زمان : 21 Khordad 1394 - 21:56
شناسه : 105918
بازدید : 6513
خانه بانو رباب طاهری اردکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد خانه بانو رباب طاهری اردکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

خانه مسکونی بانو رباب طاهری یا سنایی اردکان با قدمت پهلوی واقع در محله چرخاب اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص این بنای تاریخی گفت: اين بنا متعلق به دوره پهلوي است و در محله ای به نام چرخاب که بادگیرها، خانه­هایی با دیوارهای بلند و کوچه­های باریک نشان­ دهنده تلاش ساکنین در برابر شرایط نامساعد است قرار گرفته است.

محسن ذاکری در مورد وجه تسمیه خانه بانون رباب طاهری اظهار داشت: این خانه متعلق به یکی از نوادگان دختری صدرالفضلاء بوده که بعداً به اسم همسر آن خانم (سنایی) تفکیک شده است.

 

وی خاطرنشان ساخت: خانه بی بی رباب طاهری (خانه سنایی) مانند اکثر خانه ­های قدیمی برای رعایت حفظ حریم فضای بیرون به داخل ابتدا یک راهرو در قسمت ورودی قرار دارد که پس از عبور از آن به یک حیاط می­رسیم. در قسمت جنوبی خانه تالار قرار گرفته که در قسمت جنوب شرقی بنا و متصل به تالار یک اتاق که دارای یک بادگیر و حوضی در وسط آن است و سپس اتاق­هایی که گرداگرد حیاط قرار گرفته ­اند. این بنا دارای سه بادگیر است که در حال حاضر اتاقک بادگیر داخل آشپزخانه قرار گرفته است و این اتاقک را با فضای آشپزخانه با یک در جدا کرده­اند. بادگیر دیگری در زیرزمین قرار گرفته است که موقعیت قرارگیری زیرزمین درست زیر فضای تالار و اتاق سمت تالار می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: به یکی از ویژگی­های خاصی که در مورد خانه سنایی می­توان به آن اشاره داشت قرارگیری پایابی است که در زیرزمین قرار گرفته است و همچنین طراحی  یک تهویه­ای است که در قسمت پایاب قرار دارد و این موجب شده که در زیرزمین در گرم­ ترین روزهای سال شاهد هوای خنک و مطبوعی باشیم.

گفتنی است این بنای تاریخی که اکنون در اختیار بنیاد نیکوکاری نوشیروانی است در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره سی و یک هزار و دویست و بیست و پنج در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.






سایت خبری یزد فردا