زمان : 19 Tir 1403 - 10:37
شناسه : 102042
بازدید : 3734
قلعه تاریخی 1400ساله مروست، برفراز تپه ای 6متری، مورد توجه گردشگران+تصاویر قلعه تاریخی 1400ساله مروست، برفراز تپه ای 6متری، مورد توجه گردشگران+تصاویر

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم قلعه مروست را یکی از کهن ترین آثار تاریخی شهرستان خاتم معرفی کرد.

این اثر با ارزش در محدوده مرکزی بافت قدیمی شهر مروست جای دارد. با توجه به اهمیت قلعه مروست در بافت تاریخی این شهر، می توان اذعان داشت که این بنا به عنوان یک نشانه ی شهری برای مروست خودنمایی می کند.

شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است.کنگره های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است .

در گوشه ی جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می گرددهشتی این بنا با یک پلان هشت ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می آورد.

حمید مشتاقیان خاطر نشان کرد: قلعه مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود 6 متر و وسعتی حدود 8000 متر مربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ بیننده می کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد می باشد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می کنند.







سایت خبری یزد فردا