مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد با اشاره به اینکه یزد، بهشت باستان شناسی است گفت: جای باستان شناسی در یزد خالی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "محسن عباسی هرفته" مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد با اشاره به قدمت  ١٢ تا ١٥ هزار ساله برخی از آثار یافت شده در اطراف شهر یزد گفت: یزد بهشت باستان شناسی است و با توجه به باستان شناسی هایی که در شهرهای اصفهان، کاشان، کرمان، زاهدان، و خراسان صورت گرفته، تنها مکانی در این منطقه است که باستان شناسی در آن صورت نگرفته.

عباسی با بیان اینکه شهریزد تنها یک باستان شناس دارد که گاهی از آن استفاده می شود افزود: ایران دانشگاه باستان شناسی است، و باستان شناسان برجسته و معروفی در سطح دنیا دارد و می تواند از این پتانسیل برای شهر یزد استفاده کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: شهر یزد حداقل به یک گروه ٣٠ نفره باستان شناسان نیاز دارد تا در قالب طرح های دانشجویی در سطوح مختلف مثل پایان نامه، تغییرات و مرمت هایی که در مکان ها صورت می گیرد را مطالعه، بررسی و ثبت کند.

 وی گفت: باستان شناسی شهری به شناخت آثار و بافت کهن کمک می کند تا با تعیین ساختار مکان و اشیا، قدمت، نحوه نگهداری و حفظ آن شهر مشخص شود.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد ضمن درخواست استفاده از امکانات بین المللی در زمینه باستان شناسی شهری افزود: با این عمل هم نیروهای داخلی در این زمینه آموزش می بینند و هم می توانیم باستان شناسی شهری را به نحوی در یزد آغاز کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا