احمد ترحمی گفت: روح اصلی مصوبات استانی، کنترل رفت آمدهای خانوادگی و کاهش تردد، جلوگیری از ازدحام و اجتماع و همچنین بیماریابی است.

یزدفردا: احمد ترحمی جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بدون همراهی اصحاب رسانه بسیاری از کارها قطعا به سرانجام نخواهد رسید چرا که اطلاع‌رسانی رکن اساسی در اجرای برنامه های ستاد کرونا است.

وی افزود: علیرغم افزایش میزان رعایت دستورالعمل‌های کرونایی در یک ماه اخیر، اما این مهم هنوز به کف مطلوب نرسیده، به‌طوری‌که میانگین رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور 59 درصد است در حالی که سقف مطلوب، 95 درصد به بالا و کف مطلوب 80 درصد است.

معاون امنیتی سیاسی استاندار یزد اظهار داشت: همچنان پایانه‌های مسافربری درون‌شهری و برون‌شهری، پاساژها و نانوایی‌ها در ردیف‌های آخر رعایت دستورالعمل‌های کرونایی قرار دارند.

ترحمی خاطرنشان کرد: در تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود سه رکن مهم سلامت، اقتصاد و امنیت جامعه باید دیده شود و انجام همه برنامه‌ها و اتخاذ تصمیم‌ها باید متناظر به این سه رکن باشد و البته قطعا اولویت اصلی سلامت است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی ستاد استانی کرونا عنوان کرد: روح اصلی مصوبات استانی، کنترل رفت آمدهای خانوادگی و کاهش تردد، جلوگیری از ازدحام و اجتماع و همچنین بیماریابی است.

جانشین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا با بیان اینکه کانون ابتلا و انتقال ویروس کرونا جمع‌های خانوادگی است، بیان کرد: رفتار ویروس ناشناخته و بسیار خطرناک و پیچیده است و تغییرات مکرر در تصمیم‌گیری‌ها و کم و زیاد شدن مدام محدودیت‌ها به خاطر این است که هنوز دنیا به یک جمع‌بندی مشخص درباره رفتار ویروس کرونا نرسیده است.

ترحمی با بیان اینکه طبق نظر همه کارشناسان در سطح جهان، خودمراقبتی اصل اول است، تأکید کرد: هر کسی که علامی از علائم کرونا را دارد حتما قرنطینه شود و اگر این علائم خفیف است از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی پرهیز کند چرا که تردد فرد بیمار موجب انتقال بیماری می‌شود و علائم خفیف و اولیه نیاز به تست ندارد ضمن اینکه موارد زیادی تست منفی کاذب نیز وجود دارد و صرف منفی شدن تست به معنای بیمار نبودن فرد نیست.

 

ممنوعیت رفت وآمدهای خانوادگی در شب

وی با اشاره به آخرین مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، یادآور شد: از امروز فعالیت کلیه اصناف فقط تا ساعت 16:30 و با رعایت کامل دستورالعمل‌ها است و فقط نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها اجازه دارند تا ساعت 23 فعالیبت کنند.

معاون امنیتی سیاسی استاندار یزد اضافه کرد: ممنوعیت دایر بودن اصناف تا ساعت 16:30، شامل پاساژها، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیز می‌شود. همچنین رستوران‌ها، فست‌فودها، اغذیه‌فروشی‌ها و کافی‌شاپ‌ها تا ساعت 16:30 فقط به صورت بیرون‌بر مجاز به فعالیت هستند و اصنافی که بعد از ساعت 16:30 دایر باشند و پلمپ می‌شوند.

ترحمی ادامه داد: رفت وآمدهای خانوادگی در شب ممنوع است و هم پلیس راهور و هم دوربین‌ها تخلفات را ضبط می‌کنند همچنین تردد مکرر یک خودرو در شب با جریمه همراه خواهد بود.

وی تأکید کرد: برگزاری هرگونه مراسم و تجمع در مساجد، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه چه به صورت مسقف و چه غیرمسقف ممنوع است و اداره کل تبلیغات اسلامی و اوقاف بر این مسئله نظارت خواهند کرد.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد تصریح کرد: اتوبوس‌های حمل و نقل شهری فقط تا ساعت 16:30 دقیقه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند. همچنین ممنوعیت تردد به مناطق ییلاقی و تفرجگاه‌های استان تمدید شد و فرمانداران باید بر این مسئله نظارت کنند.

ترحمی با بیان اینکه آموزش حضوری کلیه مقاطع تحصیلی و مدارس و آموزشگاه‌ها و مراکز خصوصی نیز به مدت یک هفته تعطیل است، اظهار داشت: کلیه برنامه‌های فرهنگی، سالن‌های ورزشی، کتابخانه‌های عمومی، نمازهای جمعه، پارک‌ها، بوستان‌ها و شهربازی‌ها و امکان گردشگری نیز تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه جلسات و نشست‌های اداری تعطیل هستند، عنوان کرد: هرگونه تجمع در آرامستان‌های استان ممنوع و چاپ و نصب هرگونه بنر جهت برگزاری مراسم ترحیم نیز ممنوع است.

جانشین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا تأکید کرد: فعالیت تورهای گردشگری بصورت دسته‌جمعی ممنوع است. همچنین مطب‌های پزشکان و مراکز بیمارستانی از پذیرش بیماران سایر استان‌ها باید جلوگیری کنند.

ترحمی افزود: دو عدد دستگاه اکسیژن‌ساز از محل صندوق ذخیره ارزی برای استان تأمین خواهد شد، همچنین خیرین مبلغ 10 میلیارد تومان جهت تأمین اکسیژن بیمارستان های استان مساعدت کرده‌اند و بخش اعظمی از نیازهای بیمارستان به اکسیژن طی دو سه هفته آینده تأمین خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا