یزدفردا: اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

 سفارتخانه آمریکا در عراق در گزارشی سری خطاب به وزیر خارجه آمریکا به تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۶ گزارشی درباره تشدید جنگ ایران و عراق منتشر کرده است.

 متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تشدید جنگ: نیاز به فشار بر عراق برای کاهش درگیری‌ها
طبقه بندی: سری
چهارشنبه ۱۰:۵۳ دقیقه دوم مارس ۱۹۸۸
از: سفارت آمریکا در عراق
به: وزیر امورخارجه

۱. (سری – کل متن)
۲. اکنون که جنگ شهر‌ها دوباره آغاز شده است (بدون توجه به اینکه چه کسی واقعا آن را دوباره آغاز کرد)، ظاهرا عراق برای اولین بار از سال ۱۹۸۰ – ۸۱ احساس می‎کند برتری استراتژیک مهمی بر ایران دارد.

هرچند هامون معاون وزیر امورخارجه دیروز به من گفت که عراق به دنبال تضمین بازدارندگی دوجانبه علیه حمله به پایتخت‎های دو کشور است، اما عراق هیچ پاسخ ارزیابی شده‎ای برای رسیدن به این هدف نشان نمی‏دهد. بلکه برعکس آن‌ها تا امروز ۹ موشک شلیک کرده و در اقدامی تحریک آمیز نام آن‌ها را به نام شخصیت مقدس شیعیان، ... گذاشته‏ اند از آن تحریک‎آمیزتر اینکه یکی از این موشک‎ها را به سمت شهر مقدس قم شلیک کرده‎اند.
۳. ما معتقدیم عراق این برتری راهبردی را درک کرده و در حال استفاده از آن است. اگر آن‌ها انبار بزرگی از موشک داشته باشند (که تصور می‎کنیم موشک‎های SS-۱۲ شوروی باشد، اما مطمئن نیستیم) مسلما برتری تسلیحاتی بزرگی بر ایران خواهند داشت که تعداد کمی موشک منسوخ شده اسکاد ب. و تعداد کمی سکوی پرتاب در اختیار دارد. عراقی‎ها همچنین می‎دانند که روی زمین هم برتری دارند. ایران آماده یک حمله همه جانبه در جنوب نیست. اگر مجبور به حمله با دارایی‎های کنونی خود شوند، شکست‎شان قطعی است و احتمال حمله متقابل و سنگین عراق هم وجود دارد. فرصت حمله برای ایران به سرعت از دست می‎رود، زیرا فصل زمستان در آخر این ماه به پایان می‌رسد، و حتی اگر نیروگیری جدید بسیج به انگیزه موشک پراکنی‌های اخیر فورا شروع شود، باز هم فرصت کافی برای جذب نیرو نخواهند داشت.
۴. انگیزه عراق برای تشدید درگیری‎ها بصورت آشکار فشار بر ایران برای رها کردن اهدافش در جنگ است.

برای اولین بار از اولین حملات هوایی به جزیره خارک در سه سال پیش، عراق احساس می‎کند که واقعا توانایی دارد بجای واکنش صرف، به جنگ پایان دهد.

در این شرایط، احتمال ندارد به درخواست‎ها برای کاهش تنش توجه کند.


۵. اقدام ما در محکوم کردن دو طرف بخاطر حمله به اهداف غیرنظامی کاملا درست بود. من معتقدم که اگر این حملات یک روز دیگر هم ادامه پیدا کند، باید از محکوم کردن فراتر رفته و برای کاهش درگیری بر عراق فشار بیاوریم. مطمئن نیستم که به حرف ما گوش دهند، زیرا آن‌ها اکنون فرصت بدست آورده‎اند و در گذشته هم سابقه خوبی در گوش کردن به توصیه‎های ناخوشایند ما نداشته‎اند. اما رسیدن به یک پایان صلح‎آمیز در این جنگ و جلوگیری از صدمات گسترده‎تر شدن جنگ، به نفع ما بوده و لذا معتقدم باید این تلاش را انجام دهیم.
نیوتن

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا