مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین در کنفرانس از کسب سه مصوبه ارزشمند بین المللی ثبت اسبهای کاسپین ایران خبر داد.

به گزارش یزدفردا، محمد جواد دهقان در نشست خبری با اصحاب رسانه در مهریز اظهار کرد: همزمان با سومین سالروز تاسیس انجمن حفاظت اسب کاسپین برای کشورمان سه مصوبه بین المللی اسب کاسپین ایران برای اصلاح قوانین ثبت بین المللی با اکثریت آرا در انجمن بین المللی اسب کاسپین به تصویب رسید.

نایب رئیس انجمن بین المللی اسب کاسپین بیان کرد: با ثبت این مصوبه اسبهای پیش بنیادی کاسپین تنها با منشا ایران به ثبت می رسند و امکان ثبت آنها توسط کشورهای همسایه ایران از قانون ثبت بین المللی وجود ندارد.

وی به مزیت دیگر تبت این مصوبه اشاره و ادامه داد: لزوم ارسال نمونه های فولیکول مو به دانشگاه تگزاس امریکا و انجام تست ژنتیکی مقایسه اسبهای کاسپین ایران با اسبهای صادر شده (ancestry testing) از قوانین حذف و تنها تست انساب برای تایید والدین اسب ضروری است. همچنین محدودیت زمانی دوساله ثبت اسبهای ایران در تبارنامه بین المللی از قوانین ثبت حذف شد.

دهقان گفت: انجمن حفاظت از اسب کاسپین یک سازمان مردم نهاد و داوطلبانه است که با مجوز وزارت کشور در سطح ملی فعالیت دارد. دفتر مرکزی انجمن در دانشگاه پردیس مهریز دانشگاه مستقر شده و بیش از ۹۰ نفر از تولیدکنندگان، مالکین، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان اسب کاسپین از سراسر کشور به عضویت آن درآمده اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا