استاندار یزد گفت: بی تدبیری و عدم اقدام بموقع در اصفهان منجر به بروز چنین حادثه ای شده اما استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه در این استان از روز جمعه تا کنون وارد عمل شده و اقدامات خوبی داشته اند.

 مسعود میرجلیلی-علی آبادی  "خبرنگار یزد فردا "استاندار یزد عصر امروز طی نشست رسانه ای با اصحاب رسانه این استان ضمن تشریح اتفاقات اخیر در مورد خط لوله انتقال آب به یزد  با اشاره به مشخصات فنی خط انتقال آب یزد که از روستای چم آسمان آغاز و به مخزن شحنه در استان یزد ختم می‌شود و 98 میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد،اظهار داشت:اصفهان باید امنیت را برقرار و حق‌آبه مردم پایین دست این شهر را مدیریت کند.

استاندار یزد تاکید کرد :با اینکه 98 میلیون متر مکعب مجوز برداشت آب داشته ایم  در خوشبینانه ترین وضعیت هم  بیش از 55 میلیون متر مکعب آب به یزد منتقل نشده است

استاندار یزد در ادامه افزود: مردم مومن و هموطن  اصفهان و شهر کرد قطعا می دانند که آب انتقالی به یزد، آب شرب مردم استان بوده و آب های زیر زمینی و رودخانه ها هم مانند معدن ونفت جزو انفال بوده و متعلق به همه مردم است

وی با اشاره به خشکسالی های پیاپی عوامل متعددی را باعث بوجود آمدن حوادث اخیر دانست و گفت:متاسفانه برداشت های بی رویه در بالادست ها و همچنین عدم رعایت حق آبه شیخ بهایی برای مناطق پایین دست و شرق اصفهان مورد اعتراض کشارزان بوده است .

وی در ادامه افزود:حق آبه که سالها با اتکا به آن آب زاینده رود تقسیم می شده است از جمله مواردی است که حق آب باتلاق گاو خونی را نیز تایید می کند و باتلاق گاوخونی باعث تقویت آبهای زیر زمینی دشت اردکان و همچنین دشت ابرکوه و همچنین آب های زیر زمینی خاتم و سیرجان  بوده است که سالهاست به علت عدم وجود آب همه این مناطق از آب زاینده رود بی بهره شده اند.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای مردم اصفهان ایجاد شده است، افزود: شهرهای بالادست و نزدیکتر به کوهرنگ، استفاده بیش از حد از آب داشته‌اند و سبب شده‌اند آب به شهرهای پایین دست اصفهان نرسد که این امر نارضایتی مردم برخی نقاط این استان را به همراه داشته است.

استاندار یزد ادامه داد: مردم اصفهان چندین بار به این قضیه اعتراض کرده‌اند اما بی‌توجهی به این اعتراض‌ها سبب شد تا در نهایت به خط انتقال آب یزد هجوم ببرند و به آن آسیب بزنند.

وی گفت: بی توجهی و عدم اقدام به موقع مسئولان در اصفهان منجر به بروز چنین حادثه ای شده اما استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه در این استان از روز جمعه تا کنون وارد عمل شده و اقدامات خوبی داشته اند.

.محمد رضا فلاح زاده ابا تشریح  اقدامات انجام شده در برقراری مجدد اب انتقالی به استان یزد ، افزود: آب انتقالی به یزد از حق آبه مردم اصفهان نیست و در طول دولت نهم و دهم میزان آب زاینده رود با استفاده از آب کوهرنگ سه به میزان 300 میلیون مترمکعب در سال و 145 میلیون مترمکعبی از چشمه لنگان اضافه شد و آبی هم که به یزد می آید از افزایش همین مقدار آب است که  از آب زاینده رود و همچنین سیلاب ها به باتلاق گاوخونی می آمده است.

استاندار یزد با اشاره  به حمله به خط لوله انتقالی آب به یزد و همچنین تعرض به ایستگاه 4 وقطع کامل آب انتقالی به استان یزد اظهار داشت :عصر جمعه کمیته بحران در استان تشکیل و 3نفر از استان جهت پیگیری موضوع به اصفهان اعزام شدند و وزیر محترم نیرو با حضور در دفتر کار خود شخصا موضوع را پیگیری کرده و مکاتباتی با وزیر نیرو ،وزارت اطلاعات، استانداری اصفهان و همچنین 2مکاتبه مستقیم با شخص ریاست جمهوری در رابطه با بحران پیش آمده انجام  و دستور برقراری  امنیت مستمر برای خطوط انتقال آب توسط ریاست جمهور صادر شد  .

استاندار یزد گفت:بعد از واقعه ای که روز جمعه با تحریک عده ای روی داد ، مکاتبات و تماس های تلفنی با رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر نیرو داشتیم که با پیگیری آنها و شخص رئیس جمهور این مشکل حل شد و عملیات بازسازی خط از همین امروز آغاز خواهد شد.

فلاح زاده گفت: خواستار برخورد جدی با محرکان این موضوع هستیم و باید امنیت پایدار برای این خطوط و خطوط دیگر از جمله گاز و نفت تامین شود .

استاندار یزد گفت:  سنگ آهن یزد هم به اصفهان می رود و اگر قرار باشد در هر موردی که حرف از منافع کشور به میان است مردم اعتراض کنند و خودشان وارد عمل شوند ، هرج و مرج  کشور را فرا خواهد گرفت و آب، نفت، معادن و حتی سنگ آهن یزد جزو انفال هستند ومنافع ملی و حق همه کشور است نه استان و شهری خاص .

استاندار یزد به صدور اطلاعیه در جهت صرفه جویی هم استانی اشاره کرد و افزود:روزگذشته نشستی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان با حضور اعضای شورای تامین استان و همچنین نخبگان مذهبی و روحانی استان انجام و سعی در آرام نمودن فضای استان داشته ایم

وی در ادامه با اشاره به وارد کردن چاه های آب استان به شبکه آبرسانی استان گفت:آب رسانی با تانکر به محلات مشکل دار شهرها در دستور کار قرار گرفته و سعی در رفع موقتی مشکل مردم داریم .

استاندار یزد گفت: بی تدبیری و عدم اقدام بموقع  در اصفهان منجر به بروز چنین حادثه ای شده اما استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه در این استان از روز جمعه تا کنون وارد عمل شده و اقدامات خوبی داشته اند.

استاندار یزد به همراهی نمایندگان استان با مجموعه مدیریتی استان اشاره نمود و افزود :با همراهی نمایندگان و وزارت خانه های کشور، اطلاعات و استانداری اصفهان  سعی در برقراری امنیت شده است و لازم است از استانداری اصفهان به خاطر تلاش های گسترده اشان  بعد از وقوع حادثه تشکر شود .

فلاح زاده گفت:  وزارتخانه های اطلاعات، کشور، نیرو و حتی استاندار اصفهان سعی در برقراری امنیت و آرامش داشتند اما توقع داشتیم که پیش از این ، مجموعه مدیریت استان اصفهان با رصد اخبار منطقه خود رویدادها را به گونه ای مدیریت می کردند که به چنین فاجعه ای ختم نشود چرا که این موضوع از 10 روز گذشته تاکنون ادامه داشته و اینطور که به اطلاع ما رسیده فرصت برای اقدام بوده اما کوتاهی شده است.

استاندار یزد گفت: مسئولان وزارت نیرو باید مردم اصفهان را روشن کنند که آب انتقالی به یزد از افزایش سهم اب زاینده رود در دولت است نه از سهمیه و حق آبه مردم اصفهان و میزان برداشت قانونی استان یزد از این خط لوله 98 میلیون مترمکعب در طول سال است که هرگز در این مدت بیش از 55 میلیون متر مکعب آب به استان انتقال داده نشده است.

 فلاح زاده  در ادامه  با اشاره به شایعات مطرح شده پیرامون مصرف آب برای صنعت و کشاورزی و صادرات محصولات گلخانه ای گفت: مردم چهارمحال بختیاری و اصفهان بدانند که قطره ای از این آب به مصارف خارج از شرب اختصاص ندارد و تمامی این شایعات کذب محض است.

استاندار یزد  یاد آور شد که از مسئولین استان اصفهان انتظار داریم که امنیت طول مسیر برقرار شود وانتظار داریم که با محرکین اصلی که قوانین  و مقررات را زیر پا گذاشته اند برخورد جدی شود .

فلاح زاده به مردم استان یزد توصیه نمود مردم استان در مصرف آب صرفه جویی کنند و رسانه های استان نیز در جهت حفظ آرامش مردم استان گام بردارند و در مورد سنگ آهن نیز ما به فکر اقدام تلافی جویانه نبوده و قطعا هیچ کس هم حق تعرض به آن را خود نخواهد داد و با اتکا به قوانین کشور از حق مردم استان دفاع خواهد شد و مجموعه مدیریت ارشد کشور هم با اعتقاد کامل موضوع را دنبال می کنند و مردم مومن و خداجوی اصفهان نیز وضعیت بحرانی مردم استان یزد را درک کرده و می کنند .

استاندار یزد در ادامه به حق کشاورزان اصفهانی اشاره نمود و افزود :در صورت هماهنگی استان اصفهان استان یزد آمادگی کامل داشته و دارد تا در جهت احقاق حق و حقوق کشاورزان اصفهانی همراهی نماید و قطعا با همکاری هم می توان باعث جبران خسارات مردم منطقه شرق اصفهان شد .

وی خسارات خشکسالی مردم منطقه را حق دانست و گفت :اصفهان تلاش کند ما هم کمک خواهیم کرد تا مشکلات مردم منطقه مرتفع گردد .

استاندار یزد خواستار آن شد تا مسئولین وزارت نیرو و استان اصفهان با حضور در شبکه اصفهان در مورد حق آبه و آب انتقالی به یزد شفاف سازی کنند و قطعا با اطلاع رسانی صحیح می توان مردم را از قضاوت اشتباه بیرون آورد و از بروز اتفاقات  تاسف آور جلوگیری کرد .

مشاور وزیر نیرو نیز در این نشست  گفت: عزم جدی دولتمردان و مسئولان بر پیگیری انتقال مجدد آب از اصفهان به یزد است چرا که وظیفه وزارت نیرو در سطح کلان ، تامین آب شرب و بهداشت مردم است .

مهدی ثمره هاشمی افزود:بعد از حوادث به وقوع پیوسته با دستور وزیر و مسئولان عالی رتبه ، موضوع  مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت تا در اولین فرصت نسبت به حل معضل پیش آمده اقدام گردد.

فلاح زاده همچنين به عمليات بازسازي خط انتقال آب اشاره كرد و افزود: در صورتي كه موفق بشويم دستگاه پمپاژي را جايگزين دستگاه آسيب ديده بكنيم زمان راه اندازي خط كوتاه تر خواهد شد و در غير اينصورت بايد با صرفه جويي و مديريت مصرف آب ، منتظر تعمير دستگاه پمپاژ آب باشيم.

وی ادامه داد: آب انتقالی بدلیل آسیب های کلی که به مخازن و خط انتقالی وارد شده بصورت کامل قطع شده و  از همه مردم استان یزد درخواست داریم تا با صبر و حوصله و مدیریت در مصرف  آب ،دولت را در  حل مشکل پیش آمده یاری دهند

مشاور وزیر نیرو گفت: تا زمانی که این خط ترمیم شود و خرابی های به وجود آمده، برطرف شود، مردم باید صبور باشند، زیرا آبی که مردم یزد از خط انتقالی مصرف می کردند، آبی با EC پایین بود اما آب چاه هایی که اکنون در مدار قرار گرفته ممکن است شور یا لب شور باشد.

ثمره هاشمی در پایان گفت: در اصفهان تیم های ترمیم و بازسازی خط را مستقر کرده ایم تا  کار را به طور جدی از همین امروز آغاز نمایند و ظرف ده روز آینده مشکل حل خواهد شد .

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در استان یزد آب بسته بندی و تانکرهای آب شرب تدارک دیده شده و در اختیار مردم قرار می گیرد .

گفتنی است در این نشست که با حضور حیدر نوروزی معاون عمرانی استاندار ، اسلامی مدیر عامل اب و فاضلاب استان ، حاتمی مدیر عامل آبفا روستایی ، غفوری مدیر عامل آب منطقه ای ، قائم محمدی مشاور استاندار و مدیر کل روابط عمومی و جمعی از مسئولان  برگزار شد ، خبرنگاران سئوالات خود را مطرح نمودند. 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا