۶ مــاده غذایــی مهــم در تناســب انــدام
برای افرادی که میخواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه میشود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند.
یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، ورود مواد غذایی صنعتی به برنامه غذایی مردم است.
مواد غذاییای که در این مقاله معرفی میکنیم باعث کنترل قند خون شده و به شما احساس سیری طولانی مدتی میدهد. برای همین جلوی اشتها را گرفته و به لاغری و زیبایی اندام شما کمک میکند.
کلم قرمز
در طول قرنها مردم و به ویژه کشاورزان از کلم به عنوان یک ماده غذایی اصلی و مفید استفاده کردهاند. اما امروزه سبزیجات متنوع دیگر جای کلم را گرفتهاند. باید بدانید کلم کم کالری (هر نصف فنجان حاوی ۱۶ کالری ) و سرشار از فیبر است. برای همین یک ماده غذایی لاغر کننده جادویی به شمار میرود. کلم و به ویژه کلم قرمز سرشار از ویتامین C است و از خطر ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری میکند.
میزان مصرف:
روزانه نصف فنجان کلم پخته یا یک فنجان کلم خام. ابتکار به خرج داده و غذا و سالادهای متنوع تهیه و میل کنید.
سیب
سیب سرشار از فیبرهای حلال است و میتواند میزان قند خونتان را ثابت نگه دارد. یک عدد سیب متوسط حاوی ۴ گرم فیبر به ویژه پکتین است که میتواند میزان کلسترول را کاهش دهد.
برای افرادی که میخواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه میشود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند.
نتایج پژوهشهای متعدد نشان میدهد مصرف سیب نه تنها باعث کاهش وزن در زنان میشود بلکه میزان گلیسمی خون آنها را نیز کاهش میدهد. توصیه میکنیم سیب را پوست میل کنید.
میزان مصرف:
روزانه یک عدد سیب میل کنید. سیب حاوی ۸۰ کالری است و یک عصرانهی ایده آل محسوب میشود.
دارچین
محققان به این نتیجه رسیدهاند که دارچین باعث کاهش گلیسمی خون میشود. در واقع بعضی از ترکیبات طبیعی موجود در این ادویهی معطر مانند انسولین عمل میکند و باعث میشود سلولها گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند و گلیسمی خون را کاهش دهد.
مصرف روزانه یک چهارم یا نصف یک قاشق چایخوری کافی است تا میزان قند خون به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
میزان مصرف :
روزانه نصف قاشق چایخوری دارچین مصرف کنید. این میزان برای بهرهمندی از خواص آن کافی است. اما اگر شما از طرفداران این ادویهی معطر هستید میتواند تا یک یا دو قاشق چایخوری در روز نیز مصرف کنید.
توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشوید زیرا در صورت زیادهروی ترکیبات موجود در آن باعث مسمومیت میشود.
تخممرغ
تخم مرغ یکی از منابع پروتئین است. این ماده غذایی همچنین سرشار از اسیدهای آمینه است. از آن جایی که تخممرغ از پروتئین و چربی تشکیل شده است کمترین تأثیر را روی گلیسمی خون میگذارد و برای همین بهترین گزینه برای صبحانه است. چون باعث ایجاد احساس سیری شده و اشتها را کاهش میدهد.
محققان مشاهده کردهاند زنانی که برای صبحانه دو عدد تخممرغ و نان کامل میخورند در طول روز کمتر احساس گرسنگی کرده و کالریهای کمتری دریافت میکنند.
میزان مصرف:
یک عدد تخممرغ کافی است. یک عدد تخممرغ بزرگ حاوی حدوداً ۷۵ کالری و ۵ گرم چربی است که کمتر از ۲ گرم آن چربی اشباع شده است. شما میتوانید برای صبحانه املت (تهیه شده با دو عدد تخممرغ ) و یک برش نان کامل ( سبوسدار ) میل کنید.
دانههای روغنی
تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، بادام، گردو، کنجد و غیره جزو مواد غذایی فوقالعاده محسوب میشوند. این مواد غذایی سرشار از پروتئین، چربیهای مفید و فیبر هستند که به تدریج باعث تثبیت گلیسمی و کنترل اشتها میشود.
با وجود این که این دانههای روغنی سرشار از چربیاند (۱۲ تا ۱۴ گرم در ۳۰ گرم) باید بدانید این چربیها چربیهای اشباع نشدهی مونو و چربیهای اشباع نشده ی پُلیاند که برای قلب مفید است. علاوه بر این در هر ۳۰ گرم از این دانههای روغنی ۴ تا ۹ گرم پروتئین وجود دارند.
در نهایت باید بگوییم این مواد غذایی حاوی استرول است که با کلسترول بالا مقابله میکند. محققان با بررسی ۲۷ میوه و دانه روغنی مختلف دریافتند که دانههای کنجد حاوی بیشترین میزان استرول است.
میزان مصرف:
یک یا دو قاشق غذاخوری از این دانههای روغنی کافی است. توجه داشته باشید دانههای روغنی پرکالری است پس در مصرف آنها زیادهروی نکنید. میتوانید برای عصرانه یک مشت تخمهی کدو یا تخمهی آفتابگردان میل کنید.
سرکه
بسیاری از فواید این چاشنی هنوز برای مردم ناشناخته است. افزودن سرکه به غذاها، ۱۹ تا ۵۵ درصد گلیسمی موجود در این غذاها را کاهش میدهد. اسید موجود در سرکه نمیگذارد گلوسیدهای غذا به قند خون تبدیل شود.
نتیجه پژوهشها نشان داده است که سرکه میتواند احساس سیری را افزایش دهد و برای همین همیار لاغری بسیار خوبی محسوب میشود. خوش طعم بوده و عملاً کالری ندارد.
در خصوص سرکه بالزمیک مراقب باشید زیرا به اکثر این محصولات صنعتی قند اضافه میکنند.
میزان مصرف:
۱ تا ۲ قاشق چایخوری. توجه داشته باشید در مصرف سرکه نیز دچار افراط نشوید.
توصیههای اسلام دربارهی غذا خوردن
آداب غذا خوردن از نظر اسلام تنها سلامت جسم را تضمین نمیکند بلکه تضمین کننده سلامت هم جسم و هم جان است.
از آنجا که عقل و علم، بر همه رازهای آفرینش احاطه ندارند، چه بسا حکمت برخی از رهنمودهای اسلام برای دانش امروز، مجهول باشد ولی بی تردید این به معنای بی دلیل بودن آن رهنمودها نیست، چنان که فلسفه شماری از احکام اسلام، در گذشته مجهول بود و امروزه علم به راز آنها پی برده است ...
مهمترین رهنمودهای اسلام در مورد غذا خوردن:
نخستین و مهمترین رهنمود اسلام این است که:
آنچه انسان مصرف میکند باید از راه مشروع تهیه شده و حلال باشد.
دوم: آداب غذا خوردن
آنچه رعایت آنها در هنگام غذا خوردن سفارش شده است:
* تدبر در اینکه انواع خوراکیها چگونه در نظام هستی پدید آمدهاند.
* آغاز خوردن غذا با نام و یاد خدا
* آغاز کردن غذا با نمک (در صورتی که فرد سالم بوده و نمک برایش ضرر نداشته باشد)
* آغاز کردن از سبکترین غذاها
* نخوردن غذای گرم و خوردن غذای نیمه گرم قبل از سرد شدن
* خوردن با دست راست
* کوچک گرفتن لقمه
* خوب جویدن غذا
* طولانی کردن نشستن بر سر سفره
* گرامی داشتن نان و نگذاشتن آن زیر ظرف غذا
* دست کشیدن از خوردن غذا پیش از سیر شدن کامل و در حالی که قدری از اشتها باقی است.
* خوردن از قسمت جلوی خود
* نگاه نکردن به لقمه دیگران
* رعایت حقوق دیگران در آنچه بر سر سفره است.
* آغاز شدن غذا به وسیله کسی که صاحب سفره است و یا کسی که بزرگتر مجلس است.
* ادامه دادن صاحب سفره به خوردن تا سیر شدن همه کسانی که بر سر سفره نشستهاند.
* بلند شدن از سر سفره، قبل از برچیدن آن
نخستین و مهمترین رهنمود اسلام این است که:
آنچه انسان مصرف میکند باید از راه مشروع تهیه شده و حلال باشد
آنچه هنگام غذا خوردن باید ترک کرد:
* زیادهروی در کیفیت و کمیت غذا
* نکوهش غذایی که نسبت به آن بی میل است.
* دمیدن در غذا
* خوردن با دست چپ
* خوردن با یک انگشت یا دو انگشت
* بلند آروغ زدن
* پاک کردن زیاد استخوانها
* آب خوردن در میان غذا
* آب خوردن، پس از خوردن گوشت
* خوردن، در حال سیری
سوم : حالاتی که غذا خوردن در آن حالات نهی شده است
غذا خوردن به شیوه متکبران مثلاً در حال «تکیه زده»، «خوابیده به شکم»، «دراز کشیده»، «ایستاده» همچنین غذا خوردن در حال راه رفتن و جنابت نیز بسیار نهی شده است.
چهارم : توصیه به هم غذا شدن با دیگران