رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: ۶ اثر ناملموس این استان شامل نحوه تهیه کیک، سوروک ، شولی، چیدمان دیوار چینه ای ، خشت و مال و ساخت جوم یزدی ( کاربرد در زیور آلات ) به ثبت ملی رسید.

عباس ملازینلی روز سه شنبه در گفت و گوبا خبرنگار افزود: تدوین پرونده آثار مورد اشاره از چندماه گذشتنه در دستور کار این سازمان قرار گرفت که امروز در شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی  به اتفاق آرا به ثبت رسید و انتطار این است،  این آثار در آینده نزدیک به ثبت جهانی  برسد.

وی ادامه داد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم می شود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی  ورزشی شهرداری یزد اضافه کرد: رویکرد سازمان توجه به حوزه گردشگری است و به صورت جدی شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی را دنبال می کند تا میراث گذشتگان را حفظ و به نسل جوان و آیندگان معرفی کند.

ملازینلی با بیان اینکه گردشگری صنعتی پاک محسوب می شود اضافه کرد: همچنین این سازمان از پژوهشگران حوزه گردشگری حمایت می کند و به آنها بها می دهد تا آثار معنوی گذشتگان حفظ و به فراموشی سپرده نشود.

وی از شرکت سازمان فرهنگی اجتماعی  وررزشی شهرداری یزد در نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در تهران خبر داد.

از حدود ۶ هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده استان یزد، یک هزار و  ۸۵۰ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی قرار گرفته و هرگونه دخل و تصرف در آنها بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است. 

۱۵ مرداد ماه ۹۸  کارشناس ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفته بود: ۱۳ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی  ثبت و به مسوولان ارشد یزد ابلاغ شد.

محمدحسین صالحی این آثار را هنرهای ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی ،زنجیره هلوگل یزدی  ،ساخت زنجیر کلافه ای  ، ساخت زنجیر هل ملیله یزدی ،مراسم آیینی پخت آش جو اول اسفند ماه ندوشن ،شیوه سنتی تهیه نقل بیدمشکی ، ساخت دستبند اشرفی یزدی ،مراسم کوزه شکنی بافق  ، روش تهیه غذای درنجوش ابرکوه و ... ذکر کرد.

وی با بیان اینکه ۴۰ اثر ناملموس دیگر استان در دست تهیه است ، امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد یادآور شد: هم اکنون پنج اثر از این تعداد به تهران ارسال شده  و بقیه آنها در حال تدوین است.

صالحی تصریح کرد: تهیه پرونده‌های ناملموس فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست و نیاز به همت بالای گروهی، بخش خصوصی،مردمی، دولتی و گروهای مردم نهاد دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و اداره های دولتی برای به نتیجه رسیدن این دست از پرونده ها با میراث فرهنگی همکاری کنند.

وی تعداد رشته‌های شاخص که در استان وجود دارد را زیاد اعلام کرد و یادآور شد: باید نسبت به ثبت این آثار اقدام کنیم تا از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری و به دست فراموشی سپرده نشود.

  • نویسنده : ایرنا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا