عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد، فشار تورم در دو سال گذشته در یزد را متفاوت‌تر نسبت به کشور دانست و گفت: فشارهای فراتورمی فراتر از معدل کشور بر مردم استان یزد وارد شده است.

یزدفردا: عباس علوی راد امروز در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته توسط کانون تفکر اقتصاد یزد، اظهار کرد: تورم و به ویژه تورم در گروه خوراکی‌ها و هزینه‌های مربوط به آنها، عامل تغییر توزیع درآمد در استان است که روند آن نسبت به قبل متفاوت شده است.

عباس علوی راد با اشاره به داده‌های مرکز آمار ایران در مورد تورم نقطه به نقطه به صورت‌های ماهانه و ۱۲ ماهه عنوان کرد: مرکز آمار ایران تورم را در سه شاخص کلی گروه خوراکی و آشامیدنی، گروه کالاهای غیرخوراکی و گروه خدماتی به صورت ماهانه منتشر می‌کند.

وی افزود: با روند افزایشی نرخ ارز از تیر ۹۷ تا شهریور ۹۹ در استان به ویژه در بازه شش ماهه اخیر، یک گپ بین نرخ تورم نقطه‌ای و گروه خوراکی‌ها با کل کشور ایجاد شده که این اختلاف قابل ملاحظه است.

علوی راد ادامه داد: اعداد و نمودارها به خوبی نشان می‌دهند که تمرکز هزینه‌های خوراکی و آشامیدنی به طور اجتناب ناپذیری به گروه‌های دهک اول و دوم تعلق دارد که نمی‌توان از این هزینه‌ها در زندگی چشم پوشی کرد در نتیجه، این ارقام فشار بیشتری در این گروه نسبت به معدل کشور ایجاد کرده است.

عضو هئیت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با استناد به داده‌های تکمیلی در این رابطه بیان کرد: نسبت اشتغال بخش خصوصی به کل اشتغال در استان حدود ۸۵ درصد است که شاغلان با حداقل‌هایی که وزارت کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این حداقل‌ها با تورم رشد نکرده است، اظهار داشت: این مسئله فقط مربوطه به یزد نیست بلکه در کل کشور با آن مواجهیم اما نسبت اینگونه اشتغال در یزد نسبت به بقیه کشور بالاتر است.

علوی راد، عواملی نظیر شکاف طبقاتی ایجاد شده و همراه نبودن افزایش دستمزدها با تورم را مسئله مهم در کشور و به ویژه استان یزد دانست.

وی، فشار تورم در دو سال گذشته در یزد را متفاوت‌تر نسبت به کشور دانست و گفت: توزیع درآمد در استان وضعیت بسیار بدی داشته و در دو سال اخیر، فشارهای فرا تورمی فراتر از معدل کشور بر مردم استان یزد وارد شده است.

علوی راد همچنین یادآور شد: مسئله افزایش نرخ ارز یکی از عوامل فشار مستقیم بر شاخص قیمت مصرف کننده است و با توجه به تحقیقات و نتایج پایان نامه‌ها و کارهای صورت گرفته در ایران، اگر نرخ ارز از حالت عادی در یک بازه زمانی خارج شود، تأثیرات این روند در کشور و استان یزد با تأخیر عمل می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا