زمان : 20 Khordad 1387 - 00:15
شناسه : 11136
بازدید : 7585
دولت پاسخگو یعنی چه ؟ دولت پاسخگو یعنی چه ؟

دولت پاسخگو یعنی چه ؟
امیر ترقی نژاد
دولت پاسخگو یعنی چه ؟
دستگاههای اجرایی باید به چه چیزهایی پاسخ دهند ؟ و البته به چه کسانی ؟ و بالاخره اساس و هدف از پاسخگویی چیست ؟ این موارد سئوالاتی است که افکار عمومی بخصوص گروههای مرجع که یکی از آنها می تواند رسانه باشد از دولت نهم می پرسند ؟

 در طول سه سال گذشته گرچه حجم بسیاری از اخبار رسانه ها به گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی اختصاص یافت ولی در آن سوی میدان به انتقاد از پاسخگو نبودن دولت و مدیران اجرایی این امر اختصاص دو چندانی یافت.

 این وجوه مختلف از مفهوم پاسخگویی ، بازتاب های اجتماعی وسیعی داشت به طوریکه برخی معتقد بودند که دولت باید در برابر این انتقاد ها پاسخگو باشد و دولتمردان در مواجه با مسائل و مشکلات عمومی کشور و به ویژه هنگام بروز بحران ها ، پاسخ روشنی را برای افکار عمومی ارائه نمایند.

با این توضیح به نظر می رسد اساسی ترین تنگا در نظام پاسخگویی کشور ، فقدان تعریف صحیح از پاسخگویی است که در چارچوب آن ، مدیریت اطلاع رسانی به فعالیت های هدفمند و همسو جهت بخشد. چون فاقد سیاست جامع تدوین یافته پاسخگویی هستیم.

 لذا به نظام های اطلاع رسانی منبعث از نتیجه و عمل افراد بسنده کرده ایم. در چنین شرایطی اگر چه اطلاع رسانی هایی صورت می گیرد اما این نکته به تنهایی در شکل دهی به فرایند پاسخگویی در جامعه حرکت روبه جلویی محسوب نمی شود .

حتی وجود مراکز پاسخگویی در سازمان ها که به صورت موازی و متعدد عمل می کنند بعضاً باعث مسائل متعددی در ساختارهای سازمانی شده است که نمونه تأیید و تذکیب ها که از سوی روابط عمومی ها در خصوص آمارها ، محتوای مصاحبه ها و اطلاعات منتشر شده صورت می گیرد ، جلوه هایی از فقدان سیاست صریح و قانونی در زمینه پاسخگویی است. به این ترتیب ، باید ابزارهای پاسخگو گردن دولت را در جامعه فراهم ساخت که بتوانند این مفهوم را در بدنه اجرایی دولت نهادینه سازند و آن را به جای تکلیف به ویژگی دولت بدل سازند.

چرا که تکلیفی شدن موضوع پاسخگویی مدیران اجرایی را وادار می سازد تا از سطحی ترین زاویه ممکن بدان بپردازند. نکته دیگر که در این قسمت به آن می خواهم اشاره نمایم در این است که تقویت روابط عمومی ها و اعتقاد جدی به نقش پذیری موثر آنها در تصحیح ارتباط دولت مردم می تواند اتخاذ یک سیاست راهبردی در جهت تحقق دعوی پاسخگویی دولت باشد ، اما به نظر می رسد که دولت در این زمینه به جای بهبود زیر ساخت هایی که موجب قوت روابط عمومی ها در ایران می شد ، به راهبرد های مقطعی روی آورده است که طرح تکریم ارباب رجوع مصداق بارز این امر است.

یزدفردا