رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر یزد گفت: شهر دسترس پذیر هدف مشترک همه شهر‌های دوستدار معلول، کودک و سالمند است.

یزد فردا: سپنتا نیکنام، رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به پیشروی یزد به سمت شهر دسترس پذیر گفت: شهر دسترس پذیر هدف مشترک تمامی شهر‌های دوستدار کودک، معلول و سالمند است و لازمه تحقق این هدف انجام آیتم‌های مختلفی مانند رفع موانع، اصلاح رمپ‌ها و به اجرا در آوردن تمامی شعار هاست.

او افزود: با تحقق شهر دسترس پذیر بسیاری از مشکلات اقشار مختلف از جمله کودکان، معلولان، سالمندان، زنان باردار و غیره بر طرف می‌شود.

نیکنام ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد پایش پارک‌های شهر و پرسش از سالمندان مستقر در پارک‌ها به منظور شناسایی و رفع مشکلات در دستور کار قرار دارد.

مهدی کاشفی زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز گفت: تا سال ۱۴۲۹ جمعیت سالمند کشور به ۶۲ درصد رسیده و از این رو انجام اقداماتی برای حمایت از سالمندان در شهر جهانی یزد ضروری است.

او افزود: با بالارفتن سطح بهداشت، جامعه سالمند شکل گرفته و به تبع آن بیماری‌های مزمن نیز افزایش می‌یابد و لازم است این امر مدیریت شده و با ارائه خدمات ارزنده از سالمندان حمایت شود.

محدودیت شهر در خدمت رسانی، معلولیت است

جمال الدین عزیزی شهردار شهر یزد گفت: محدودیت‌های شهر برای افراد ناتوان بیانگر معلولیت شهر است و باید طراحی و رفع موانع شهر برای همه شهروندان در اولویت قرار گیرد.

او با اشاره به ضرورت فراهم کردن امکانات برای گردشگری سالمندان اظهار داشت: عمده گردشگران خارجی که به ایران و یزد سفر می‌کنند، سالمندان هستند در حالی که سالمندان یزدی فعالیت گردشگری ندارند.

سید محمد کاظمینی، متخصص جراحی کلیه و فعال در زمینه حمایت از سالمندان اظهار داشت: بر اساس برآورد‌های جهانی پدیده سالمندی در کشور جدی است و در استان یزد نیز نه درصد جمعیت سالمند هستند.

او افزود: به این منظور ارائه برنامه جامع و در سطح ملی، ایجاد تشکل‌های مردمی برای حمایت از سالمندان، فرهنگ سازی در جامعه برای تکریم سالمندان و ایجاد مرکز طب سالمندی در یزد از جمله اقداماتی است که لازم است با حمایت اعضای شورا در دستور کار قرار گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا