درپی دست اندازی تعدادی از اهالی روستاهای شرق استان اصفهان به خط لوله انتقال آب زاینده رود به یزد، حجت الاسلام والمسلمین یحیی زاده در گفتگو با خبرنگار "میبدما" به بیان نکاتی درباره این حادثه تلخ پرداخت. بخش دوم این گفتگو پیش روی شماست.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی زاده خاطرنشان ساخت: نکته مهمتری که وجود دارد این است که اگر این کارها باب شود و نیروی انتظامی و اطلاعات و مسئولین مرتبط به صورت قانونی و قاطع با افراد مغرضی که در این صحنه بوده اند برخورد نکنند دیگر در این مملکت به هیچ وجه امکان اینکه یک دولت واحد حکومت بکند نیست و هر استانی هر امکاناتی که دارد برای خودشان خواهند خواست و اجازه استفاده به سایر استانها نخواهند داد. مثلا استان یزد که استان دوم معدنی کشور هست و سال هاست مواد اولیه ذوب آهن و فولاد مبارکه را تامین می کند، جلوی سرمایه خودش را خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که به آنجا حمل شود و البته چهارمحالی ها هم اجازه نخواهند داد آب زاینده رود به اصفهان منتقل شود.

وی افزود: این قضیه نباید این موضوع حالت اپیدمی پیدا کند و شایع و رایج شود و الا مملکت داری غیرممکن خواهد شد و اصول اولیه حکومت و مملکت داری اقتضاء می کند در برابر این گونه نگاههای متعصبانه و غیراخلاقی و غیر شرعی و غیرفرهنگی به سرعت و قاطعیت ایستادگی شود تا تسری پیدا نکند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت: الان در بین مردم یزد این زمزمه وجود دارد که اگر اینها می خواهند این کار را ادامه دهند ما هم سرمایه های استان خودمان را برای خودمان نگه می داریم و مانع از انتقال سنگ آهن به اصفهان می شویم که البته ما و مسئولین آنان را دعوت به آرامش کردیم و تاکید کردیم با پیگیریهایی که می شود انشاء الله به زودی مسائل حل و فصل می شود و نگذاشتیم احساسات جریحه دار شده مردم منجر به اقداماتی خطرناک شود و مسئولین همت کردند و فعلا کنترل کردند برای اینکه وضع بدتر نشود ولی معلوم نیست اگر این موضوع ادامه پیدا کند، مسئولین قدرت مقابله با واکنشهای مردمی یزدی ها را داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده در خاتمه با بیان اینکه دستگاههای اطلاعاتی و قضایی این مملکت بایستی بررسی لازم را درباره احتمال هماهنگی مسئولان اصفهانی با اخلالگران داشته باشد خاطرنشان ساخت: بعضی از صحبتها و مصاحبه هایی که در هفته گذشته –قبل از وقوع حادثه- از مسئولین استان منتشر شده به نحوی نشان می دهد که احتمالا برخی از مسئولین اصفهان در این زمینه رضایت و حتی خدایی نکرده هماهنگی هایی داشته اند. البته هنوز نمی توانیم در این باره قضاوت نهایی داشته باشیم ولی من فکر می کنم در بعضی از این صحبتها و مصاحبه ها نشانه هایی از هماهنگی بین مسئولین و مردمی که در دام افتاده اند وجود دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا