یزدفردا: در شرایطی که خیلی از استارتاپ‌ها سعی دارند دستگاه‌هایی بسازند که کربن دی‌اکسید را از هوا خارج می‌کنند، جهان در واقع با حدود سه تریلیون درختی که دارد، از بزرگ‌ترین دستگاه ممکن برای این منظور بهره می‌برد. حالا یکی از دانشمندان ایرانی ناسا به نام «ساسان ساعتچی» پلتفرم جدیدی ساخته که می‌تواند به‌طور دقیق ببیند هر درخت در کره زمین چقدر کربن دریافت می‌کند.

به گزارش یزدفردا: پروژه غیرانتفاعی CTrees از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا داده‌های ماهواره‌ای و هوایی را در کنار اطلاعات موجود از پایگاه‌های داده محلی تحلیل کند. این پلتفرم می‌تواند همزمان با رشد درختان یا هنگامی که آن‌ها قطع شده یا در آتش می‌سوزند، تخمینی پیرامون مجموع میزان کربن دریافتی آن‌ها داشته باشد.

آقای ساعتچی که دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشران جت ناساست و این پروژه را در کنار کار اصلی خود پیش می‌برد، می‌گوید این روش‌ها مبتنی بر دو دهه تجربه علمی به دقتی در حد اندازه‌گیری‌های میدانی نزدیک شده‌اند. CTrees برخلاف پروژه‌هایی مثل Pachama، کل جهان را زیر نظر می‌گیرد و می‌تواند برای بررسی مناطق و کشورهای خاص هم استفاده شود. اطلاعات رزولوشن بالا از ماهواره‌های تجاری می‌توانند امکان زوم کردن روی هر درخت را فراهم کنند.

این اطلاعات برای کشورهایی که تحت توافق اقلیمی پاریس متعهد شده‌اند مقدار خاصی کربن را از هوا خارج کنند و برای این کار به درختان تکیه دارند، ضروری به نظر می‌رسد. دانشمند ایرانی ناسا می‌گوید: «رسیدن به کمترین سطح کربن مستلزم اندازه‌گیری‌های دقیق است. بازار و سیاستگذاران برای ارزیابی واقعی مزایای کاهش کربن به سیستمی برای اندازه‌گیری و رصد جهانی نیاز دارند. این فناوری تاکنون برای بازارهای کربنی در دسترس نبود و فقط به شکل محدود در اختیار سیاستگذاران اقلیمی قرار داشته است. CTrees متعهد به یک رویکرد متن باز است که در نهایت در بازارهای جهانی کربنی ایجاد اعتماد خواهد کرد.»

پلتفرم CTrees در نوامبر امسال در کنفرانس COP27 راه‌اندازی خواهد شد و از سال 2023 به پروژه‌های مختلف اجازه خواهد داد تا از این اطلاعات استفاده کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا