یزدفردا:رئیس شورای شهر تهران، در خصوص فعالیت های انجام شده در خصوص بوی نامطبوع اتوبان تهران-قم و حفظ ابنیه تاریخی تهران توضیحاتی ارائه داد.

 

 حسن روحانی رئیس‌جمهور در یک ماه گذشته دو تکلیف به شهرداری تهران واگذارکرده است. رئیس جمهور، پس از آتش سوزی میدان حسن آباد، بناهای تاریخی را بخشی از هویت ملی دانست و شهرداران سراسر کشور از جمله شهرداری تهران را ملزم به توجه به این ابنیه و مقام سازی آنها با همکاری میراث فرهنگی کرد.

همچنین رئیس جمهور، در جلسه ۱۷ مهر  ، به شهرداری تهران و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط دستور داد تا نسبت به حل معضل بوی تعفن و نامطبوع اتوبان تهران-قم (حدفاصل فرودگاه امام تا مرقد مطهر امام «ره») اقدام و گزارش آن را به دولت ارائه دهند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص پیگیری های انجام شده در خصوص این دو موضوع به ، می گوید: رئیس جمهور این مسئولیت را به شهرداری تهران نداده اند و  منشا بوی نامطبوع اتوبان تهران-قم خارج از تهران است.

وی معتقد است: این تکلیف به وزیر کشور سپرده شده که وزیر کشور هم خود به خود از شهرداری تهران در این خصوص کمک خواهد خواست.

هاشمی اضافه می کند: دستگاه های مختلفی در حال کار بر روی این موضوع هستند و به نتایجی هم رسیده اند اما هنوز گزارش قطعی در این رابطه در اختیار شورا قرار نگرفته است اما تا آن جا که می دانم هم وزارت کشور، هم محیط زیست و هم مسئولان منطقه حسن آباد و کهریزیک تلاش هایی در خصوص کاهش حد بود در منطقه  انجام داده و به نتایجی هم رسیده اند، من چند بار از آن مسیر عبور کردم و احساسم این بود که وضعیت بود نا مطبوع در این محدوده  بهتر شده است.

بوی اتوبان تهران-قم کاهش پیدا کرده است 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مسیر اتوبان تهران-قم چند نقطه وجود دارد که تمرکز بوی نامطبوع در آن محدوده ها بیشتر است از جمله شهرک چرم، دامداران و کهریزیک، می گوید: زباله سوزی که در این محدوده انجام می شود، زمین های کشاورزی که در برخی از ماه های سال از کود استفاده می کند و مسیر باد هم در تولید این بو تاثیر گذار هستند.

وی با اشاره به برنامه ریزی هایی که برای جمع آوری و جدا سازی زباله ها در مناطق تهران انجام شده است، ادامه می دهد: براساس سیاست هایی که  کمیسیون سلامت آن را دنبال می کند، زباله هر منطقه در همان منطقه جمع آوری و در همان منطقه جدا سازی هم انجام شود که ۳۰ درصد زباله هاست و درآمد هم دارد.

تهران می تواند از محل زباله تا ۶۰ مگا بایت برق تولید کند

هاشمی اضافه می کند: ۷۰ درصد زباله ها نیز در زباله سوزها با فیلترهای مناسب سوزانده  و بعد از آن برق  گرفته می شود.  هر منطقه ای در تهران خودش می تواند از طریق زباله ها ۲تا ۳ مگا بایت برق تولید کند و شاید تهران بتواند از محل زباله  ۵۰ تا ۶۰ مگابایت برق تولید کند. این موضوع بخشی از سیاست های شوراست اما معمولا تحقق آن زمان بر است.

وی در خصوص توجه به میراث باقی مانده در تهران هم می گوید: همان طور که دیدید در هفته تهران تمام توجه به موضوعات فرهنگی و میراثی شهر بود آن قدر که گله ای هم در این خصوص مطرح کردم که توجه و کار بسیاری در این مورد شده و همچنان هم می شود و باید به موارد عمرانی و زیر بنایی هم توجه شود.

 

منبع: مهر

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا