررا درکارنامه خود دارد وکنسرتهای فراوانی را در مراکز فرهنگی و فستیوالی اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروههای مختلف و صاحب نام موسیقی ایرانی، برگزار کرده است.
تکنوازی کمانچه 1 در دستگاه سهگاه، تکنوازی کمانچه 2 در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمههای کردی، آلبوم کمانچه نوازی چهارگاه و بیات ترک، شوریده (برنده جایزه بهترین موسیقی سال 2003 از وزارت فرهنگ فرانسه)، آهنگسازی آلبومهای دریای بیپایان (همکاری با گروه دستان با صدای سالار عقیلی و غوغای عشقبازان)، (آهنگسازی برای گروه آوا با آواز محمد رضا شجریان) بخشی از مجموعه آثار وی است.
فرج پوری پیش از این اجرای تصنیف برای گروه سازهای ملی: نقش پندار - آوات - زمانه - یادواره سیدعلی اصغر کردستانی- ژوان – را برعهده داشته است وکتاب «20 قطعه برای کمانچه» را به نگارش در آورده است.
پژمان حدادی متولد 1348 فراگیری ساز تمبک را از 10سالگی به مدت 2 سال نزد اسدلله حجازی آغاز و از آموختههای ایشان بهره فراوان برد. وی همواره خود را در ارتباط با پایه ریزی و اساس فراگیری صحیح تمبک نوازی مدیون او میداند. پس از آن برای مدت کوتاهی از محضر بهمن رجبی نوازنده برجسته تمبک بهره برد که این امر راهگشای نگاه و تجربه دیگری برای اواز نوازندگی تمبک شد. وی با پیگیری مستمر، سبکهای گوناگون نوازندگی پیشکسوتان تمبک را دنبال میکرد و شیفته سبک نوازندگان نامداری چون زنده یاد حسین تهرانی، ناصر فرهنگفر و همچنین مرتضی اعیان بود. ا و به طریق شنیداری از آثار ضبط شده آنها تاثیر بسیار زیادی گرفت.
این نوازنده پس از مدتی علاقهٔ زیادی به ساز دف پیدا کرد و در کنار تمرین ساز تمبک به صورت خودجوش به فراگیری این ساز پرداخت و از راه دور و شنیداری از آثار ضبط شده بیژن کامکار بهره فراوان برد.
حدادی در سال 1989 از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و از سال 1991 موسیقی را به شکل حرفهای دنبال کرد. پس از همکاری با چند گروه موسیقی سنتی، از جمله عشاق و نوا که در خارج از ایران فعالیّت داشت و آشنایی وی با حسین علیزاده در آمریکا و نوازندگی در کنار ایشان در کنسرتهای متعدد، سبب شد با انگیزه و جدیت بیشتری به فعالیت حرفهای در موسیقی بپردازد.
علاقه مندان جهت تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت www. iranconcert. com مراجعه کنند.
یزد فردا نقش حادثه عاشورا در تاریخ شعر و هنر بی بدیل است
یزد فردا: نقش حادثه عاشورا در تاریخ شعر و هنر بی بدیل است
گروه هنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه شاعران زیادی در بحث عاشورا شعر سروده و از این مقوله استفاده کرده اند، گفت: نقش این حادثه در تاریخ شعر و هنر بی بدیل بوده است.
به گزارش یزد فردا به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجتالاسلام رحیم جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان امروز،18 آذرماه در آیین اختتامیه هشتمین کنگره سراسری «شعر عاشورایی» قروه، اظهار کرد: عاشورا، چشمه زلال و جوشان و خروشانی است که همهی جامعه بشری از آن بهره گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حماسه، مبارزه، قیام و انقلاب، مردم از واقعه عاشورا و این رویداد مهم درس گرفتهاند، افزود: عاشورا دایرةالمعارف و گنجینه بزرگی است که هیچکس از آن بینیاز نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه شاعران زیادی در بحث عاشورا شعر سروده و از این مقوله استفاده کردهاند، عنوان کرد: نقش این حادثه در تاریخ شعر و هنر بیبدیل بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: هشتمین کنگره شعر عاشورایی قروه ویژگیهای خاصی داشت که میتوان به بحث علمی، پژوهشی و مقالات ارسال شده آن اشاره کرد.
حجتالاسلام جعفری ذکر کرد: همچنین در این کنگره یادی از شهدای غواص و توجه خاصی به حادثه جانسوز منا شد که از ویژگیهای منحصربه فرد کنگره هشتم بود.
وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم در کشور تیمی تشکیل شود و حادثه منا را موشکافانه تشریح و بررسی کند که بسیار ارزنده است این گام بزرگ از استان کردستان برداشته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در پایان یادآور شد: کنگره عاشورا از لحاظ معنوی جایگاه بالایی دارد و می تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی بسیار تأثیرگذار باشد.