زمان : 13 Bahman 1384 - 01:57
شناسه : 1016
بازدید : 1865
بيابانهاي يزد پذيراي طبيعت‌گردها بيابانهاي يزد پذيراي طبيعت‌گردها

بيابانهاي يزد پذيراي طبيعت‌گردها



استان يزد 19 درصد اراضي بياباني كشور را در خود جاي داده و براي طبيعت‌گردها يكي از مناطق پر جاذبه محسوب مي‌شود.

استان يزد توانمنديهاي زيادي براي جذب طبيعت‌گردها و سياحان دارد و با آغاز همكاري نزديك سازمانهاي ميراث گردشگري و محيط‌زيست براي معرفي جاذبه‌هاي طبيعي، اين استان به ويژه در بخش بياباني، امادگي پذيرايي از گردشگرها را دارد.

مدير كل منابع طبيعي استان يزد داراي توانمنديهاي زيادي براي طبيعت‌گردي عنوان كرد.

او با توجه به نامگذاري سال 84 به عنوان سال خوش‌آمد گوئي به يزد افزود:« موضوعي كه كمتر مورد توجه قرار گرفته جذابيتها و قابليتهاي موجود در بيابان است. به عنوان نمونه اكوتوريسم يا همان طبيعت‌گردي در دنيا كاملاً جا افتاده است . تجربه سكوت، شبهاي ستاره باران كوير و نيز چشم اندازهاي كم نظير از تپه‌هاي ماسه‌اي، سفر و اقامتهاي كوتاه در مناطق بياباني و نيز مشاهده همزيستي انسان و بيابان در اين خطه از موارد لذت بخشي است كه براي همه ما قابل استفاده است. ما در اين حالت به شناخت تازه‌اي از خود و سرزميني كه در آن زندگي مي كنيم، خواهيم رسيد و به اين ترتيب قادر خواهيم بود از نعمتهائي كه خداوند به ما عطا كرده بهتر و بيشتر استفاده كنيم.»

ابراهيم محيطي در ادامه عرصه‌هاي منابع طبيعي استان يزد را حدود 5/12 ميليون هكتار اعلام كرد و گفت:« بيش از نيمي از آن را بين 4/6 ميليون هكتار از اراضي بياباني وماسه‌هاي روان فراگرفته است. با وجود شرايط دشوار براي زندگي از ديرباز شاهد استقرار جمعيت وهمزيستي مسالمت‌آميز انسان با بيابان بوده‌ايم كه به عنوان مثال مي‌توان از روستاها و آباديهاي كوچك به عنوان هسته‌هاي مقاومت در كوير نام برد كه دانش بومي موجود در اين آباديها، نمايش چگونگي مقابله با شرايط دشوار اقليمي واجد ارزش جهاني است.»

محيطي درباره فعاليتهاي بيابانزدايي و تثبيت ماسه‌هاي روان در اين استان به ميراث خبر گفت:« فعاليتهاي بيابانزدايي و تثبيت ماسه‌هاي روان سابقه 34 ساله دارد. اين فعاليتها به شنهاي روان كه مناطق سكونتگاهي و آباديها به ويژه شهر يزد را تهديد مي‌كند، فرمان ايست دادند و امروز كاملاً معلوم شده كه رشد شتابان اجتماعي و اقتصادي استان به ويژه در يكي دو دهه اخير در گرو همين اقدامات بوده است.»

مدير كل منابع طبيعي يزد طرحهاي علمي و عملياتي در اين استان را داراي پيشرفت خوبي اعلام كرد و افزود:« براي نمونه 19 نقطه از استان يزد به وسعت 659 هزار هكتار طي طرح شناسايي كانونهاي بحراني حساس به فرسايش بادي به عنوان مناطق بحراني بياباني شناسايي شده و فعاليتهاي اداره منابع طبيعي يزد را براي مهار آنها متمركز كرده‌ايم.»
او درباره كويرهاي غير قابل سكونت يزد گفت:«اين مناطق به دليل فقدان پوشش گياهي و يا پوشش گياهي ناچيز به فرسايش بادي حساس هستند و با كوچكترين حركت بادي مقادير زيادي از ذرات ماسه از جا بلند شده و خسارت زيادي به مراكز زيستي واقتصادي استان مثل مناطق مسكوني، راهها، صنايع، فرودگاهها وتاسيسات زيربنايي وارد مي‌سازند.»
محيطي سال جاري را نخستين سال اجراي برنامه پنجساله چهارم توسعه اعلام كرد و بودجه پيشنهادي گفت:« در اين رابطه و بنا به پيشنهاد اين اداره كل بيش از 46 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي فعاليتهاي بيابانزدايي پيشنهاد شده كه براي تهيه و اجراي طرح كنترل كانونهاي بحراني حساس به فرسايش بادي در سطح 32 هزار هكتار هزينه شود. طرح ديگري نيز به نام طرح مديريت مناطق بياباني در دستور كار سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور قرار دارد كه استان يزد نيز در حال همكاري براي تهيه آن است. اين طرح نيز يك طرح اساسي است كه محدوديت ها و قابليتهاي مناطق بياباني را براي طرحهاي بيابانزدايي نمايان مي سازد.»

يزدفردا