زمان : 03 Khordad 1387 - 18:18
شناسه : 10923
بازدید : 5381
به بهانه هفته جهانی موزه ومیراث فرهنگی:موزه ای که« ملی» نیست ! به بهانه هفته جهانی موزه ومیراث فرهنگی:موزه ای که« ملی» نیست !
به بهانه هفته جهانی موزه ومیراث فرهنگی:
موزه ای که« ملی» نیست !
محمد علی مشکیان
    « موزه ملی ایران باستان در این سال ها ، تنها نام موزه ملی را یدک می کشیده است ».
 این حرف من نیست . این اظهارنظر رئیس کل جدید  6 ماهه این موزه است . نظری که ما هم با آن موافقیم اما همزمان منتظر اقدامات دوست عزیزم  محمد رضا مهراندیش برای خلاصی از این «یدک کشی» ! هم هستیم .
       عدم ثبت و تحویل 200000 شیء تاریخی که داخل گونی های موزه ملی بر قدمتشان افزوده می شود! گواهی معتبری براظهار نظرآقای رئیس کل است .
       گرچه وی بارها بر نیاز به 20 برابر شدن فضای فیزیکی موزه ملی تأکید کرده اما خود او هم خوب می داند که این انبساط فقط با وردخوانی  یک شعبده باز قدرتمند امکان پذیراست و باید به حال شرایط موجود فکری کرد.
       در این میان تشکیل شورای برنامه ریزی برای این موزه و استفاده از عقل جمعی اتفاق مبارکی است که ظرف ماه­های اخیر رخ داده است .راه اندازی سیستم راهنمای هوشمند موزه ملی نیز اقدام خوب دیگری است که با توجه به اینکه موزه درحال حاضر فقط 8 راهنما دراختیار دارد، گریزی ازآن نبود. گرچه هنوز سایت اطلاع رسانی این موزه که بتواند امکان بازید مجازی ازموزه را مانند موزه­های بزرگ و معتبر جهان فراهم کند پاسخگو نیست که ضعفی عمده در دنیای دیجیتال امروز محسوب می شود.
       نکته مهم دیگری که درباره موزه ملی می توان به آن اشاره کرد عدم وجود ارتباط این موزه با عامه مردم است . تا زمانی که ارتباط تعریف شده و سامان یافته­ای میان موزه « ملی » و « ملت » تعریف نشود به پویایی این موزه نمی توان امید بست . نام موزه ملی برای بسیاری از مردم ، خصوصاً جوانان ناشناخته است . این را به راحتی می توان با چند پرس و سئوال ساده از اطرافیان فهمید.
       آنهایی هم که می شناسند، تصوری ایستا از موزه ملی کشورمان دارند. این درحالیست که موزه نمایشگاهی زنده از گذار و پویایی یک ملت در دوران های مختلف تاریخی به شمار می آید.
       موزه ملی بیش از هر چیز نیازمند بازگشت پویایی لازم درارتباطش با اقشار مختلف مردم است . شاید اصلی ترین راه به وجود آوردن این فضای ارتباطی با ملت برگزاری نمایشگاه­های بزرگ داخلی باشد. پیش بینی بازدید 4 میلیون کره­ای از نمایشگاه شکوه پارسی که توسط موزه ملی در کشور کره برپا شده بسیارامیدوارکننده است ، اما این پرسش به وجود می آید که چراغی که به خانه رواست . . .  .
    . . . چه شیرین است رؤیای بازدید 4 میلیون هموطن ایرانی از نمایشگاه بزرگ داخلی که موزه ملی در حیاط شمالی مستعد خود  برپا می کند.
 همزمان با 18 می ،روز جهانی موزه ومیراث فرهنگی امیدواریم موزه ملی ، به معنای واقعی «ملی» شود.
یزدفردا