سردبیر یزدفردا: در هفته گذشته یزد در عرض چند ساعت بارانی که همیشه آرزوی یزدی ها بود و در تمام دعای خوبان و مادران و پدران این مرز بوم دعایی بود، که همیشه خواستار اجابت آن بودند، به یکباره فرو ریخت.

بارها شاهد باران های چند روزه در یزد بوده ایم، که منجر به آبگرفتگی خانه ها و معابر بوده و بیشتر شهرداری مورد نقد افکار عمومی بود، که چرا با برنامه ریزی بهتر نمی تواند، این آسیب ها را پیش بینی کند و باعث زحمت شهروندان نشوند.

البته در قدیم ها شنیده بودیم، مادران یزدی زمانی که بارندگی زیاد می شده قابلمه های خود را بر روی پشت بام وارونه (دمر به یزدی) می گذاشتند تا ادامه پیدا نکند، تا خانه های خشت و گلی آنها خراب نشود.

اما آن روز و شب باران چند ساعت بیشتر نبود و آب های روان شده در شهرک رزمندگان و عیش آباد و صفاییه یزد و شهرک طوبا و پر شدن تمام زیرگذرها از آب و گل نشان از مشکلی بزرگتر از نقد های قبلی به شهرداری و شهرسازی می داد و انسان را به یاد سیل های دهه ۴۰ می انداخت که پس از سالها زمین های کشاورزی سمت تفت یزد را به زمین های شن زار تبدیل کرده بود و پس از سالها دیگر در این زمین ها نتوانستند، به زمین کشاورزی تبدیل شوند.

خلاصه پس از مخابره خبرهای مختلف از سطح شهر در رسانه ها که نشان از وخامت اوضاع می داد از جاری شدن سیل در مغازه های شهرک رزمندگان که تا سقف آنها را پر کرده بود، زیر زمین های مردم در شهرک طوبا گرفته تا پس زدن فاظلاب در منازل شهروندان و خبرهای تاسف بارتر از شکستن سیل بندها به واسطه بعضی از سهل انگاری هایی که توسط پیمانکاران شکافته شده بود و به همان حال رها شده بود.

باعث شد تا رسانه ها و مردم حساسیت بیشتری نشان دهند و البته از حضور مدیریت ارشد استان در تمام صحنه ها نمی توان گذشت، هر چند که در اطلاع رسانی از حضور و مدیریت بحران توسط مدیریت ارشد استان به نحو شایسته ای اطلاع رسانی نشد.

تشکیل ستاد مدیریت بحران با حضور رسانه ها از قوت های این بحران می توان یاد کرد و مصوباتی که باعث آرامش خاطر شهروندان بود و اینکه خسارات مردم بهر نحوی جبران خواهد شد و با مدیریت دادستان مسببان اصلی شکسته شدن سیل بندها شناسایی و معرفی خواهند شد و مردم امیدوار شدند بدون هیچ جانبداری و مصلحت گرایی برای یکبار مسببان به مردم و مراجع قضایی معرفی شوند تا هیچ فرد یا سازمان یا نهادی به خود اجازه ندهد، مردم را به خطر بیندازد و از بازخواست بعدی آن راحت بگذرد.

در پایان امیدواریم با حضور وزیر کشور در استان از دوستانی که در این بحران بحق به داد مردم رسیدند، تقدیر و پیگیری پرداخت خسارات به مردمی که تمام زندگی آنان در ظرف چند ساعت نابود شده، باشند تا در این دورانی که تامین معیشت مردم با دشواری صورت می پذیرد بار اضافه به آنها تحمیل نشود.

به امید اینکه بتوانیم نتایج این پیگیری را به اطلاع عموم برسانیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا