یزدفردا:روسیه پس از تحمل بیش از بیست میلیون کشته نظامی و غیرنظامی در جنگ جهانی دوم ، دلایل زیادی برای نفرت داشتن از هیتلر دارد. اما با وجود گذشته بیش از 7 دهه از این حملات شاید زمان مناسبی باشد که بررسی کنیم اگر این حملات رخ نمی داد اکنون شرایط جهان چگونه بود.روسیه پس از تحمل بیش از بیست میلیون کشته نظامی و غیرنظامی در جنگ جهانی دوم ، دلایل زیادی برای نفرت داشتن از هیتلر دارد. اما با وجود گذشته بیش از 7 دهه از این حملات شاید زمان مناسبی باشد که بررسی کنیم اگر این حملات رخ نمی داد اکنون شرایط جهان چگونه بود.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از نشنال اینترست، آدولف هیتلر وسواس داشت که روسیه را به کلی زیرمجموعه خود در نظر گرفته و مردم روسیه را بردگان خود ببیند. این همان اشتباهی بود که وقتی چهار میلیون سرباز نازی در ساعات ابتدایی 22 ژوئن 1941 از مرز شوروی عبور کردند در ذهن داشتند و تصور می کردند به سرعت کاخ کرملین را تسخیر می کنند.

این ادعا که قبل از هیتلر قدرت بزرگی نبود کاملا اشتباه است. از لحاظ قلمرو ، منابع و جمعیت فراوان ، روسیه حداقل از قرن هجدهم دارای  وزنی سنگین بوده است ، نیرویی به اندازه کافی قوی بود تا  ارتش ناپلئون (که فکر می کرد روسیه نیز طعمه آسانی خواهد بود) را از پا در بیاورد. با این وجود سه چهارم قرن بعد ، درک این مسئله که تفاوت موازنه جهانی قدرت در آن زمان چقدر متفاوت بود ، دشوار است.

در اواخر دهه 1930 ، ایالات متحده ارتشی کوچکتر از رومانی داشت. انگلیس نیز به لطف مستعمره های خود صاحب یک چهارم از سطح زمین بودند و به نظر می رسد که قدرتمندترین نیروی دریایی جهان بود. فرانسه ، قدرتمندترین ارتش زمینی در اروپای غربی به حساب می آمد. آلمان ، که امروز ارتش آن تقریباً کاربردی به نظر می رسد ، از سال 1870 هراس به جان همسایگان خود می انداخت و پس از آن روسیه وجود داشت، ترکیبی از کمونیسم استالینیستی غارت شده بودند ، غول پیکرهایی که دارای خشتهایی بودند که به سختی می توانست فنلاند کوچک را در دهه های 40-1940 تسخیر کند. این فقط هیتلر و ژنرال های او نبودند که معتقد بودند روسیه مانند یک خانه سقوط خواهد کرد. حتی کارشناسان انگلیسی و آمریکایی انتظار نداشتند که مسکو از جادوگران هیتلر زنده بماند. با این وجود ، در مه 1945 ، بریتانیا بود که شکست ، فرانسه ویران شد و آلمانی ها که تانک های روسی را از میان آوار برلین تماشا می کردند. مانند یک بوکسور خونین اما پیروزمند ، این روسیه بود که روی پاهای خود ماند و به مدت بیش از چهل سال به یکی از دو ابر قدرت جهان تبدیل شد.

اگر جنگ جهانی دوم هرگز اتفاق نمی افتاد ، امروز روسیه به چه شکل بود؟ بدون شروع جنگ، اتحاد جماهیر شوروی هرگز امپراتوری اروپایی خود را تصرف نمی کرد. انگلیس و فرانسه چنان ضد کمونیستی بودند که تقریباً در سال 1940 بعد از امضای پیمان با هیتلر، میادین نفتی روسیه را بمباران کردند. درست است ، عملیات بارباروسا صنعت و منابع طبیعی روسیه و اوکراین را ویران کرد اما فشار بی رحمانه استالین برای صنعتی شدن در دهه 1930 ، اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی را با سرعت قابل ملاحظه ای ارتقا داده بود و اتحاد جماهیر شوروی را از یك دهقان تزاری به یك قدرت بزرگ صنعتی تبدیل كرد كه قادر به تولید اسلحه به اندازه كافی برای شكستن هیتلر بود. اگر هیتلر حمله نمی کرد شاید کل جهان سرنوشت و قدرت امروز روسیه را نمی دیدند. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا