وارده به یزدفردا:نویسنده: ابوالفضل جعفرپور"گزاره "چه کسی استاندار یزد خواهد شد؟" رایج ترین و پر بسامد ترین جمله ای است که این روزها در محافل و نشستهای عمومی و خصوصی سیاسیون یزدی شنیده می شود و بلوکها و فراکسیونهای پیدا و  پنهان قدرت  در جغرافیای سیاسی یزد هر کدام می کوشند متناسب با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود از طریق موج سازی و گاها موج سواری گزینه مد نظر خود را به عنوان مناسب ترین فرد برای نشستن بر صندلی استانداری به عنوان بالاترین منصب اجرایی و به نوعی سمبل دولت در هر استان، معرفی نمایند ولی نکته مغفول در این میان، پرداختن به سوال اساسی تر، یعنی "استاندار یزد چه کسی باید باشد؟"، می باشد. سوالی که از یک طرف پاسخش از دل تحلیلی عمیق تر از وضعیت حاکم بر کشور بیرون  می آید و از طرفی  دیگر راه را برای پاسخ به سوال قبلی در فضایی غیر سیاست زده فراهم می کند. به عبارتی دیگر با فروکش کردن شادی و هیجان اولیه ناشی از پیروزی حداقلی ولی امید آفرین حسن روحانی، آنچه باقی می ماند از یک سو، حجم مطالبات فراوان و صد البته برحق و روی زمین مانده خیل عظیمی از اقشار فرهیخته، مولد و زحمت کش و صبور این کشور و از سویی دیگر موانع و محدودیت های پیش روی مصلح منتخب ملت و نیز مقدورات اندک او برای برگرداندن و هدایت قوه مجریه به مسیر عقلانیت و تدبیر است؛ تا بیش از این ایران عزیز فرصتهای تاریخیش را یکی پس دیگری برای رسیدن به قله توسعه همه جانبه، پایدار و انسانی از دست ندهد.

ا. وضع موجود:

     افزایش واگرایی بین جناح های نظام سیاسی، افزایش شکاف دولت- ملت، انزوای بی سابقه منطقه ای و جهانی و کاهش ضریب امنیت ملی در مناطق مرزی در دوران مدیریت تندروترین لایه های جناح راست حاکمیت از جمله میراث ها و واقعیت هایی است که دولت احمدی نژاد برای دولت تدبیر و امید باقی گذارده است که خوشبختانه با توجه به شوک روانی آنی ولی مثبت ناشی از پیروزی دکتر روحانی برخی از روندهای منفی ذکر شده، متوقف شده و یا لااقل از تشدید آنها جلوگیری شده است. با این وجود بایستی گفت تا درمان واقعی و تحقق عملی برنامه ها و وعده های داده شده  و به ثمر نشستن نهال امید و تدبیر در کشور، راه دراز و دشواری پیش روست. واقعیتهای فوق جز مورد آخر، ازجمله مسائلی بود که کم و بیش باعث استقبال مردم معتدل و اهل تدبیر یزد از گفتمان اعتدال شد. لذا با توجه به معنای واضح آرای ریخته شده و ماهیت و خواستگاه اکثریت مطلق حامیان روحانی، انتظار افکار عمومی استان از منتخب خویش گذاردن فردی بر مسند قوه مجریه در یزد می باشد که نه به صورت شعاری، بلکه به صورت عملی نماد گفتمان اعتدالی  باشد که در محور زیر در حد اجمال، به برخی از مشخصه های آن اشاره می شود:

 

2. شاخصهای گفتمان اعتدال:

     قانونگرایی، اجرای بی تنازل قانون اساسی و توجه همه جانبه و همزمان به تمامی اصول آن، شایسته سالاری، عقلانیت گرایی، به کارگیری ظرفیت کارشناسی کشور بدون در نظر گرفتن تبار و هویت سیاسی ایشان، تساهل و مدارا در مواجهه با  منتقدین و مخالفین، اعتقاد به مذاکره و تعامل گرایی جهت رفع اختلافات فی مابین و نیز رعایت انصاف و عدالت در برخورد با دیگران، از جمله شاخصهای تشکیل دهنده گفتمان اعتدال  است؛ گفتمانی که به نظر می رسد سنتز حاصل از 16 سال کشمکش بین تز اصلاح طلبی و آنتی تز اصوگرایانه اش و نشانگر نهایت ظرفیت واقعی  و قابل تحقق کشور به منظور نهادینه کردن و عینیت بخشی به مطالبات اصلاح طلبانه و نیز  محل تلاقی خواسته های موافقین و مخالفین وضع موجود  و به تعبیری دیگر تجلی موازنه قوا بین نیروهای تحول خواه و محافظه کار، باشد. گفتمانی که در صورت تحقق عملی آن از طریق پایبندی مروج  و مبلغ آن در دوران قبل انتخابات به الزامات راهبردی آن در ساحتهای مختلف از جمله و به طور خاص در چینش اعضای کابینه و مسوولین امور در سطح استانها می تواند از یکسو چونان شاه کلیدی معجزه گر، گشاینده قفلها و زنجیرهای بسته شده به پای نظام تدبیر ایران در مسیر توسعه کشور باشد و از سویی دیگر قفل کننده و به بند کشنده غول رها شده افراطی گری در کشور در سالهای اخیر گردد.

3. چرا اولیاء؟

     حال  با توجه به دو محورقبلی یعنی بستر تاریخی و شرایط پیشینی کشور و جامعه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی  و روانی که از یکسو زمینه ساز گرایش اکثریت نسبی مردم به کاندیدای حداقلی منتقدین وضع موجود  و از سویی دیگر رویگردانی  قاطع مردم از کاندیدای حداکثری حامیان ادامه وضع موجود شد و نیز امید و انتظار به حق افکار عمومی و  و حامیان "دولت تدبیر و امید" از جنبه پایبندی عملی دولت یازدهم به لحاظ کردن شاخصهای برآمده از گفتمان اعتدال در سطوح خرد، میانه و کلان تصمیم گیری به نظر می رسد انتخاب مهندس اولیاء  به مسند استانداری یزد به دلایلی که در ادامه خواهد آمد می تواند چونان شاخصی عینی میزان صداقت و شدت اراده دولت تدبیر و امید را در جهت به ثمر نشاندن نهال نوپای اعتدال در سطح استان یزد، بسنجد:

1.       غلبه هویت کارشناسی- اجرایی بر هویت سیاسی-تشکیلاتی: علی رغم تبار سیاسی اصلاح طلبانه و قرابت فکری مهندس اولیاء به جریان اصلاحات، سالها خدمت در عرصه های نظارتی و اجرایی چون، ریاست سازمان برنامه و بودجه، استانداری کهکیلویه و بویراحمد و نیز سابقه نمایندگی مجلس و عضویت در کمیسیون عمرانی آن، باعث اشراف کم نظیر بلکه بی نظیر مهندس اولیاء بر مباحث بودجه نویسی، قانو نگذاری، نظارتی و اجرایی و عمرانی در میانسالگی شده است. هممچنین داشتن تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم انسانی و مهندسی باعث تقویت نگاه کارشناسی و رویکرد تلفیقی و همه جانبه به امور، در وی گردیده است به طوری که می توان گفت با توجه به غلبه هویت کارشناسی- اجرایی اولیاء نسبت به تبار و هویت اصلاح طلبانه وی، ایشان با واکنش منفی کمتری از سوی جریان اصولگرای استان مواجهه شود.

2.       تعامل گرایی و خوشنامی و شهره بودن به انصاف: به اعتراف دوستان و حتی رقبای مهندس اولیاء در طول سالها سابقه کار اجرایی کمتر می توان حتی در حد شایعه نیز شائبه سوء استفاده از قدرت و نفوذ سیاسی به منظور رانت خوری در کارنامه طولانی مدت او در عرصه سیاست ورزی ایران پیدا کرد به نحوی که هنوز که هنوزست در استان کهکیلویه وبویر احمد از ایشان به نیکی یاد می شود. همچنین عملکرد فوق تصور ایشان در دوران نمایندگی مجلس از طریق همکاری با اصولگرایان منطقی و حری چون علی مطهری در طرح انتقادهای اساسی و مبنایی از دولت احمدی نژاد آنهم در اوج مجبوبیتش، چون تحقیق و تفحص ازعملكرد ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، سهام عدالت و... از جمله نشانه هایی است که نشاندهنده گشاده رویی و انصاف و اعتقاد به نقد کارشناسی و منصفانه وصد البته شجاعانه رقیب در او می باشد.

3.       احترام به نظر جمع و اعتقاد به کار تشکیلاتی- داشتن رویکرد جامعه محور به مقوله توسعه و اصلاحات: عملکرد مهندس اولیاء در جریان انتخابات قبلی مجلس در شهر یزد و نظرخواهی از فعالین ستادهای خود برای تصمیم گیری در مورد کاندیداتوری دوباره خود و احترام عملی به آن،حکایت از پافشاری او بر اصول  و خطوط قرمز تبار و هویت سیاسی خود در صورت لزوم  و در عین حال عملکرد فراجناحی هنگام عهده دار شدن مناصب سیاسی داشت؛ به تعبیری دیگر اولیاء از معدود رجل سیاسی بود که به موقع آمد، به موقع و به جا حرف زد و مهم تر آنکه، به موقع نیز نیامد و رفت. همچنین روی آوردن ایشان به عرضه عمومی از طریق فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای، بعد از ترک مناصب رسمی سیاسی در قالب راه اندازی نشریه تدبیر و توسعه و نیز قلم زدن در روزنامه های سراسری به عنوان دیده بانان جامعه مدنی از جمله شاخص هایی است که نشانده نوع نگاه اولیاء به مقوله توسعه  و اصلاحات به مثابه پروسه و نه پروژه، و نیز  بیانگر نگاه جامعه نگر و جامعه محور ایشان می باشد.

لذا با توجه به تفاسیر فوق ضمن احترام  به جایگاه حقیقی و حقوقی و نیز اذعان به شایستگی و توانمندیهای سایر افراد و کاندیدای منتسب به جبهه اعتدال در یزد که نشانگر غنی بودن آن از لحاظ نیرو و سرمایه انسانی و مدیریتی می باشد؛ به نظر می رسد نزدیکترین شخص از لحاظ شاخصهای رفتاری-عملکردی به گفتمان اعتدال جهت سکانداری و هدایت یزد در دولت تدبیر و امید به منظور نهادینه ساختن الزامات راهبردی آن گفتمان در چهار سال آتی در سطح استان ، مهندس اولیاء می باشد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا