نشست خبری استاندار یزد با اصحاب رسانه (قسمت اول)
استاندار یزد در نشستی با اصحاب رسانه و خبر استان، به سوالات و مباحث مطروحه از سوی ایشان پاسخ گفت.

 به گزارش روابط عمومی استانداری یزد " سید محمد میرمحمدی" در نشست خبری صبح شنبه 31 خردادماه با حضور اصحاب رسانه و خبر استان که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به همه صاحبان رسانه، یکی از بهترین فرصت های خود را حضور در جمع اصحاب رسانه و قلم دانست و این امر را یکی از خوشبختی های خود ذکر کرد و از عنایت خداوند در ارائه فرصت برای گفتگو و هم فکری با خبرنگاران قدردانی نمود.


باور داریم که برخوردهای خشن جوابگو نیست


وی سپس در پاسخ به سوالی در مورد "جلوگیری برخی افراد از اجرای مراسم و برنامه هاي مجوز دار و سخنرانی برخی مدعوین در استان که از سوی تشکل های قانونی دعوت شده اند و تنش هایی که در این خصوص در استان ایجاد می شود و راهکارهای استانداری در رفع این مشکل" گفت:
احساس تک صدایی در استان را یک نقطه ضعف تلقی می کنیم چرا که صدا باید صدای همه باشد و همه هم برای ما محترمند. در ارتباط با اینکه بعضی تشکل های مجوز دار افرادی را دعوت می کنند و جلساتی را برای استفاده از نظرات و اندیشه های صاحبنظران تشکیل می دهند، نفس کار بسیار خوب و شایسته است و ما هم استقبال می کنیم چرا که اگر به دموکراسی، اسلام و فرهنگ و تمدن ایرانی اعتقاد داریم باید بپذیریم که هیچ کدام از این عرصه ها ممانعتی برای ابراز نظر آزاد ندارند و نظرات را محترم می دانند منتهی آن نظری که مستدل تر و قوی تر است آن پذیرفته می شود. خداوند متعال هم در قرآن می فرمایند:" فَبَشِّر عِبادی الَّذین یَستَمعون القَول وَ یَتَّبعون اَحسنه". بنابراین رفتارهایی که بعضاً در مقابله با برنامه های مجوز دار مشاهده می شود ناشی از جهل و نادانی است و با جهل و نادانی هم باید با صبر و حوصله و آموزش و تقویت فرهنگ و بردباری برخورد نمود و باور داریم که برخوردهای خشن جوابگو نیست. بنابراین باید با ملاطفت و با برادری و رفتار مهربانانه این افراد را نیز از غفلت و جهالت خارج کنیم و معتقدم که به مرور زمان که این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین نقش رسانه ها در گسترش و اشاعه چنین فرهنگی می تواند نقش موثری باشد و نقش اساسی را خود اصحاب رسانه در پایان دادن به این نوع برخوردها می توانند ایفاء کنند.


در خصوص موضوع سنگ آهن بافق تلاش بر این بود که آرامش حفظ شود و اقدامی که دور از شان و شئونات مردم منطقه و استان باشد صورت نپذیرد


استاندار یزد سپس در پاسخ به این سوال که" تکلیف موضوع سنگ آهن بافق و وضعیت واگذاری و تحصن کارگران این معدن به کجا انجامید" خاطر نشان نمود: مجلس شورای اسلامی در سال 1386 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی را بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تصویب کرد و به تایید شورای محترم نگهبان نیز رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. در شهریور سال 91 و در اجرای این قانون، دولت تصویب نمود تا یکسری از واحدهایی که مشمول این قانون بودند را در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دهد و بر همین اساس به سازمان خصوصی سازی ابلاغ نمود تا در جهت فروش یا رد دیون دولت اقدام کند. سازمان خصوصی سازی نیز بر همین اساس نسبت به شرکت هایی که در لیست قرار داشت- از جمله سنگ آهن بافق- برای فروش اقدام نمود. با شروع اقدام سازمان خصوصی سازی، مسئله جنبه اعتراضی به خود گرفت. بدیهی است که ما به عنوان مسئولین استان، به دنبال حل مسائل هستیم اما بعضاً برخی ممکن است به دنبال بهره برداری از مسائل باشند که این دو موضوع، متفاوت است.
وی ادامه داد: ما از زمانی که متوجه شدیم اعتراضات و تحرکات برخی در این خصوص در میان کارگران تاثیر گذار است، جلسه شورای تامین را تشکیل دادیم و تصمیماتی را اتخاذ کردیم و نتیجه را به دولت منعکس نمودیم. معاون اول رییس جمهور نیز طی دستوری خواستار توجه به این موضوع شد و اعلام نمود تا در این خصوص با هماهنگی استان عمل شود. در همین ارتباط با ریاست سازمان خصوصی سازی هم جلسه ای گذاشتیم و مقرر شد تا پاکت های افرادی که در مزایده خرید معدن شرکت کرده بودند بازگشایی نشود تا اینکه با استان هماهنگی لازم صورت گیرد و در ارتباط با مطالبات منطقه به یک راه حل های مناسبی برسند که البته متاسفانه بحث مزایده به تابلو بورس کشیده شد و برنده مزایده اعلام شد و همین امر سبب شد تا مردم شریف بافق و کارگران عزیز این معدن احساس کنند که به حرف و خواسته آنها بی توجهی شده است.
استاندار یزد افزود: سپس در ادامه جلسه ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضاء شورای شهر بافق به عنوان نمایندگان کارگران معدن برگزار شد که از 17 خواسته مطروحه به 16 خواسته آنها که جنبه قانونی داشت توجه شد و تفاهم نامه ای تنظیم گردید و به امضاء رسید . موردی نیز که قابل پذیرش واقع نشد درخواست واگذاری 15 درصد از سهام سنگ آهن بافق به شهرداری این شهر به صورت رایگان بود و بدیهی است که اگر دولت قصد داشت تا این کار را انجام دهد حتما باید مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارا می بود، چرا که دولت نمی تواند اموال بیت المال را بدون مجوز قانونی به شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند.
وی عنوان نمود: مقرر شد تا برای این موضوع، مصوبه مجلس و شورای اسلامی اخذ شود و نگرانی با این تفاهم برطرف شد و قرار بر این شد تا کارگران به کار بازگردند و وضعیت به حالت سابق در آید.
اما در ادامه نماینده محترم مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی در نماز جمعه این شهر صحبت هایی را مطرح نمودند که همین امر مانع از حضور مجدد کارگران برای شروع کار شد. در این خصوص با ایشان صحبت کردیم که به چه دلیل راه هایی که خسارت برای منطقه ایجاد می کند باید دنبال شود در حالی که می توان راه هایی را دنبال نمود که برای منطقه ایجاد منفعت و ارزش افزوده کند. به همین منظور مجدداً جلسه ای با حضور امام جمعه محترم بافق و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه اعضاء شورای شهر بافق به نمایندگی از کارگران در استانداری برگزار شد و به تفاهمی رسیدیم که به امضاء حاضرین رسید و صورتجلسه ای نیز تنظیم شد و همه متفق القول شدند که کار باید شروع شود.
استاندار یزد افزود: با این سیاست، قرار شد مطالبات کارگران و مردم بافق پیگیری شود و در عوض کارگران نیز به کار خود باز گردند. به همین منظور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به همراه امام جمعه محترم و نماینده محترم مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای شهر در محل حضور یافتند تا کار با نگاه مثبت شروع شود. همه شرایط برای آغاز به کار کارگران فراهم بود، اما صحبت های فردی که خود را شهروند معرفی می کرد و مفاد صورتجلسه و ضمانت اجرای آن را زیر سوال می برد، باعث تحریک مجدد کارگران شد و کارگران نیز در پاسخ به سوال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار که از جایگاه نامبرده سوال می کرد، وی را نماینده خود دانستند و این امر ما را با شرایطی جدید مواجه نمود. مقرر شد تا وی به صورت مکتوب به عنوان نماینده کارگران معرفی شود تا مجموعه تصمیم گیران در این خصوص، با یک نماینده رسمی از سوی کارگران مواجه باشند. با معرفی وی از سوی کارگران، مجدداً جلسه ای با حضور امام جمعه محترم بافق، نماینده ای از شورای شهر بافق، نماینده معرفی شده از سوی کارگران و نماینده ای از سوی نماینده محترم مردم بافق در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و عنوان شد که اینگونه برخوردها، منافع منطقه را در پی نخواهد داشت.


برخوردهای گذشته با جامعه کارگری، نوعی بی اعتمادی در بین کارگران و ناراحتی در میان مردم بافق را دامن زده بود


میرمحمدی سپس خاطر نشان ساخت: آنچه بیشتر قابل لمس بود، سابقه برخوردهایی بود که با جامعه کارگری در گذشته صورت گرفته بود و نوعی بی اعتمادی در بین کارگران و ناراحتی در میان مردم بافق را دامن زده بود. در آن جلسه مطرح شد که برای اعتماد سازی، بایستی یکی از مسئولین کشوری در جمع کارگران حاضر شده و در حفظ حقوق کارگران قول مساعد بدهد و مطالبات نیز اجرایی شود و بایستی به نحوی این اعتماد سازی صورت گیرد. مجدداً موضوع جلسه با معاون اول رییس جمهور در میان گذاشته شد و ایشان هم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا برای رفع مشکل اقدام کند که در همین رابطه قرار است ایشان سه شنبه آینده در جمع کارگران این معدن حاضر شود و نقطه نظرات دولت را با آنها در میان بگذارد.
وی سپس ادامه داد: تمام تلاش بر این بود که آرامش حفظ شده و اقدامی که دور از شان و شئونات مردم منطقه و استان باشد صورت نپذیرد و جا دارد صمیمانه از همه مردم عزیز بافق، مسئولین محترم و از کارگران عزیزی که این رشد و بلوغ را از خود نشان دادند تشکر نموده و ابراز امیدواری نمایم که با پختگی بیشتر و با دقت نظر مضاعف، کسانیکه به دنبال بهره برداری های فردی یا گروهی از این ماجرا هستند، هرگز نتوانند از صداقت و پاکی کارگران این مجموعه سوء استفاده کنند.


در ارتباط با آب شرب،صنعت و کشاوررزی دچار کم آبی هستیم


میرمحمدی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت خشکسالی استان و اقدامات در دست انجام برای مقابله با این بحران در سالجاری گفت:ما در استان و در سراسر کشور با پدیده خشکسالی مواجهیم و راه هایی که برای مقابله با این پدیده به صورت عملیاتی وجود دارد، آنهاییست که از نظر علمی و فنی به اثبات رسیده باشد.
وی خاطر نشان نمود: در ارتباط با آب شرب،صنعت و کشاوررزی دچار کم آبی هستیم که در خصوص رفع کمبود آب شرب هم از منظر عرضه آب شرب بسته بندی میان شهروندان و هم از جهت پیش بینی حفر 25 حلقه چاه اضطراری اقداماتی انجام داده ایم که 17حلقه از این چاه ها در این 3ماه اخیر حفر شده و بقیه در حال انجام است و از دیگر راه حل ها جهت مقابله با بحران کم آبی در استان، اجرای طرح بهینه سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی و اجرای دو طرح آبخیزداری و آبخوانداری در ارتباط با مناطق سیل خیز و کوهستانی است که نسبت به تهیه این طرح ها اقدام شده و اجرا خواهد شد.


درمقابله با بحران کم آبی استان، باید بر اساس واقعیت ها عمل کنیم


عالی ترین مقام اجرایی استان سپس در پاسخ به سوالاتی در خصوص "نحوه بهره گیری از توان مشاورین در امر مبارزه با بحران آب در استان " و همچنین" تشکیل مجمع استانداران یزد" عنوان نمود: به دلیل اینکه نگاه ها در زمینه بحران آب در استان متفاوت است و شرایط مختلفی را در بر می گیرد، در این خصوص سعی بر این بوده تا از همه مشورت گرفته شود چرا که باید بر اساس واقعیت ها عمل کنیم.
وی ادامه داد: کشاورزان اصفهانی با طرح این موضوع که آب ارسالی به یزد از محل حق آبه آنها تامین می شود، با این امر مخالف هستند در صورتیکه واقعیت این است که این آب از تونل کوهرنگ به سد زاینده رود منتقل می شود و جزو آب های انتقالی است که از چند کانال برای جاهای مختلف از جمله یزد و کاشان به سد زاینده رود تخصیص داده شده است. برای رفع این شبهه ی کشاورزان اصفهان و حل مشکل، در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، مقرر شد که این مشکل باید به صورت اساسی حل شود و بر همین اساس با وزیر نیرو صحبت شد تا راهکاری اندیشیده شود که در پی آن بحث انتقال آب از زاینده رود به یزد مطرح نباشد چرا که آب از سرشاخه های کارون گرفته می شود. در آن جلسه مطرح شد که برنامه مطالعاتی در دست اجراست که اگر نتیجه بدهد این مشکل برطرف خواهد شد که پس از سه ماه از برگزاری آن نشست، نتیجه مطالعات، سه گزینه را نشان می داد که یک گزینه هم اقتصادی بود و هم از نظر امنیت و پایداری خط انتقال نسبت به مسیر دوم پیش بینی شده ارجحیت داشت و بحث های حاشیه ای مطرح شده را نیز در پی نداشت. با توجه به این مطالعات، با حضور استاندارهای خوزستان،چهارمحال بختیاری، یزد، اصفهان و کرمان و کارشناسان ذیربط چند جلسه در شورای هماهنگی امور آب وزارت نیرو برگزار شد و پیرامون موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت. دیدگاه های گوناگون، مشکلات و چالش هایی که هر استان با آن مواجه بود، همه دسته بندی شد و کارشناسان وزارت نیرو در رفع هر یک از چالش هایی که در ارتباط با این 5 استان مطرح بود راهکارها را بررسی نمودند و مجددا استانداران جلسه ای با وزیر نیرو و کارشناسان در وزارت کشور تشکیل دادند تا مسائل امنیتی هم مد نظر قرار گیرد .
در ادامه مقرر شد پیشنهاد نهایی به شورای عالی آب ارسال شود که در این شورا آنچه تصویب شد این بود که 248 میلیون متر مکعب آب از سد بهشت آباد به طور مستقیم به یزد منتقل شود که 150 میلیون متر مکعب آن سهمیه تخصیص جدید است و 98 میلیون متر مکعب نیز سهمیه تخصیص خط اول است که هم اکنون از آن استفاده می کنیم و هر گاه سامانه خط جدید و انتقال آب به استان مورد بهره برداری قرار گیرد، استفاده از سامانه و خط اول متوقف می شود.
استاندار یزد افزود: بعد از اینکه مسئولیت استانداری را در یزد پذیرفتم، اولین جلسه مشورتی با حضور برخی از کارشناسان از جمله مهندس بیطرف برگزار شد و اولین مسئله هم بحث آب مطرح شد و از نظرات همه کارشناسان در این خصوص استفاده شد. حتی از ظرفیت های خانه کشاورز و مشاوره کارشناسان وزارت نیرو و مشاورین آن وزارتخانه هم بهره بردیم.
میرمحمدی ادامه داد: با مشاورین خط دوم انتقال آب به استان هم در تهران جلسه ای داشتیم ولی از توضیحات و گزارشات ایشان قانع نشدیم و نتوانستند پاسخگوی مشکلات ما باشند و برداشت خود ما این بود که طبق برنامه ایشان، برخی از مشکلات قبل همچنان باقی خواهد ماند . در شورای عالی آب هم بحث های زیادی روی اینکه انتقال آب به یزد به صورت مستقیم و مستقل باشد صورت گرفت و در آن شورا به همین صورت تصویب شد و خیلی از کارشناسان و صاحبنظران این موضوع را نقطه قوتی برای استان تلقی میکنند. برخی هم البته نظر دیگری دارند، منتهی باید دید کدام راه حل بهتر میتواند مشکل را حل کند و پایداری بیشتر و آینده بهتری را نوید دهد و ما آن روش را دنبال کردیم. شورای عالی آب هم متشکل از افراد صاحب نظر و متخصص و کارکشته و برخوردار از عالی ترین مقامات تصمیم گیر پیرامون موضوع آب است.

انتقال آب از خلیج فارس به یزد باید به هر نحو ممکن انجام شود


استاندار افزود: در خصوص بحث انتقال آب از خلیج فارس این موضوع را امری ضروری برای استان میدانیم که باید از هر طریق ممکن انجام شود. هم در خصوص تامین آب مورد نیاز و هم در خصوص جبران بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی استان این انتقال ضروری است چرا که ورود 500 میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس می تواند 300 میلیون متر مکعب بیلان منفی سفره های آب زیر زمینی استان را پاسخ دهد.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس بحث استفاده از آب شیرین کن و انتقال آب استحصال شده از این طریق به استان را با توجه به تجارب شیخ نشین های خلیج فارس در این خصوص عملی دانست و افزود: با جمعی از سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در بحث انتقال آب به یزد در تهران جلسه ای داشتیم و هفته گذشته هم جلسه ای برای انتقال آب از خلیج فارس به یزد در استان برگزار شد و همکاری با استان کرمان که با همین مشکل مواجهند نیز در دستور کار قرار دارد. مطالعات مسیر تا عقداء نیز صورت گرفته و در یک باند با عرض 30 متر در 680 کیلومتر مسیر آزاد شده است. بر همین اساس این سرمایه گذاران نیز پیشنهادشان این بود که برای یزد هم حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت هستیم تا از این مسیر آماده با تقسیم هزینه با استان کرمان استفاده کنیم. مقرر شد تفاهم نامه ای در این خصوص تنظیم شود و با توجه به همه زوایای کار به نتیجه قطعی برسیم و از توان بخش خصوصی نیز در این مسیر بهره ببریم.


باید از نظرات مجمع استانداران یزد بهره مند شویم


استاندار یزد سپس در ارتباط با تشکیل مجمع استانداران گفت: تا کنون سه مجمع استانداران یزد را برگزار کرده ایم تا از نظرات این مدیران بهره مند شویم و ایشان نیز در جریان امور استان قرار بگیرند چرا که این مجمع یک سازمان مردم نهاد است و به مانند یک سازمان غیر دولتی نقش خود را ایفاء می کند.


اگر در استان مدیری سستی کرد نمی توانیم پذیرای او باشیم


سید محمد میرمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد طولانی شدن روند انتخاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: من هم با شما هم نظرم و فکر می کنم اگر باید تصمیمی در این خصوص گرفته شود، شایسته است تا هر چه زودتر اجرایی گردد.
وی افزود:در بعضی مواقع تصمیم گیری پیرامون مباحث اینچنینی در اختیار ماست که در این صورت تعلل نخواهیم کرد و تصمیمات را به سرعت عملی می کنیم منتهی مدیرانی که زیر مجموعه وزارتخانه هستند، باید از مسیر وزارتخانه متبوع انتخاب شوند و ما هم بنا نداریم در انتخاب مدیران وزارتی دخالت کنیم چرا که ما در استان از مدیران معرفی شده فقط کار می خواهیم و ملاک ما این است که مدیران معرفی شده باید از مدیران قبلی قوی تر باشند و بتوانند پاسخگویی مناسبی در قبال مسائل استان داشته باشند و اگر مدیر ضعیفی بود و سستی کرد، نمی توانیم پذیرای او باشیم. البته در این خصوص افرادی معرفی شده اند و ما هم در جریان هستیم ولی ظاهرا در انتخاب نهایی قاطعیت لازم صورت نمی گیرد و شاید لازم باشد که در دیداری حضوری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص صحبت کنیم تا در این تصمیم گیری تسریع شود.


در خصوص امکان تغییر حوزه های انتخابیه استان، نظر ما منطبق بر نظر کارشناسی وزارت کشور است


استاندار یزد در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حوزه انتخابیه تفت و زمان برگزاری انتخابات در این حوزه و همچنین مباحث مربوط به تغییر حوزه های انتخابیه استان و اضافه شدن یک نماینده به آمار نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص حوزه انتخابیه تفت و میبد هر چه که وزارت کشور تصمیم بگیرد و به ما ابلاغ کند آنرا عملی خواهیم کرد. بنابراین هر زمان که تاریخ برگزاری انتخابات را مشخص کنند و آیین نامه مربوطه ابلاغ شود به موقع به اطلاع مردم این حوزه خواهیم رساند. اما در ارتباط با حوزه های انتخابیه استان و اضافه شدن یک نماینده به چهار نماینده دیگر استان، وزارت کشور دو گزینه را در حال بررسی دارد. یک گزینه این است که حوزه انتخابیه یزد و صدوق دو نماینده داشته باشد و گزینه دیگر این است که تقسیمات حوزه های انتخابیه تغییر کند و به 5 حوزه انتخابیه تقسیم شود منتهی هنوز تصمیم قطعی در این رابطه اتخاذ نشده است. نظر ما در این خصوص نیز منطبق با نظر کارشناسان وزارت کشور است و معتقدیم که نباید در این امور نظر فردی را دخیل دانست.


ملاک کار در ارزیابی ها، افکار عمومی و داوری جامعه است


استاندار یزد سپس در خصوص ابراز نظر برخی از نمایندگان مجلس در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید تاکید نمود: نظراتی که در مجلس ابراز می شود در نوع خود محترم است، منتهی اینکه به چه میزان درست یا نادرست است باید داوری افکار عمومی را ملاک قرار داد. چرا که نمی توان جلوی ابراز نظر افراد را گرفت بلکه باید هر فرد حرف خود را بیان دارد و پایگاه اجتماعی خود را مشخص کند تا افکار عمومی نیز در خصوص او داوری مناسبی داشته باشند و آنگاه در مواقعی چون انتخابات، افکار عمومی بروز و ظهور و تاثیر گذاری خود را نشان دهد و مشخص کند که چه مواضعی از سوی افراد پذیرفته است یا قابل قبول نیست.
وی در ادامه بیان داشت: در ارتباط با موفقیت یا عدم موفقیت دولت تدبیر و امید به عنوان مثال تنها اگر به مبحث روند تورمی اقتصاد در سالهای اخیر که بر هیچکس پوشیده نیست توجه کنیم خواهیم دید که همگان به نوعی روند تورمی شتابنده در سالهای اخیر را لمس کرده اند. اکنون نیز بیش از یک سال از عملکرد دولت نگذشته. چون دولت به محض انتخاب تا تحویل گرفتن امور، مدت زمانی را باید طی کند. عملکرد دولت نیز در طول این مدت اندک، قابل ارزیابی نیست. جامعه با یک عملکرد 8 ساله روبرو است که نتیجه آن معوقات بانکی، بدهی های دولت، میزان ذخائر کالاهای اساسی ، وضع نامساعد صنعت، افزایش نقدینگی و کاهش ارزش سه برابری پول ملی بوده است. اینها مواردی است که بر هیچ کس پوشیده نیست و همه با گوشت و پوست خود این موارد را لمس کرده اند. ملاک کار نیز در ارزیابی ها، افکار عمومی و داوری جامعه است.

قسمت دوم

نشست خبری استاندار یزد با اصحاب رسانه (قسمت دوم)
استاندار یزد در نشستی با اصحاب رسانه و خبر استان، به سوالات و مباحث مطروحه از سوی ایشان پاسخ گفت.
 

 

اصحاب رسانه نقش روشن كردن مردم را دارند


استاندار سپس در خصوص گرایشات و گروه های مختلف سیاسی فعال در فضای استان افزود: گرایشات و طیف های مختلف سیاسی هم به منظور مطرح نمودن و هم تداوم حیات سیاسی خویش و هم برانگیختن احساسات عمومی به سود خود رویه های مختلفی را دنبال می کنند که طبیعی است.

استاندار يزد در ادامه گفت: همين كه به هرحال احساساتي را برانگيزند رويه هاي مختلفي را دنبال مي كنند، طبيعي هم هست نبايد بگوييم چرا اينكار مي كنند براي اينكه به هر حال او هم دارد براي مسائل خودش تلاش مي كند، منتها هر چه آگاهي مردم بالا برود، اين مسائل ديگر كمتر تاثيرگذار مي شود، افزايش آگاهي از كدام ناحيه دامن زده مي شود باز من اينجا مي خواهم بگويم به شما ها بر مي گردد، شماها هستيد كه آگاهي مردم را مي توانيد بالا ببريد و نقش روشن كردن مردم را داريد، آقاي هاشمي رفسنجاني در يكي از صحبت هايشان مطرح كردند كه جامعه اي كه آگاه باشد نمي تواند فريب بخورد يا نمي شود آن جامعه را فريب داد به اين مضمون، بنابراين اصل قضيه برمي گردد به آگاهي هاي مردم و هر چه آگاهي بيشتر باشد اين مسائل منتفي مي شود و همدلي ها بيشتر مي شود يعني در جامعه آگاه هست كه همه همدل و همفكر و همراه هستند و ما در اين زمينه بايد تلاش بيشتري داشته باشيم، اقتصاد هم كه در همه زمينه ها معلوم است، هم از نظر اعتباري وضعيتي كه مشاهده مي كنيد تكان هايي خورده است، در خود استان من جاهاي مختلف كه صحبت مي كنم گفته مي شود تغييراتي دارد احساس مي شود و ما داريم مي بينيم جاهاي مختلف طرح هايي كه هست دارد يك حركت هايي انجام مي شود و نشان مي دهد كه تحرك بوجود آمده است، ولي حالا يكي مي خواهد چشمش را ببندد، ببندد نمي خواهد ببيند، نبيند كاري نمي توان انجام داد.


ميزان ثبت نام يارانه ها برخلاف انتظار دولت نبود


وي افزود: در بحث ثبت يارانه ها هم برخلاف انتظار دولت نبود، ببينيد دولت خواست يك تغيير و تحولي را تست بكند و در حد آزمايش موفق بود، اگر 9 و دو دهم درصد كاهش داشتيم، اين يك قدم بود و يك موفقيت، حالا هر چه آگاهي بيشتر بشود قدم دوم را دولت بهتر مي تواند بر دارد و ما اميدواريم كه اين قدم ها پي در پي برداشته شود و در خصوص راديوهاي خارج هم ما كه پشتوانه ما راديو هاي خارج نيست، شناسنامه آنها براي ما روشن است و چه اهدافي دنبال مي كنند و به قول امام كه گفتند اگر انها از ما تعريف كنند ما بايد در عملكرد خودمان شك كنيم بنابراين ما بايد با تيزبيني همه اين ها را زير چتر فهم و درك و دقت خودمان داشته باشيم و تاثيرگذاري ان ها را رديابي بكينم، رصد بكنيم و اگر تاثيرگذاري دارند ببينيم چگونه مي توانيم با تبيين مسائل و تشريح اين موضوعات تاثيرپذيري ان را كاهش بدهيم، چون ما يك ملت متحد هستيم و زير چتر نظام مقدس جمهوري اسلامي داريم زندگي مي كنيم و نفس مي كشيم.


مردم با آگاهي حافظ دين خود هستند


ميرمحمدي ادامه داد: اينكه مردم مي دانند و دين خودشون را حفظ مي كنند درست است يعني اين نيست كه مردم با اين حرف و آن حرف از دين خودشان، تاريخ خودشان و تمدن خودشان دور بشوند، اين يك اصل دائمي در زندگي است، بنابراين انهايي كه توجه به اقتصاد ندارند مفهوم اين داستان را نمي دانند، آنهايي كه به بحث اقتصاد مي پردازند به بحث فرهنگ و دين هم مي پردازند معلوم است كه به هر دو بال زندگي مردم توجه دارند.


در مورد تعدي به بيت المال اگر مستندي اعلام شود با قاطعيت برخورد مي شود


وي گفت: بحث حفظ بيت المال و رفع تبعيض كليه مسائلي كه وجود دارد، اگر تبعيضي وجود داشت، بيت المالي خداي ناكرده غفلت شده بود، در مصرفش طبيعي است كه الان توي هزار رسانه منعكس بود ولي يك مورد به طور مستند جايي مشاهده نمي كنيد، حرف را انواع و اقسام مي شود گفت، لذا روي ان قضايا خيلي نمي شود توجه كرد ولي اگر مستندي باشد و اعلام بشود با قاطعيت با ان برخورد مي شود، ما هم اكنون در خود استان معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي را در ارتباط با مسائل رانت خواري مامور كرديم، مسئوليت به او داديم كه موارد مختلف كه احتمال دارد بشنود، اطلاع پيدا كند و رديابي بكند خودش و يا همكاران زير مجموعش، كه تا كنون به 8 مورد كه قابل توجه بوده است، دارد رسيدگي مي كند و دنبال كند كه اين ها در آن سوء استفاده اي بوده يا نبوده است.
يكي از خبرنگاران پرسيد آيا نمونه اي هم در اين زمينه وجود دارد كه استاندار يزد جواب داد: تا قطعيت پيدا نكند، گفته نمي شود ما كه نمي خواهيم با آبروي كسي بازي كنيم، هر وقت قطعيت پيدا كرد متخلف معرفي مي شود، طبيعي است كه متخلف بايد معرفي بشود تا ديگران از تخلف دور بشوند.


عمده تلاش دولت تدبير و اميد روي اقتصاد و معيشت مردم است


عالي ترين مقام اجرايي استان در ادامه گفت: من فكر مي كنم دولت تدبير و اميد عمده تلاشش روي بحث اقتصاد و معيشت مردم است، مهار تورم يك نقطه قوت اين دولت است با اين شتابي كه كاهش تورم در طول همين مدت داشته است، نشان از تدبير و درايت و پختگي تيم اقتصادي دولت دارد، توزيع 2 مرحله سبد كالا در تقويت موضوع معيشت مردم تلقي مي شود، حمايت از توليد از نقطه هاي قوت اين دولت هست، در بخش كشاورزي كه نهاده هاي كشاورزي ما هيچ بود، نهاده هاي دامي ما هيچ بود، ماشين آلات مان وضع بسيار اسفباري داشت، دولت اولين كاري كه انجام داد تلاش كرد كه اين زمينه ها را فراهم كند تا نهاده هاي كشاورزي را فراهم كند، گراني سيب زميني در ارتباط با همين بود چون بذر سيب زميني فراهم نشده بود، گندم كه 14 و نيم ميليون مي گفتند توليد داريم، راست آزمايي كه شد به 7 ميليون رسيد، بنابراين عدد و رقم ملاك نيست ان چيزي كه مي بيند انسان به عين و چشم كه چقدر توليد دارد، بنابراين روي اين ملاك اكنون معيشت مردم مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: در خصوص تنظيم بازار كالاهاي اساسي موردي مشاهده نمي شود، نهاده هاي دامي در خود استان اكنون 2 هزار و سيصد تن ذرت داريم، 800 تن جو ذخيره داريم، هزار و صد تن ذرت ذخيره داريم، يك هزار تن گوشت مرغ ذخيره استان براي ماه مبارك رمضان است، يك صد تن گوشت قرمز ذخيره كرده ايم و موارد ضروري را دولت تدارك ديده، ذخيره كرده و مردم هم خودشان احساس مي كنند، بنابراين توجه به معيشت مردم دارد.


براي جذب سرمايه بايد اعتماد را بالا ببريم


ميرمحمدي ادامه داد: بحث بيكاري با توجه به اينكه مستلزم سرمايه گذاري است، سرمايه گذاري هم احتياج به اعتماد دارد بنابراين بايد در داخل اين تضمين و اعتماد را بوجود بياوريم، سرمايه گذاري خارجي هم بتوانيم جلب كنيم، همه تلاشي كه تيم مذاكره كننده ايران با 1+5 دارد به عمل مي آورد، براي اين است كه تحريم ها را بشكند، زمينه سرمايه گذاري خارجي را بتواند به اين صورت فراهم كند و به بعضي از مشكلات داخلي پاسخ مثبت بدهد، در عين حل سرمايه گذاران داخلي را دارد حمايت مي كند الان ما خودمان در استان معاون برنامه ريزي بررسي كرده اند چند واحد به دليل عدم نقدينگي و يا 4 يا 5 ميليارد تومان كار آنها تعطيل بوده است، كارخانه تعطيل كرده است، واحد تعطيل كرده است، دولت براي آنها تسهيلات گذاشته و براي راه اندازي آنها دارد اقدام مي شود، يعني دولت بسيار با تدبير دارد به جلو مي رود در همه زمينه ها سياست داخلي، سياست خارجي، اقتصاد، فرهنگ، خدمات هر چه كه شما در نظر بگيريد ، توجهش را آنجا ملاحظه مي فرماييد.
استاندار یزد در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه مردم در خصوص يارانه معتقدند دولت بايد با توجه به تورم نزديك به 70 تا 80 هزار تومان به هر فرد بدهد كه هم اكنون همان مبلغ قبلي پرداخت مي شود، اظهار داشت: این محاسبه باید از دو سال قبل انجام می شد، از زمانی که نرخ ارز تغییر کرد، منتها اصل قضیه یارانه دادن باعث افزایش تورم و مشکل برای عامه مردم است، بنابراین اگر هر چه پول داشتیم صرف سرمایه گذاری می شد هم اشتغال ایجاد می شد، هم درآمد درپی داشت، تولید، رونق اقتصادی و زندگی مردم نيز بهبود یافته بود.


شركت هاي توانمند مي توانند در طرح انتقال آب مشاركت كنند


ميرمحمدي در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اینکه شركت پيشگامان کویر یزد مدعی اجرای انتقال آب خليج فارس با همكاري مردم شده است نیز اظهار داشت: این شرکت می تواند در کنسرسيومي که در این رابطه تشکیل شده است شرکت کنند ولی در این زمینه صحبتی با بنده صورت نگرفته است که در صورت اعلام آمادگی، از این امر استقبال می کنیم.


اصل بر تغییر مديران نیست، اصل بر کار و تلاش است


این مقام مسئول در رابطه با این سوال که تكليف مديريت هاي استان بعد از يك سال به چه سرانجامی خواهد انجامید، بیان کرد: اصل بر تغییر نیست، اصل بر کار و تلاش است، اگر هر جایی ضرورت یافت که برای کار موثرتر و بهتر کاری انجام بشود، آن وقت تغییر اتفاق می افتد، اصل بر این است که همه ی مدیران عزیزند و محترم، با همه ی توان باید کار خود را انجام دهند بدون هیچگونه تردید در ماندن یا نماندن، حالا اگر یکی قوی تر آمد تکلیف شرعی هم ایجاب می کند که این امر اتفاق بیافتد.


تلاش شبانه روزي براي پيشرفت استان


استاندار یزد در ادامه در خصوص اینکه روزانه چه ميزان وقت براي كارهاي استان مي گذاريد نیز بیان کرد: این را باید از دیگران بپرسید، مهم است كه اين صحبت از کدام ناحیه و چه کسی باشد، چیزی که به بنده نسبت به استانداران گذشته گفته می شود این است که یک وقت استراحتی برای خود بگذارید و نگران مریضی من هستند از بیرون و از درون، بعد هم بقیه ی کارها را به منزل منتقل کرده و تا پاسی از شب ادامه می دهم تا کاری برای فردا نماند و اینکه آيا از كار خودم راضي هستم يا نه؟ و در اين يك سال عملكرد خودم را چگونه ارزيابي مي كنم، بايد بگويم: هنوز یک سال نشده که بنده در استان یزد هستم و هشت ماه از این توفیق می گذرد، عملکرد هم مشخص هست، یک دفترچه از عملکرد هم مشخص شده که چون خیلی زیاد بود دیدم اگر وارد آن مقوله شوم همه وقت صرف این امر می شود و دیدم بهتر است ببینم چه سوالاتی در جامعه مطرح است و به پاسخ دادن آن بپردازم.

وی در جواب به اینکه عملکرد شما شفاف نیست، گفت: هر کجا شفاف نیست بفرمایید تا شفاف شود.


در عدم ثبت نام يارانه ها ما در ردیف هاي بالا قرار داریم


سوال بعدی یکی از خبرنگاران استان در خصوص رتبه ی اول استان يزد در عدم ثبت نام مرحله ی دوم فاز هدفمندی یارانه ها بود که میرمحمدی اینگونه پاسخ داد: استان یزد در این خصوص جزو استان های درصد بالای انصراف بوده است، ما در ردیف پنجم تا ششم استان های کشور در این زمینه قرار داریم.


تلاش داريم مسير استفاده از كولرهاي گازي را تسهيل كنيم


سوال بعدی خبرنگاران اینگونه مطرح شد که در خصوص تبديل كولرهاي آبي به گازي با توجه به 400 هزار كولر آبي موجود با مصرف روزانه 80 هزار متر مكعب آب چه اقداماتی در نظر دارید و آیا در این خصوص با وزارت نيرو تعاملی صورت گرفته است يا خیر؛ نیز اظهار داشت: برای زمینه سازی در زمینه تبدیل کولرهای آبی به گازی مذاکراتی و مکاتباتی با وزارت نیرو صورت گرفته است، پیشنهاد شده با توجه به اینکه استان یزد آب و هوایی گرم دارد، جزو منطقه ی گرمسیری چهار تلقی شود تا هزینه های برق کاهش یابد و استفاده ی مردم از کولر گازی مقرون به صرفه باشد و مردم بتوانند از تفاوت قیمت موجود در این زمینه استفاده نماید.


طرح جامعي براي ساماندهي مهاجرين در حال تدوين است


استاندار یزد در خصوص سوال مرتبط با مهاجرين حاضر در يزد اعم از دانشجويان و دهك هاي درآمدي پايين جامعه و اقدام استانداري یزد در این زمینه اينگونه اظهار نظر كرد: طرحي در اين خصوص تهيه شده است و در دو جلسه مجزاي شوراي تامين مباحثات لازم در اين خصوص صورت گرفته است كه پس از تكميل به اجرا در خواهد آمد و البته اين در خصوص مهاجرين مختلف است و اميدوارم با اجراي آن مشكلات فرهنگي در اين زمينه كاهش يابد.


وصيت نامه امام خميني (ره) عمل شود و فرمايشات ايشان ملاك باشد


وي در ادامه به سوالي در خصوص اينكه با توجه به شاخص وصيت نامه و خط امام خميني (ره) كه مي فرمايند هر جا سخنراني بر ضد دين و نظام است، مسئولين جلوگيري كنند و اگر جلوگيري نشد مردم خودشان راسا اقدام كنند، اين اقدام چقدر مورد نظر است و اگر درست تبيين نشده كجا بايد اين روند را تصحيح كند، اشاره كرد و گفت: مشكل اين است كه با مسئولين مطرح نمي شود و خودشان خودسر عمل مي كنند، بنابراين اگر طبق وصيت امام خميني (ره) عمل بكنند و فرمايشات ايشان را قبول داشته باشند اصلا چنين مسائلي اتفاق نمي افتد، چه كسي بايد اين مسئله را تعيين كند طبيعي است كه مسئولين بايد تعيين كننده در اين زمينه باشند، چون مسئولند و اگر كسي مسئول نباشد نمي


د در اين زمينه تصميم گيري كند.


افسردگي مردم يزد نظر شخصي نيست نتيجه تحقيقات علمي است


سوال بعدي اينگونه مطرح شد كه با توجه به سخن جنابعالي در خصوص افسردگي مردم يزد، هم اكنون اين موضوع در تمام ادارات ملاك قرار گرفته و در خصوص آن صحبت مي شود، آيا نظر حضرتعالي هنوز كما في السابق بر افسردگي مردم يزد است و چه راهكاري در اين زمينه داريد، علت چيست و براي جلوگيري از برخي سوء استفاده ها مثل برگزاري كنسرت هاي اين چند وقت چه نظري داريد،كه استاندار يزد بيان كرد: در خصوص افسردگي مردم يزد نظري وجود ندارد بلكه تحقيقاتي شده كه نشان مي دهد مردم يزد ضريب افسردگي بالايي دارند، محققين در چندين مورد در اين زمينه كار كردند و اين نتايج به دست آمده است، حالا دو نوع برخورد با اين مسئله مي توانيم داشته باشيم، يكي اينكه بگوييم چنين چيزي وجود ندارد و بعد تبعات آن را پذيرا باشيم و اگر امروز هم بروز و ظهور لازم را ندارد 10 سال ديگر متوجه بشويم كه چه خبر است، يكي اينكه از الان به آن توجه بكنيم كه تبعاتش را بتوانيم مهار بكينم، كنترل بكينم و برنامه ريزي بكينم در زمينه هاي مختلفي را كه بتواند پاسخگوي رفع اين مشكل باشد.


نظر دستگاه هاي قانوني ملاك ما در مساله كنسرت است


ميرمحمدي در خصوص برگزاري كنسرت ها در يزد نيز بيان كرد: من نمي خواهم به اين مقوله وارد شوم، ما بايد ببينيم چه چيز مجاز هست در كشور و چه چيز مجاز نيست، از نظر من آن چيزي كه مجاز تلقي شده توسط دستگاه هاي مسئول، ما هم مجاز مي دانيم، اين نظر فرد نيست بلكه اين نظر دستگاه مملكتي است كه يكي از اركان نظام است بنابراين ما هم مجري نظر مسئولين و اركان بالاي نظام هستيم.


يكي از رويكردهاي قابل توجه دولت رويكرد فرهنگي است


عالي ترين مقام اجرايي استان در جواب به اين سوال كه رويكرد استانداري در خصوص فرهنگ به چه صورت است، خاطر نشان كرد: يكي از رويكردهاي قابل توجه دولت رويكرد فرهنگي است و بنده در تمام بحث هايي كه داشته ام به اين مسئله اشاره كردم، منتها چگونه فرهنگ را غني و پويا بكنيم، اين ربط دارد با مجموعه اي از عناصر دخيل با امر فرهنگ، دولت در تمامي جلسات مربوط به فرهنگ و آموزش حضور دارد و هرگونه همكاري هم در چارچوب قانون بوده است، دريغ نشده، چون اعتقاد به فرهنگ داريم.


يك ريال بودجه فرهنگي در جايي غير از فرهنگ صرف نشده است


استاندار يزد در پاسخ به اين سوال كه بودجه فرهنگي دستگاه هاي فرهنگي به چه صورت است، گفت: طبق آنچه كه در قانون پيش بيني شده يك ريال در جاي غير فرهنگي به كار نرفته است، اگر در بودجه نيامده آن مقوله جداگانه اي است كه بايد با مجلسي ها رايزني بشود كه بودجه فرهنگي در نظر گرفته شود يا تقويت گردد.


براي تقويت كانون ها مساجد در چارچوب قانون كمك مي كنيم


اين مقام مسئول در پاسخ سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه سازمان هاي مردم نهاد و كانون هاي مساجد مي توانند به مقوله فرهنگ كمك كنند كه در اين زمينه برنامه خودتان را اعلام كنيد، اظهار داشت: در جلساتي كه برگزار شده با مسئولان مرتبط مسائلي مطرح گرديده است، آنچه در راستاي تقويت اين كانون ها مجاز باشيم دريغ نخواهد شد، مگر اينكه اجازه قانوني نداشته باشيم.


سال2017 ميلادي به عنوان سال خوشآمدگويي به يزدتعيين شده است


وي در خصوص اينكه چه راهكاري در خصوص روند كند مسائل گردشگري در استان، طي چند سال گذشته و با توجه به نامگذاري سال آينده به نام سال خوش آمد گويي به يزد داريد، اظهار نظر كرد: گردشگري يكي از محورهاي مهم توسعه اقتصادي و فرهنگي استان است و برنامه هاي متعددي براي آن دنبال كرديم، خوشبختانه امسال شاهد حضور گردشگران بسيار بيشتري حدود 93 درصد مازاد بر سال گذشته در استان بوديم و هتل هايمان در طول شش ماه پر است و الآن هم از شهريور به بعد با اطلاعي كه من گرفتم رزرو شده است.
استاندار يزد افزود: درجهت تقويت خدمات گردشگري هم برنامه هايي را دنبال مي كنيم و در خصوص بافت تاريخي نيز ساماندهي بافت را با عمليات اجرايي آن شروع كرديم، خوشبختانه هم اكنون از ميدان اميرچخماق تا ميدان بعثت برنامه ساماندهي شروع شده است.
وي افزود: سال خوشآمدگويي به يزد در سال 2017 ميلادي تعيين شده است كه آن هم ستاد انجام فعاليت هاي مربوطه آن را به رياست معاون محترم عمراني استانداري تشكيل داديم و تدارك برنامه هاي آن ديده شده است و دستگاه هاي ذيربط هم در ستاد عضويت دارند و اميدواريم بصورت بسيارمطلوبي اين سال خوشآمدگويي را در استان يزد داشته باشيم و اسباب اين شود كه تعداد گردشگران ما در استان يزد به مراتب افزايش پيدا كنند.

وقتي يك چيزي را كه پذيرفتيم بايد تا پايان كار برويم


استاندار يزد در خصوص شايعه رفتن خود از استان يزد نيز اظهار داشت: در مورد رفتن بنده از استان اين آرزويي است كه براي آرزومندان بسيار مي تواند مناسب باشد، ولي از نظر بنده چنين چيزي نيست، وقتي يك چيزي را كه پذيرفتيم بايد تا ته قضيه برويم، استان كه حالا در مقابل بعضي موارد خيلي سخت هم نيست، بنابراين كساني كه مي گويند آرزو به دل نمي خواهيم بمانند ولي كاري نمي توانيم بكنيم.


سفر وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به استان يزد


استاندار يزد در خصوص اينكه تحصن كارگران سنگ اهن بافق پايان گرفته است يا خير، اينگونه سخن به ميان آورد كه هنوز كارگران سركار نرفته اند ولي قرار بر اين شده وزير تعاون و كار و رفاه اجتماعي تشريف بياورند و انشاءا...با تدبير ايشان و همكاري همه عزيزان مشكل رفع شود.


آب انتقالي ازخليج فارس مستقيم از دريا برداشت مي شود


سوال بعدي اينگونه مطرح شد كه با توجه به ضد و نقيض بودن سخنان مسئولان استان در خصوص آب انتقالي از خليج فارس آيا اين آب از دريا مستقيم منتقل مي شود و يا از برگشتی نیروگاه های هسته ای است، و ميرمحمدي در جواب گفت: اينكه آب دريا مستقيم گرفته مي شود بله اينگونه است و دستگاه هاي شيرين كن آب مستقر شده و سايت تصفيه آب آنجا زده مي شود و بعد آب تصفيه مي شود، از طريق لوله انتقال يا بسته به شرايط اقليمي و جغرافيايي و بسته به شرايط بيوگرافي زمين آب از طريق لوله يا كانال منتقل مي شود.


الحاق حميديا به يزد مستلزم انجام مقدمات مصوب است


اين مقام مسئول سوال خبرنگاري مبني بر شایعه های مساعد نبودن نظر مسئولان استان با الحاق حمیدیا به شهر یزد، و اينكه كلان شهر شدن يزد درچه مرحله اي قرار دارد را اينگونه پاسخ داد كه استان يزد تا كلان شهر شدن فاصله زيادي دارد، از اينكه بحث حميديا به شهر يزد ملحق شود، مصوب شده و ابلاغ مصوبه موكول شده به انجام يك اقدامات كه در صورتجلسه في مابين بوده و آن اقدامات در حال انجام است كه بعد از ان بصورت رسمي اين قضيه شكل مي گيرد.


سياست هاي دولت براي سرمايه گذاري در استان رسما اعلام شده است


وي در ادامه با اشاره به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر انبوه تقاضای راه اندازی فولاد و کمبود آب در استان که آیا سیاست دولت در استان به چه سمتی خواهد رفت مخصوصا در رابطه با گردشگری نيز بيان كرد: سياست هاي دولت را براي سرمايه گذاري در استان ما اعلام كرديم، ما طرح هايي را الآن مشخص كرديم هم براي سرمايه گذاران داخلي، هم براي سرمايه گذاران خارجي، ليست آن توسط معاونت برنامه ريزي و همكارانشان تهيه شده است مناطق آن و مواردش مشخص است و علاقمندان مي توانند براي سرمايه گذاري بيايند و خوشبختانه تسهيلات صندوق توسعه هم تسهيلات خوبي است و امكانات خوبي هم وجود دارد.


برگزاري همايش مفيد است مشروط برانكه اسراف نشود


يكي از خبرنگاران در ادامه از عالي ترين مقام اجرايي استان پرسيد كه نظر شما در خصوص تعدد همایش های ملی که نتیجه ای را هم برای استان یزد در پی ندارد چیست كه استاندار يزد اينگونه پاسخ داد كه نفس تشكيل همايش ها را من خودم مناسب مي دانم، چون تعدادي افراد صاحبنظر دور هم جمع مي شوند و با هم همفكري مي كنند و مسائل روز را با هم درميان مي گذارند و در واقع يك وسيله ارتباط و انتقال فني و تخصصي است و اين خود در جاي خود ارزشمنداست، ولي اينكه بعضي ها فاخر است بعنوان نمونه همايشي كه با حضور پروفسور سميعي بود يا با حضور وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي برگزار شد ولي بعضي در سطح پايين تر است، همايش در سطح پايين هم بايد برگزار شود، همايش ها در رده هاي كارشناسي برگزار مي شود در رده هاي تخصصي و در رده هاي انديشمندان و بزرگان برگزار مي شود، همه اينها في نفسه ارزشمند است و ما بايد استقبال كنيم منتها اگر هزينه هاي نابجايي انجام مي شود آن را بايد ما مورد نقد قرار دهيم تا هزينه بيخود انجام نشود ولي برگزاري همايش بسيار مي تواند مفيد باشد.


آب مجموعه باغ شهر جاده تفت از شهرستان تفت تامين نمي شود


وي در پاسخ به سوالي مبني بر تعیین زمان بهره برداری و نحوه نظارت بر اجرای طرح دو هزار هکتاری کوثر و آیا آب این مجموعه از شهرستان تفت تامین می شود یا خير نيز اظهار داشت: مؤسسه كوثر براساس تصميماتي كه در گذشته گرفته شده براي تأمين منابع مالي انتقال خط دوم آب يزد تشكيل شده است، زميني در اختيارش گذاشته شده و طبق قانون و مقررات در آنجا براي ايجاد شهرك هايي برنامه ريزي شده است، قطعه بندي صورت گرفته است و به تصويب شورايعالي مسكن وشهرسازي نيز رسيده است، طبق مقررات و قوانين جاري كشور عمل مي كند، منافع آن فردي و شخصي نيست و در جيب هيچكس هم نمي رود و فقط براي استفاده در هزينه هاي انتقال خط دوم آب به يزد است.
وي افزود: اينكه از آب تفت در اين طرح استفاده مي شود، نه، براساس مجوزي كه براي تخصيص آب گرفته شده است، مثل بقيه دستگاه هاي خصوصي و به آن ترتيب دارد عمل مي شود.


راههاي سوء استفاده توسط شركت هاي مشاركت كننده درطرح انتقال آب بسته است


سوال بعدي در خصوص راهکارهای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد در راستای مقاصد خود در اجرای خط انتقال آب به استان يزد بود كه در اينباره استاندار يزد اظهارداشت: اينكه اشاره كردند نظارتي بر امر آبرساني به يزد وجود دارد يا نه؟ فرضا اشاره كردند فلان شركتي اگر بيايد براي خط انتقال آب به يزد مشاركت كند، آيا به صورتي هست كه سوء استفاده در آن نشود، آنها خودشان دارند سرمايه گذاري مي كنند سرمايه دولت نيست، سرمايه گذار دلش خيلي بيشتر از ما براي خودش مي سوزد، بنابراين خودش بهتر از ما نظارت خواهد كرد و سوء استفاده اي نمي تواند بكند، پول خودش را دارد خرج مي كند و خودش تلاش مي كند.


هماهنگي خوبي در زمينه مسائل بانكي در استان داريم


استاندار در ادامه به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر برنامه حمایت بانک ها از واحدهای تولیدی و صنعتی، اينگونه جواب داد كه جلسات مختلفي با بانك ها و مسئولين بانك ها داشتيم و خوشبختانه هماهنگي خوبي در زمينه مسائل بانكي داريم، هرجايي واحدهاي صنعتي مشكلي پيدا كردند آنها گره گشايي كردند، هرجايي در اختيار آنها نبوده با مديران بالاتر تماس گرفتيم، صحبت كرديم و آنها محبت كردند و گره گشايي كردند.


مشكل اشتغال تحصيلكرده ها را با تقويت پارك هاي علم و فناوري رفع مي كنيم


وي افزود: الآن عمده مشكل اشتغال ما روي تحصيل كرده هاست، آنهم در رابطه با توسعه پارك هاي علم و فناوري كه يكي از محورهاي كارمان در استان قرار دارد كه ما در آن زمينه هم داريم فعاليت ها را دنبال مي كنيم كه انشاءا... بحث اشتغال فارغ التحصيلان را داشته باشيم.
ميرمحمدي ادامه داد: رويكرد دولت در توسعه صنعتي صنايع "هاي تك" و كم آب خواه است.

نشست خبری استاندار یزد با اصحاب رسانه (قسمت پاياني)
استاندار یزد در نشستی با اصحاب رسانه و خبر استان، به سوالات و مباحث مطروحه از سوی ایشان پاسخ گفت.

 

استاندار يزد گفت: بودجه عمراني در سال گذشته 271 ميلياردتومان ابلاغ اعتبار بوده است ولي 47 و هفت دهم درصد یعنی 130ميليارد ريال اختصاص یافته است، 72 ميليارد ريال آن هم در ماه پايان سال گرفتيم، خوشبختانه 500 طرح نيمه تمام بود که مطالعه شد، به آنهايي كه بالاي 80 درصد پيشرفت داشته است، اعتباری بالغ بر 320ميليارد ريال براي اين طر حها اختصاص و بقيه توزيع كرديم.
ميرمحمدي افزود: بين شهرستانهاي مختلف براي طرحهايي كه قابل اتمام بوده است، جمعا 800 طرح مورد بازديد قرار گرفته و وضعيتش مشخص است، و حوزه معاونت برنامه ریزی و معاونت عمرانی پيمايش لازم را بر روی طرحها ابراز داشته اند.
میرمحمدی در جواب سوالی مبنی بر اینکه در استان یزد چند طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد وجود دارد اظهار داشت: از مجموع هشتصد طرح عمراني كه بازديد شده است،تعداد 258 طرح بالاي 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در برنامه هاي سال 93 قرار دارد.
وی در ادامه گفت:در مجموع دو هزار و 866 طرح در استان یزد وجود دارد.
استاندار يزد در پاسخ به این سوال که دو هزار و 866 طرح موجود به چه ميزان اعتبار نياز دارد كه مورد بهره برداري قرار گیرد، گفت: طبق برآورد صورت گرفته بدون خط انتقال آب، سه هزار و 500 ميلياردتومان يعني 35 هزار ميليارد ريال نياز تكميل کلیه طرحهای موجود است.
سوال: طرح هاي موجود از چه زماني مانده است و مربوط به چندسال پيش است؟

 


يزدي ها در هر حوزه اي وارد شدند كارآفرين بودند

 


معاون برنامه ريزي استاندار در پاسخ به این سوال گفت: در خصوص بحث پروژه هاي عمراني، شوراي برنامه ريزي استان تصميم گيري مي كند، دولت هر زماني يك رويكردي دارد، در دولت قبلي سفرهايي به استان مي كردند و در همه استانها تصميم گيري مي كردند، طبيعي است يك ولوله اي در استانها مي افتاد،همه حرص و ولع داشتند پروژه هاي بيشتري معرفي كنند در يك رقابت تنگاتنگي كه همه استانها داشتند عقب نيفتند، همه پروژه معرفي مي كردند كارگروههايي در تهران تشكيل مي شد يك وقتي مشاهده مي شد، استان يزد 600 پروژه در يك سفر معرفي كرده است كه يك بخش كوچك از اعتبارات استاني به اينها اختصاص پيدا مي كرد،بقيه اش بايد ملي تأمين مي شد.
وي افزود: پروژه هاي سفر استاني مقام معظم رهبري تكميل شد، اندك پروژه هايي كه مانده است مثل بيمارستان شهيد رهنمون كه الآن مشاهده كرديد در حال تكميل است و منابع اعتباريش هم كامل شده است، ولي سفر رياست جمهوري استانهاي ديگر هم تكميل نشد،استانهاي ديگر هم پروژه معرفي كردند، اين اتفاق در شوراي برنامه ريزي هم مي توانست بيفتد، منابع خودش را بين پروژه هاي خودش توزيع كند ولي بخاطر اينكه اعتبارات ملي را بگيرند پروژه هاي بيشتري را همه دستگاهها معرفي كردند،هيأت وزيران هم مصوب كرد، استان پولش را گذاشت ولي بصورت ملي دستگاهها به تعهداتشان عمل نكردند و پروژه ها ماند.
بابايي ادامه داد:از ابتدای آغاز به کار دولت جديد از همه استانها استعلام گرفتند، ما يك جمع بندي كرديم كه بدون پروژه انتقال آب حدود 3 هزار و پانصد ميلياردتومان عتبار برای این پروژه ها نیاز است.
معاون استاندار اظهار داشت: الآن در حال حاضر2 هزار و 866 عدد پروژه داريم كه معمولا ساليانه اين تعداد پروژه بخشي از آن تكميل مي شود ، ولي الآن قرار است كه پروژه جديدي تعريف نشود و پروژه هايي كه 80 درصد به بالا پيشرفت فيزيكي دارند در دستور كار قرار گرفته است.
وي خاطر نشان كرد: اعتبار خوبي امسال به استان يزد تعلق گرفت، استاندار يزد ماده55 قانون را پيگيري كردند كه 40 ميليارد تومان به استان آمد كه 35 ميليارد تومان آن بودجه عمراني بود،اين كه معاون عمراني فرمودند آخر سال اعتبار كم آمده است خوشبختانه ماه اسفند اعتبار رسيد.
وي در جواب سوالي مبني بر اينكه سي درصد از واحدهاي ما زير ظرفيت كار مي كنند، گفت: استان يزد يك استان صنعتي است،خوشبختانه يك تسهيلات خوبي به استان ابلاغ شد، 194 ميلياردتومان براي سه ماهه اول سال ابلاغ كردند، جلساتي را با بانك هاي عامل گذاشتيم، خيلي از اين واحدهايي كه بهره برداري رسيدند و زير ظرفيت كار مي كنند يكي از دلايل عمده كه 80 درصد با آن مواجه هستند كمبود نقدينگي وسرمايه در گردش است.
بابايي افزود: تأمين سرمايه در گردش مشكل شده است، مخصوصا توليدات كه قبلا در شرايط عادي به فروش ميرفت و نقدينگي حاصل مي شد ولي هم اكنون بايد مواد اوليه را نقد بخرند ولي كالا را با اقساط بفروشند.
وي ادامه داد: الآن يك چشمه هايي مشاهده ميشود، يك رونق اقتصادي ديده ميشود، يك رضايتمندي در صنعتگران بعد از دوسه سال بوجود آمده است و فضا مستعد مي شود.
بابايي بيان كرد: نقدينگي ها در سطح استان دارد تزريق مي شود، 194 ميلياردتومان بين بانكهاي استان توزيع شده است، 5 جلسه با بانكهاي عامل داشتيم به بانكها گفته شد پرونده هايي كه در بانك هست به ما اعلام كنند.
معاون برنامه ريزي استاندار افزود: سه هزار ميلياردتومان صندوق توسعه ملي در ارديبهشت93 اختصاص داده كه كشوري است،يك هزار و 700 ميلياردتومان به بخش صنعت ومعدن،يك هزار و سيصد ميلياردتومان بخش كشاورزي، سهم استاني تعيين نكردند، رقابتي بين بانكها ايجاد شده است، بانكهاي عامل بايد بخود فشار بياورند وكار شناسايي را فعال كنند، استان يزد يك استان صنعتي است و واقعا در دريافت اين منابع مي توانيم استاني پيشتاز باشيم.
وي ادامه داد: سهم كشاورزي را اعلام كردند، 28 ميلياردتومان كه بانك هم مشخص است بانك كشاورزي است، بابت بانك رفاه كارگران و بانك سپه جلسه گذاشتيم، هماهنگ كرديم، ليست پروژه هاي 70تا80درصد پيشرفت به بالا را يك نسخه به مديريت ارشد استان داديم، اميدواريم از آن منابع هم استان سهم خوبي را به خود اختصاص دهد.
اين مقام مسئول با اشاره به ديدار استاندار يزد با مدیرعامل صندوق توسعه ملي، گفت: ايشان موافقت كردند به يزد بيايند، انشاءا... گامي فراتر از اين مطالب برمي داريم.
وي گفت:مدیرعامل صندوق توسعه ملي در نشستي گفتند كه استان يزد هر طرحي داشته باشد، تأمين منابع مالي مي شود به جهت اعتمادي كه در يزد وجود دارد و چون يزدي ها در هر حوزه اي وارد شدند كارآفرين بودند.

 


رویکرد جدیدی در حوزه صنعت یزد تعریف شده است

 


معاون برنامه ريزي استاندار در خصوص اينكه يزد جاي مناسبي براي صنعت فولاد نيست نيز گفت: دوستان ديدگاههايشان محترم است، از يك نگاه مطلب درستي است، استان كم آبي هستيم، مشكل آب داريم، نبايد به سمت صنعت پر آبخواه برويم ولي يك ظرفيت فولادي را در كل كشور تأمين مي كردند چون استان يزد معدن خيز است و معدن به استانهاي ديگر فراوري مي شود و همه امكانات در استان هاي ديگر بهره برداري و بهره وري آن اتفاق مي افتاد در يك مقطع زماني درحد 15 ميليون تن فولاد براي استان يزد پيش بيني شد،10ميليون تن ظرفيت سازي شده ولي بيش از اين طبيعي است که ما هم نظر با شما هستيم. وي افزود: استاندار يزد هم كه آمدند رويكرد جديدي در حوزه صنعتي تعريف كردند، با هماهنگي ومشورتي كه كرديم در حد 10ميليون تن متوقف شديم، محورهايي كه آلاينده است در فاصله 50 كيلومتري هيچ سرمايه گذار فولادي حق سرمايه گذاري ندارد،زمين به او واگذار نمي شود، آب به عهده خودش خواهد بود، آب را استان تأمين نخواهد كرد.

 


تا کنون برنامه ای برای سفر ریاست جمهوری به یزد اعلام نشده است

 



استاندار يزد در پاسخ به سوالی در خصوص زمان سفر رییس جمهور به یزد اظهار داشت: سفر رياست محترم جمهوري هر موقع كه برنامه اش را به ما اعلام كنند، مطرح مي كنيم كه چه تاريخي خواهند آمد، فعلا هنوز هيچگونه برنامه اي به ما در ارتباط با سفر رياست محترم جمهوري اعلام نشده است.

 


آخرین وضعیت کارخانه فولاد میبد

 



– در خصوص وضعيت فولاد ميبد آيا اقداماتي انجام شده كه اين واحد با 500 كارگر بيكار راه اندازی مجدد شود ؟
استاندار افزود: بحث فولاد ميبد با يك مشكلي مواجه شده است كه صاحبان سهامش مشكل دستگاه قضايي پيدا كردند و الآن در بازداشت هستند ما راههاي مختلفي كه داشت دنبال كرديم، بهترين راه اين بودكه از ايشان خريداري شود،فولاد يزد داوطلب خريد شدند و مشاور صنعتي استانداری را مأمور كرديم در اين رابطه كه با مسئولان مرتبط و فرماندار يزد پيگير موضوع باشند و اگر امكانش هست مسئول كارخانه وكالتي به برادرش بدهد تا واحد بفروش برسد و واحد توليدي راه اندازي شود.
استاندار يزد اضافه كرد: رييس كارخانه فولاد ميبد راضي نشد با مهندس دوست حسيني معاون وزير صنعت|،معدن و تجارت صحبت كرديم، راهكاري كه ايشان ارائه داد سه مورد بود، که اگر بتوانيد بانكي كه به آنها وام داده آنها را تملك كند و بعد به مزايده بگذارد كه دنبال كرديم بايكسري موانع بانكي مواجه شد، يكي ديگر از راهكارها این بود که طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مي توانند مديريت واحد را دولتي كنند و مديريت آن را با وضع موجود تأمين دليل كنند بعد طرف كه آزادشد، مجددا تحويلش دهندكه هنوز نتيجه بخش نبوده است.
وي ادامه داد: بايد همان راه بانك را دنبال كنيم تا تملك شود و از اين حالت خارج شود،آن موقع ديگر بحث فروش اين واحد به كساني كه ميخواهند سرمايه گذاري كنند و آنرا خریداری نمایند مشكلي ندارد.

 


مدیران باید از نظر فکری بر برنامه های اساسی متمرکز شوند

 


- خيلي از مردم بر اين نظرند كه نظارت كاملي بر امور خدماتي ادارات يا وجود ندارد يا ضعيف است شما با اين نظر موافق هستيد و اگر موافق هستيد آيا برنامه اي براي بهبود اين وضعيت داريد يا خير، دليل تاخير پروازها در استان چيست؟
استاندار يزد در ادامه بيان كرد: در خصوص اينكه نظارتي بر خدمات ادارات وجود ندارد برداشت اين است كه نظارت بر انجام وظايف اين ارگان ها وجود ندارد، خدمات به هرحال مثلا دستگاه بهداشت و درمان ما خدمات بهداشتي مي دهد و خب معلوم است ملموس است، روشن است و مشكلي نمي بينم، اگر مدير مرتب بخواهد با افراد مراجعه كننده وقتش را تلف كند، چه وقت ميخواهد روي برنامه كاري خود فكر كند، وقت بگذارد، هدايت و كنترل واصلاح كند و بازخورد مسائل را دوباره در اصلاح برنامه اش بكار گيرد، يك چيزهايي است كه جنبه صوري پيدا مي كند در واقع معطل كردن كارهاي اساسي است كه اين را بايد رسانه ها به نحوي دنبال كنند. وي ادامه داد: به فرض اینکه، مراجعه كننده به بنده مي گويد بچه من بيكار است و ما مي فرستيم پيش معاون توسعه و منابع انساني،خب اينكار را مشاور من هم مي تواند انجام دهد، حتما نبايد من او را معرفی کنم، بنابراين مديران را به نحوي آزادشان كنيم كه از نظر فكري روي برنامه هاي اساسي متمركز شوند تا بتوانند هم برنامه هاي درستي داشته باشند، هم در اجرا نظارت دقيق داشته باشند و هم برنامه هاي كاريشان را اصلاح كنند، ولي اگر خدمات كه جزو وظايفشان باشد كوتاهي وقصوري ديدید اعلام كنيد، طبق ضوابطي كه دارد برخورد مي كنيم، با توجه به بازديدي كه در مجموعه داشتم، احساسم اين بودكه در خصوص مديريت خوشبختانه با عشق و علاقه كار مي كردند و اينکه اعتقادی كار مي كنند اين براي من مهم است و هرجايي اعتقادي كار شود ارزشمند است كه ممكن است در بعضي جاها نباشد.

 


بی توجهی به جان مردم در بحث پرواز به هیچ وجه مجاز نیست

 


وي ادامه داد: من هفته پيش فرودگاه بودم پرواز زائران عتبات عاليات تأخير داشت، شرايط بصورتي بود كه اصلا بروند يا نروند، مسئولين داشتند با عراق هماهنگ مي كردند كه آيا پرواز انجام شود يا خير، ما كه خداي ناكرده نمي خواهيم افراد با خطر مواجه شوند يا از بين بروند و چون مسافران اسباب و وسايل را مهیا کرده بودند و ناراحت بودند و حق هم داشتند، زنگ زدم كه زودتر تكليف را روشن كنيد و به مردم شرايط را بگوييد و مردم آرامش پيدا كنند و بروند دنبال كارو زندگيشان كه بعد گفتند هواپيما به شهر نجف می رود و مشكلي ندارد.
ميرمحمدي افزود: براي مسئولين هم ساده نيست که اين مسائل را تصميم گيري كنند، وقتي شرايط پرواز مناسب نيست چرا مردم آگاه نباشند كه خطر جاني برايشان دارد، مشكلات متعدد در پي دارد، از اين طرف هم كه قطعات هواپيماها در ارتباط با تحريم ها نيست، خريد ميسر نشده است با همين امكانات دست و پنجه نرم مي كنيم و اين خدمات كه در حداكثر ممكن است در تلاش است به مردم داده شود ولي از آنطرف بي توجهي به جان مردم مشكلات زیادی را ایجاد میکند.

 


تکدی گری در یزد نمود آنچنانی ندارد

 



- براي ساماندهي تكدي گري در سطح استان و شهر يزد چه برنامه اي داريد؟
استاندار يزد اظهار داشت: در خصوص بحث تكدي گري در سطح استان ، رفت و آمدهايي كه در سطح شهر دارم، گاه با راننده، گاهي بدون راننده، متكدي نديدم، تهران سرهر چهارراه متکدی زياد است. يك مورد فقط سر چهارراه امامزاده جعفر (ع) از متکدیان را دیدم که البته باید به همین میزان نیز ساماندهی لازم صورت گیرد.

 


آمار موثقی از استفاده از ماهواره در استان یزد نداریم

 


- چند وقت پيش يكي از مسئولين استان آمار استفاده مردم يزد از ماهواره را هشتاد درصد اعلام كرده بود،آيا انتشار اينگونه اخبار و اطلاعات ضرورت دارد؟
وي گفت: اعتقادم اين است چيزهايي كه بدآموزي دارد، هرچيزي كه جنبه منفي دارد براي مردم گفته نشود و رسانه اي نشود كه باب كردن اين موضوع است، آنچه كه بدآموزي دارد به نظر من در سطح افكار عمومي نبايد مطرح شود، آمار دقيقي از استفاده ماهواره نداريم، گرچه باید ريشه يابي كنيم چرا مردم علاقه دارند از برنامه هاي ماهواره ها استفاده كنند چون به هرحال مشتري كه به بازار مي رود هرچه مي پسندد خريداري مي كند نه هرچه به او بدهند، بنابراين بايد افكار سنجي لازم صورت گيرد، نيازهاي جامعه لمس شود، برنامه هاي متناسب با پاسخگويي به نيازهاي جامعه تدوين گردد و آن موقع كسي سراغ جاهاي ديگر نمي رود.

 


مواد مخدر تهدیدی برای استان است

 


– براي جلوگيري از رواج اعتياد در استان چه برنامه اي داريد؟
استاندار يزد اظهار داشت: مواد مخدر را بعنوان تهديد براي استان مي دانم چون در مسير تزانزيت موادمخدرهستيم، استانهاي همجوار با مشكلاتي مواجه هستند، شرايط هم به صورتي است كه اين پول همه را بيچاره مي كند اگر كنترل بيشتري شود ما موفق تريم تا اينكه باب شود، بايد قبح قضايا ريخته نشود، هرچه قبيح است بايد قبح آن حفظ شود اگر ريخته شد و عموميت پيدا كرد مشكل به وجود مي آيد.
وي افزود: ما بايد فرهنگ خودمان را تقويت كنيم در همه زمينه ها،بحث ظرفيتهاي پزشكي و گردشگري و سلامت تمام تلاشمان اين است كه از ظرفيتهاي پزشكي استان استفاده شود و بحث درمان توريستي يا توريست درماني در استان توسعه پيدا كند و زمينه هاي گردشگري هم از اين نظر توسعه پيدا كند، گرچه بيمارانی كه مي آيند از مناطق محروم وعقب مانده هستند ولي از بعضي كشورهاي ديگر هم براي درمان به یزد مي آيند كه هرچه شهرت پزشكي يزد بالاتر رود در واقع اعزام مريض به استان بيشتر مي شود، در عين حال از آنطرف كنترل و دقت بايد باشد و در خصوص مريضهاي مسري دقت شود، در نگاه توريست درماني مدنظر باشد كه بعضي بايد قرنطينه باشند.

 


پیشنهاد بررسی وجود نفت در استان را داده ایم

 


– باتوجه به اينكه استان يزد ظرفيتهاي خيلي خوبي در زمينه پزشكي دارد در ارتباط با گردشگري سلامت چه رويكردي داريد و اينكه در صحبتهايتان اشاره كرديد يزد ظرفيت اكتشاف نفت را دارد آيا مطالعاتي انجام شده يانه؟
وي ادامه داد: بحث اكتشاف نفت را پيشنهاد داديم بيايند بررسي كنند، كارهايي هم در دهه اول انقلاب انجام شده است ولي احساس شده نفتي نداريم، منتهي گفتيم شايد رگه هاي نفتي باشد كه شايد خيلي اقتصادي باشد و اينكار انجام شود.

 


معوقه بانکی در اخذ تسهیلات مشکل ایجاد می کند

 



- وامهايي كه از طرف استانداري يا جاهاي ديگر معرفي نامه هايي به مردم داده مي شود وقتي مردم براي گرفتن وام به بانكها مراجعه مي كنند، متأسفانه مسئولين بانكها جواب مي دهند امكاناتي براي دادن وام نداريم كه اين باعث نارضايتي و مشكل مردم شده است؟
وي گفت: استانداري كسي را براي گرفتن وام به بانك معرفي نمي كند، خود فرد وقتي معوقه بانكي دارد بانك نمي تواند به او وام دهد، سيستم بانك آن لاين است، معاون توسعه مديريت و منابع انساني بايد مراقبت کند که اگر معوقه بانكي است، طرف به بانك معرفي نشود كه مشكل ايجاد شود.

 


رسانه ها باید در بهبود عملکرد مدیران یاری رسان باشند

 


- شما فرموديد مسئولين استان نقدپذير يا انتقادپذير باشند، آيا استانداري در اين زمينه برنامه خاصي دارد يا صرفا از رسانه ها انتظار است كه اين زمينه را ايجاد كنند و آيا بازخورد عملكرد مديران استان از زيرمجموعه گرفته مي شود، يعني ارزيابي در اين زمينه انجام مي شود يا خير؟
استاندار يزد ادامه داد: در ارتباط با عملكردها هم از طريق بازرسي مسائل دنبال مي شود، هم از طريق نظارتهاي محسوس و نامحسوس، اگر مواردي مي بينيد گفته شود تا رفع گردد و تكرارش مشاهده نشود ولي آيا همه به چشم مي آيد، اين را مدعي نيستيم خيلي موارد ممكن است از چشم ما پنهان بماند، اگر شما جايي رسيديد منعكس كنيد ما از رسانه هاي شما استفاده كنيم براي بهبود كار.

 


طرح آبرسانی به یزد باید انجام شود

 



- آیا صنايع آلاينده استان با صنايع ديگر جایگزین می شوند؟
وي افزود: يزد شهر فولاد نيست ، ولي حالا اگر قبلا کاری شده ما نمي توانيم بگوييم نيست، فعلا با شرايط موجود بايد چاره انديشي كنيم، مشكل حل شود كه بحث انتقال آب يكي از راهكارهاست، چادرملو و گلگهر و بعضي از شركتها و واحدهاي صنعتي با كرمان هماهنگ هستند، خطي كه تا عقدا آمده با همكاري چادرملو بوده است كه با سرمايه گذار هماهنگ كردند كه براي يزد هم اجرا شود.

 


رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند

 


- در بحث تبيين و تعيين جايگاهی كه احزاب بتوانند براحتي حرفشان را بزنند و صحبت كنند چه برنامه اي وجود دارد؟
ميرمحمدي گفت: رسانه ها ركن چهارم دموكراسي هستند، در خصوص جايگاه احزاب دراستان يزد ، ما به همه احزاب احترام مي گذاريم آنچه كه قانون جمهوري اسلامي اجازه مي دهد و درست مي داند براي ما محترم است، احزاب هم معمولا از ظرفيتهاي بالاي فكري و اجتماعي و سياسي و فرهنگي برخوردارند، منتهي ما عمدتا بازيهاي سياسي را دنبال مي كنيم، بايد احزاب خودشان جايگاه خودشان را پيدا كنند يعني بايد يك مركزي از انوار فكري و اعتقادي و فرهنگي و اخلاقي و مجموعه مسائل باشند تا گرايش خودشان را معطوف كنند و عضويتشان را بالا برند و يك حزب قوي شوند، ما معمولا بصورتي عمل مي كنيم كه اگر حزبي هزار عضو دارد در سالهاي بعد اعضا كاهش پيدا مي كند و سال بعد مي شود طيف مركزي خودشان، اين صورت مطلوبي نيست و بايد درست شود.

 



به شدت با زمین خواری مقابله می کنیم

 


- برخي از شركت ها به دليل اينكه با 20 درصد و 30 درصد ظرفيت دارند كار مي كنند و به بهانه اينكه هزينه توليد به مراتب افزايش پيدا كرده است، زمينها را خرد و تعديل نيرو مي كنند، توليد استان را با مشكل مواجه مي كنند، آيا برنامه اي در اين زمينه هست يا خير؟
ميرمحمدي اظهار داشت: مسولان استان به شدت مخالف زمين خواري هستند، با دستگاه قضايي هماهنگ هستيم،دستگاه قضايي هم همه مواردي كه معرفي شده برخورد قاطع كرده است،برنامه اين است هرجايي هركس گزارش دهد که زمين خواري شده و تباني شده است، در خدمت هستيم براي رفع مشكل و حفظ بيت المال.
- آخرين اخبار و اطلاعاتي كه كه در ارتباط با تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي داريد بفرماييد؟
وي افزود: استخدامها و تبديل وضعيت ها را براي تأمين اعتبار و براي مجوز استخدام دنبال كرديم، منتهي چقدر توفيق حاصل شود معاونت توسعه مديريت و منابع انساني مامورند پي گيري كنند، هم از طريق دكتر نوبخت و هم از طريق وزارت كشور.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار نيز با اشاره به اينكه زير ساخت توسعه يكي از ملاك هاي در بحث نظام اداري است، گفت:طبق قوانين مختلف موجود ساماندهي ده درصد پست هاي سازماني هر دستگاهي مي تواند نيروي قراردادي باشد، در چندسال اخير در برخي دستگاههاي اجرايي بيش از ده درصد صورت گرفته است، سياست هم اين است كه خداي نكرده نيرویی بيرون نرود.

 


دولت باب استخدام را نبسته است


"عباسعلي رضايي" افزود: الان دولت هدفش اين است كه ساماندهي كه ميخواد انجام دهد،اگر يكجايي زيرده درصد است شماره شناسايي بگيرند و تا سقف ده درصد نيروي قراردادي داشته باشند واگر دستگاهي بيش از ده درصد است رفته رفته در سالجاري و در سال آينده تبديل وضعيت شوند و مثلا پيماني شوند.
وي ادامه داد: دستگاهي که سي درصد نيروي قرار دادي دارد طبيعي است امسال و سال بعد خروجي هم دارد مي تواند در قالب آزمون تبديل وضعيت كند، در خصوص استخدامهاي جديد نيروهاي قراردادي را هم با نشر آگاهي مي توان حل كرد، اگر دستگاهي پست خالي دارد نيروي قراردادي شركت كند و پيماني شود و بعد هم رسمي، مجوز استخدام هم دولت بابش را نبسته است ولي در بحث ساماندهي نيروي انساني هر دستگاهي چه وزارتخانه چه دستگاهي متناسب با پست سازماني خودش اگر تعديل نيرو انجام داد، احساس كمبود نيرو شد در معاون توسعه مطرح مي شود و سهميه به دستگاه مي دهند و مراحل طي مي شود.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا