گفتگو با دستمالچیان در موردچالش های توسعه IT استان یزد
یزدفردا:«آنچه توسعه فناوری اطلاعات قبل از هر عامل نیاز دارد ، فعالیت جمعی است . توافق افراد برای تشکیل مراکز تولید و یا عرضه خدمات به معنی روشن تر ، انجام کار گروهی است که خود مستلزم باور و پذیرش همدیگر است . باید به جد بیاندیشیم که شرکت هایی که در آغاز راه با گروهی از جوانان با استعداد و خوش ذوق و با علاقه شروع به کار می کنند چه می شود که به یکباره بدون هیچ دستاوردی دچار مشکلات عدیده ای برای خود و همچنین باعث بروز مشکلاتی برای بقیه می شوند و در نهایت سرخورده به گوشه عزلت می افتند ؟!
بی تردید عدم وجود ساختار مدیریتی با تجربه بالا ، نداشتن تمرین برای کار گروهی و عدم وجود تجربه لازم برای اداره بنگاههای اقتصادی از عوامل موثر در بوجودآمدن تعطیلی شرکت ها و هدر رفتن این سرمایه ملی بوده و هست»
جملات بالا قسمتی از تحلیل شماره گذشته نشریه در گفتگو با آقای مهندس قمی ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد می باشد که جهت شفاف تر شدن موضوع گفتگویی با آقای مهندس دستمالچیان (بازرس سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد و از مدیران موفق IT استان) ترتیب داده ایم که مشروح این گفتگو را می خوانید :
یزدفردا:« جناب آقای مهندس دستماچیان نظر شما در مورد موضوع تعطیلی شرکت ها و عدم وجود ساختار مدیریتی با تجربه بالا در برخی از شرکت های رایانه ای استان چیست ؟
بنده حرفه آقای مهندس قمی را تأیید می نمایم . کار رایانه (فروشندگی و نرم افزار) بسیار کار راحتی است و بازار مساعدی دارد ، چرا که امروزه در هر خانه و شرکت حداقل یک رایانه وجود دارد و با توجه به اینکه مراکز آموزشی مختلفی وجود دارند که مدارک مرتبط با رایانه در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه می دهند ، جوانان خیلی راحت می توانند وارد این صنف شوند . درست است که این جوانان با استعداد و پرانرژی هستند ولی هیچ تجربه ای در زمینه ساختار بازار ندارند و این بی تجربگیباعث می شود عناصر سودجو که در داخل و خارج این صنف هستند و به این موضوع اشراف و آگاهی کامل دارند از آنها سوء استفاده کنند .
یزدفردا:«بنظر شما راهکار جلوگیری از این پیش آمدها چیست ؟
به نظر من افراد برای وارد شدن به این صنف بهتر است چند سالی بیشتر از آنچه که در حال حاضر در آئین نامه ها پیش بینی شده است در یک شرکت معتبر کسب تجربه کنند سپس مستقل شوند .
یزدفردا:«پیشنهاد شما به مسئولین در این زمینه چیست ؟
درست است که اشتغالزایی یکی از مباحث مهم جامعه امروز ایران است ولی مسئولین صنف نیز نباید به راحتی و با گرفتن یک امتحان به جوانی که هیچ تجربه ای در مورد مدیریت و ساختار بازار ندارد مجوز تشکیل یک واحد صنفی بدهند ، غافل از اینکه این مجوز دادن ها باعث فعالیت بدون مدیریت آن واحد صنفی شده و پس از مدتب باعث ورشکستگی آن و بر هم زدن اوضاع اقتصادی شرکت های همکار نیز می شود . این ورشکستگی باعث می شود که خود جوان هم دیگر انگیزه ای برای کار نداشته باشد .
یزدفردا:«عامل ورشکستگی شرکت های تازه تاسیس و بدون تجربه چیست ؟
این شرکت های تازه تاسیس هزینه های مثل بیمه ، دارایی ، مالیات و غیره را ندارند به همین علت در مدت زمان کم دست به زیرفروشی می زنند ، جالب اینست که هیچ سازمان و تشکلی جلوی این عمل را نمی گیرد و توجیهشان نمی کنند که باید برای رسیدن به مدارج بالا ، پله ها را یکی یکی طی کنند . این زیرفروشی باعث می شود خودشان هم زیاد دوام نیاورند و سود پایین این واحدها و در نهایت احتمال بسیار زیاد کلاهبرداری به دلیل عدم تجربه لازم به تدریج سبب تعطیلی این واحدها و ورشکستگی آنان می شود .
یزدفردا:« توقع شما از سازمان نظام صنفی و اتحادیه چیست ؟
نظام صنفی و اتحادیه نمایندگان ما هستند و از آنان انتظار داریم که با نامه نگاری با مسئولین استان با آنها وارد مذاکره شوند و با ارائه آمار و ارقام مسئولین را توجیه کنند که مثلا برای هر 10 هزار نفر 1 شرکت کامپیوتری داشته باشیم . همچنین سازمان و اتحادیه در اعطای مجوز نیز بهتر می توانند عمل نمایند و باید ضوابط را محکمتر کرد ، تعهدنامه بگیرند ، توانایی های فنی و مالی شخص متقاضی را سنجیده با گذاشتن کلاس های توجیهی و آموزشی به افرادی مجوز فعالیت بدهند که از هر لحاظ ، توانایی مار در این صنف را داشته باشند .
یزدفردا:«به نظر شما بهتر است پخش استعلام ها به چه صورت باشد که همه از این بازار سهمی داشته باشند ؟
سوال خوبی مطرح شد . تشکیلات صنفی بهترین راه حل برای این مطلب می باشند . به این نحو که با آگاهی کامل از امکانات اعضا خود عادلانه به پخش نمودن استعلام ها اقدام نمایند . شاید شرکت x توانایی مالی و امکانات فنی برای جوابگویی به استعلام 50 دستگاه کامپیوتر یا ... نداشته باشد و یا شرکت y با فروش 5 دسگاه کامپیوتر هزینه آن به مراتب بیشتر از درآمدش باشد . لذا تشکیلات صنفی با هماهنگی با بخش های دولتی و خصوصی می توانند عهده دار این موضوع باشند و با درجه بندی داخلی اعضای خود به خریداران پیشنهاد ارائه استعلام نمایند .
یزدفردا:«به نظر شما دولت در زمینه تشکیلات صنفی رایانه چگونه عمل می نماید؟
مختصر و مفید عرض می نمایم که دولت قبلی به واگذاری انجام امور تشکیلات صنفی به بخش خصوصی نظر مساعدتری داشت ولی در حالی حاضر کمتر به این امر توجه می شود . به نظر من اگر روند قبلی ادامه پیدا می کرد اولین تشکیلاتی که از این مطلب نفع می برند ارگان های دولتی بودند . به هر حال بخش خصوصی کمک بسیار خوبی برای دولت در همه زمینه ها بوده و می باشد . اگر تعاملات بخش دولتی با خصوصی بیشتر می شد به نحو چشمگیری در بین المال صرفه جویی به عمل می آمد .
یزدفردا:« از گوشه و کنار شنیده می شود تشکیلات صنفی رایانه برای انجام اموری که ذکر شد دچار مشکلات مالی می باشند ، شما چه راهکاری را برای این مسئله پیشنهاد می نمایید ؟
به نظر اینجانب اگر دوستان شاغل در صنف تمامی این موارد را حس می نمایند و ببینند که اوضاع صنف به نحو بسیار مطلوب و بسیار خوب سر و سامان گرفته ، دیگر احتیاج به این نیست که برای گرفتن حق عضویت صنفی (چه اتحادیه و چه نظام صنفی) به اعضا مراجعه نمایند بلکه مطمئن هستیم که اعضا برای پرداخت حق عضویت ، خود به تشکیلات صنفی مربوطه مراجعه می نمایند .
یزدفردا:« آقای مهندس حرف آخر شما به عنوان یک پیشکسوت برای کسانی که تازه وارد این بازار شده اند و یا قصد وارد شدن دارند چیست ؟
البته واژه پیشکسوت برای من اغراق آمیز است ولی پیشنهاد من به کسانی که قصد وارد شدن به این حرفه را دارند اینست که قبل از ورود خوب و عمیق در مورد آن تحقیق کنند . کار ما از دور ظاهری خوب دارد ولی به دلیل تعهداتی که نسبت به مشتریان داریم و هیچ گزیر و گریزی از آن وجود ندارد خروج از این حرفه به آسانی ورود به آن نمی باشد .
دوم اینکه سعی کنند در مرحله قبل از شروع ، فنون کار را از پیشکسوتان فراگیرند و با شناخت کامل وارد شوند . متاسفانه ورودی این صنف زیاد و خروجیش وحشتناک است .
و نصیحت من به عنوان یک دوست به عزیزانی که اول راه هستند اینست که زیرفروشی عامل جذب مشتری و موفقیت نیست بلکه رمز موفقیت اولا لطف و عنایت خداست و بعد خوش حساب بودن .
به قول قدیمی ها : آدم خوش حساب شریک مال مردم است .
یزدفردا