یزدفردا:دولت ترامپ با وضع تحریم‌های جدیدی که به منزله تحریم اقتصادی کامل ونزوئلا است، تلاش خود برای تغییر حکومت این کشور را به مرحله جدیدی رساند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته فرمانی اجرایی را امضا کرد که همه اموال دولت ونزوئلا را بلوکه کرده و همچنین معاملات با دولت ونزوئلا را ممنوع کرد. این اقدام جدیدترین تلاش آمریکایی ها برای وارد کردن حداکثر فشار اقتصادی بر کاراکاس است که با تحریم افراد آغاز شده بود و به محدودیتهای مربوط به دسترسی به بازارهای مالی آمریکا و سپس تحریمهای علیه فروش نفت گسترش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، اکنون نه تنها شرکتهای آمریکایی بلکه هیچ شرکتی حق همکاری تجاری با دولت ونزوئلا را ندارد. اقدام اخیر آمریکا در تلاشهای واشنگتن برای براندازی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا قابل توجه به شمار می رود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی در لیما اعلام کرد اکنون وقت اقدام فرا رسیده است. وی همچنین گفت: این اقدامات در ونزوئلا موثر واقع خواهد شد و در کوبا موثر واقع خواهد شد که با توجه به شکست تحریم شش دهه‌ای علیه کوبا، ادعای عجیبی محسوب می شود. تحریم‌های آمریکا علیه هر کشوری در جهان نتوانسته است به اهداف سیاسی دولتمردان آمریکایی دست پیدا کند و تنها مردم آن کشور را تحت فشار قرار داده است.

با این حال تحریم‌های جدید فشار روی دولت مادورو را تشدید خواهد کرد اگرچه ونزوئلا تاکنون در برابر اقداماتی که واشنگتن انجام داده، ایستادگی کرده است. همچنین تلاشهای خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا برای خارج شدن از بن بست فعلی را تضعیف می کند.

اما دولت ترامپ به دنبال فروپاشی است. روزنامه نیویورک تایمز این اقدام را آخرین برگ برنده در دست تحریم‌های دولت آمریکا توصیف کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا هفته گذشته برنامه های پس از دوران مادورو برای به‌سازی اقتصاد ونزوئلا را منتشر کرده بود که شامل خصوصی سازی‌های گسترده بود.

روشن است که نفت در مرکز برنامه های آمریکا قرار دارد. آمریکا می خواهد به شکل کاملا متفاوتی از آنچه ونزوئلا در چندین دهه گذشته تجربه کرده است بخش نفت این کشور را گشوده و خصوصی سازی کند. اما این صرفا یک پروژه اقتصادی نیست بلکه بیشتر یک هدف سیاسی و ایدئولوژیکی است. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در این باره اخیرا در دیداری در برزیلی گفت: برچیدن سوسیالیسم با تسهیل سرمایه گذاری خصوصی انجام خواهد گرفت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شاید به دلیل این برنامه ها بوده که دولت ترامپ اخیرا معافیت شرکت شورون برای ادامه فعالیت در بخش نفتی ونزوئلا را تمدید کرد. شورون مدعی است در سه ماهه دوم امسال ۳۴ هزار بشکه در روز نفت در وزنزوئلا تولید کرده است. حضور این شرکت برای پروژه های متعددی که مجموعا ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند، اهمیت دارد.

تولید نفت ونزوئلا اکنون به ۷۳۴ هزار بشکه در روز رسیده است که اندکی نسبت به ماه میلادی گذشته کاهش نشان می دهد. دور جدید تحریمها، فشارهای اقتصادی را تشدید خواهد کرد اما باید دید تحریمها روی صادرات نفت این کشور چه تاثیری می گذارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا