زمان : 16 Azar 1394 - 15:18
شناسه : 115258
بازدید : 8977
ادغام راهداري  و  حمل و نقل ادغام راهداري و حمل و نقل محسن اختياري

موازي كاري در دستگاههاي دولتي يكي از مشكلاتي است كه تبعات متعددي به دنبال داشته و از ابعاد مختلفي قابل بررسي است . از آنجاييكه چابك سازي و كوچك نمودن حجم بدنه دولت يكي از سياستهاي كلي و راهبردي نظام در سالهاي اخير بوده ، ادغام دستگاههايي كه به نوعي فعاليتهاي يكسان و مشترك داشته ولي تحت مديريتهاي جداگانه اي اداره مي شوند يكي از راهكارهاي مهم عملي در راستاي نيل به اين اهداف مي باشد . شكي نخواهد بود كه قرار گرفتن چنين فعاليتهايي كه عمدتا داراي ماهيت كاري يكسان و عملكرد مشترك مي باشند تحت يك مديريت واحد و همسو مزيتهاي بسياري بهمراه خواهد داشت كه درنهايت به افزايش بهره وري و افزايش راندمان و كارايي مجموعه منجر خواهد شد .

راهداري با ماهيت كاري محافظت  از كليه راههاي كشور و نگهداري شبكه راهها در سطح سرويس دهي مطلوب و ايمن داراي حوزه بسيار وسيع و گسترده ايست كه خود نيازمند توجه و عنايت ويژه اي مي باشد . از آنجاييكه راهها به عنوان يكي از اصليترين شاخصهاي توسعه و مهمترين زيربناها و زيرساختهاي لازم براي پيشرفت جوامع در ابعاد گوناگون بويژه از جنبه هاي اقتصادي مطرح مي باشند ، اهميت راهداري و حفظ راهها در شرايط مناسب و مطلوب بوضوح آشكار مي گردد . از سويي حمل و نقل و به تعبير جامعتر ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استانها داراي وجوه يكسان و حتي واحدهاي مشترك متعددي با حوزه هاي راهداري مي باشند كه در بسياري جنبه ها ماهيت كاري آنها مشترك و يكسان است .

مبحث قابل توجه ديگر ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن در ساليان اخير و گستردگي بيش از اندازه حوزه هاي كاري آنها مي باشد كه منجر به آن گرديد تا حوزه مهم و گسترده اي مانند راهداري به نوعي تحت الشعاع اين وسعت و انبوه حجم كاري قرار گرفته و به نوعي از اهميت و توجه به آن كاسته گردد و اين در شرايطي است كه حتي بسياري صاحبنظران و آگاهان به كار ، نياز به يك اداره كل و مجموعه مستقل براي حوزه راهداري را گوشزد مي كنند .

بحثي كه اخيرا بطور جدي مطرح گرديده و حتي زمزمه هايي در خصوص انجام مقدمات اجرايي آن به گوش مي رسد موضوع ادغام مديريت راهداري ادارات كل راه و شهرسازي استانها با ادارات كل حمل و نقل و پايانه ها و تشكيل يك اداره كل مستقل جديد به نام اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي مي باشد اگر چه اين دو مجموعه در گذشته اي نه چندان دور هم بصورت يك مجموعه بوده و در تغيير و تحولات در سالهاي گذشته از هم جدا شده اند  .

بدون ترديد اين رويكرد مزيتهاي متعددي به دنبال خواهد داشت كه مختصرا به مواردي از آن اشاره مي نماييم . همانگونه كه ذكر گرديد موازي كاري و انجام فعاليتهاي با ماهيت كاري يكسان در دستگاههاي مختلف اجرايي مشكلات و تبعات بسياري بهمراه خواهد داشت و ادغام اينگونه دستگاهها و قرارگيري تحت مديريتهاي واحد ضمن كمك به كوچكتر شدن حجم دولت مي تواند باعث افزايش كارايي و بهره وري بيشتر گردد .

از سويي با ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن و تشكيل وزارتخانه بسيار گسترده اي مانند راه و شهرسازي عدم توجه كافي به حوزه مهم راهداري را به دنبال داشته  در حاليكه اين مديريت به دليل وسعت و گستردگي ماهيت و حوزه كاري خود نيازمند مجموعه اي مستقل با توجه بيشتر مي باشد .

يكي از مباحثي كه شايد منجر به ايجاد نوعي نارضايتي عمدتا در ميان پرسنل مجموعه حمل و نقل گردد احتمال اجبار آنها به شركت در فعاليتهاي دشوار راهداري بخصوص در شرايط سخت راهداري زمستاني مي باشد در صورتيكه كاملا روشن است كه اين يك نگراني كاملا بي مورد مي باشد چرا كه ماهيت كاري و وظيفه هر شخصي كاملا مشخص است آنچنانكه حتي در ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن هم تداخلي در فعاليتها و عملكرد افراد پيش نيامده و افراد عمدتا كارهاي خود را كمافي السابق انجام مي دهند .

موضوع مهم ديگري كه بخصوص از ديد پرسنل زحمتكش راهداري داراي اهميت مي باشد اجحافي است كه در تمامي اين سالها در حق آنها روا داشته شده بطوريكه حقوقهاي پرداختي آنها به هيچوجه تناسب و سنخيتي با دشواري و ماهيت كاريشان نداشته است . متاسفانه يكي از مشكلات اساسي كه حتي در سطوح كلان جامعه و بخصوص دستگاههاي دولتي ما وجود دارد اينستكه معمولا ارگانهايي كه منابع درآمدي دارند دستشان در پرداخت حقوق و دستمزدهاي پرسنل بسيار بازتر است و در بسياري موارد عليرغم كار و زحمت كمتر دستمزدهايي به مراتب بيش از ارگانهاي مصرفي مانند راهداري پرداخت مي نمايند ، كه متاسفانه اين موضوع در تمامي اين سالها گريبانگير زحمتكشان مظلوم راهداري بوده و اميد است با اين ادغام گامي در جهت بهبود وضعيت معيشتي آنان و يكسان سازي دستمزدها و بخصوص برقراري عدالت اجتماعي برداشته شود .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.