زمان : 23 Bahman 1384 - 22:55
شناسه : 1077
بازدید : 1245
آيين ويژه "سيزده محرم" در استان يزد برگزار شد آيين ويژه "سيزده محرم" در استان يزد برگزار شد

آيين ويژه "سيزده محرم" در استان يزد برگزار شد 
 

آيين ويژه روز سيزدهم محرم بر اساس يك سنت ديرينه و به ياد سومين روز شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و ياران با وفايش، روز يكشنبه در استان يزد برگزار شد.

بسياري از هيات‌هاي مذهبي به دعوت شوراي هماهنگي و سازمان تبليغات اسلامي اين استان در اين‌آيين معنوي كه در مسجدملااسماعيل شهر يزد برگزار شد، شركت كردند.

نظير آيين عزاداري اباعبدالله‌الحسين(ع) در روز سيزده محرم در استان يزد در ديگر مناطق كشور، كمتر ديده مي‌شود.

طبق يك سنت ديرينه در اين روز كه پيشينه آن به‪ ۷۰‬سال قبل مي‌رسد، هياتي با عنوان "بني‌اسد" درحالي كه لباس سياه بر تن دارند بادر دست داشتن بيل، كلنگ و ريختن مقداري كاه بر سر به‌ياد مظلوميت شهيدان صحراي كربلا، عزاداري مي‌كنند.

اعضاي هيات بني‌اسد درحالي كه بر سر و سينه خود مي‌كوبند،شعري را به صورت دست جمعي با مضمون "حيو يا بني‌اسد للقازريه- دفن لاولاد النبي للقادسيه، وا حسينا ذبيحا بالقفا- وا غريبا بارض كربلا " تكرار مي‌كنند كه معني آن اين است: "بشتابيداي فرزندان بني‌اسد براي دفن فرزندان پيامبر،اي حسين كشته شدي از قفا،اي غريب سرزمين كربلا".

در موقع عزاداري‌اين هيات، چند جسدنمادين كه نمايانگر اجساد بي‌سر شهيدان كربلاست در حالي كه بالاي سر اين اجساد "انساني خزيده در پوست شير" ديده مي‌شود، هيات را در عزاداري ياري مي‌كنند.

درمورد فلسفه وجودي هيات بني‌اسدگفته‌اند كه پس از آنكه اجساد شهداي كربلا به مدت سه روز بر روي زمين باقي مانده بود، طايفه‌اي به نام بني‌اسد اجساد را جمع‌آوري كردند و آنها را به خاك سپردند.

به همين مناسبت مردم اين خطه، در اين روز به نشانه مظلوميت فرزند حضرت زهرا(س) و‪ ۷۲‬نفر از ياران با وفايش در مسجدهاي معين حضور مي‌يابند و به عزاداري مي‌پردازند.

به غير از هيات بني‌اسد، ديگر دسته‌ها و گروه‌هاي عزادار به ياد اين روز، با نظم و ترتيب خاصي وارد مسجد مي‌شوند و در غم شهادت جانسوز ياران امام حسين(ع) در دشت كربلا اشك ماتم مي‌ريزند.

سوگواري هيات‌هاي مذهبي در استان يزد همراه با سينه زني و زنجير زني تا ظهر همان روز ادامه‌دارد و زنان عزادار حسيني نيز در اين‌آيين معنوي، مردان را همراهي مي‌كنند و در مسير عبور هيات‌ها به سر و سينه خود مي‌زنند.

عزاداري دوستداران اهل بيت در اين منطقه تا پايان ماه محرم، هر شب در مسجدها و تكيه‌ها ادامه‌دارد و آنان با برپايي آيين‌هاي روضه خواني، رشادتها و دلاوريهاي سرور شهيدان كربلا و ياران باوفايش را گرامي مي‌دارند.

        ايرنا                                              يزدفردا