یزدفردا: روز چهارشنبه، یک مقام بلندپایه پنتاگون به شبکه دولتی آمریکایی «الحره» گفت آمریکا در آینده با کشور‌های عضور ناتو درباره ائتلاف‌سازی در خلیج فارس مشورت‌هایی خواهد داشت. این مقام افزود هدف اصلی مشورت‌ها، فهمیدن این نکته است که نیرو‌های دریایی کشور‌های عضو پیمان ناتو چقدر برای حضور نظامی در خلیج فارس آمادگی دارند. به گفته این مقام، خواسته اصلی آمریکا در برهه کنونی، «افزایش آمادگی نیروی بازدارندگی» است.

 

 تلاش‌های مقامات سیاسی و نظامی آمریکا برای تاسیس ائتلاف نظامی بین المللی در خلیج فارس همچنان ادامه دارد. جدیدترین تحول در این زمینه، برگزاری نشست نظامی با حضور مقامات عربی و غربی در بحرین است.

به گزارش فرارو، اوضاع خلیج فارس و تنگه هرمز در روز‌های اخیر اندکی آرام‌تر شده است. اما این آرامش نسبی، مانع از ادامه تلاش‌های آمریکا برای ائتلاف‌سازی علیه ایران نشد. طی چند ماه گذشته، با افزایش تنش‌ها در مسیر‌های انتقال انرژی در خلیج فارس، آمریکایی‌ها کارزار دیپلماتیک گسترده‌ای برای جلب همکاری کشور‌های جهان در عملیات مراقبت از ناوبری در خاورمیانه آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد.

نشست غيرعلنی غربی- عربی در بحرین
روز چهارشنبه، مقامات نظامی غربی و عربی – از جمله بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها – با هدف بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر تاسیس یک ائتلاف بین المللی در خلیج فارس، در منامه پایتخت بحرین جلسه غیرعلنی گرفتند. جزئیات این جلسه هنوز منتشر نشده، اما وزارت خارجه بحرین پس از پایان جلسه، با صدور بیانیه‌ای، آن را «مهم» قلمداد کرد.

در این بیانیه آمده است: بحرین «از یک نشست نظامی مهم بین المللی برای بررسی اوضاع فعلی منطقه و راه‌های تقویت همکاری بین المللی، هماهنگی و مشورت میزبانی کرد.» طبق ادعای وزارت خارجه بحرین، این جلسه با هدف بررسی راه‌های «مقابله با تجاوزات و رفتار‌های غیرقابل قبول ایران و گروه‌های تروریستی وابسته به آن» برگزار شد.

پیش از این، دستگاه دیپلماسی بحرین اعلام کرده بود که بحرین از نشست دیگری در این زمینه میزبانی خواهد کرد. نشست بعدی ممکن است در اکتبر آینده برگزار شود.

در پی توقیف نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو توسط ایران در تنگه هرمز، آمریکا و اروپا هر دو برای تاسیس یک نیروی نظامی جهت محافظت از ناوبری در خلیج فارس تلاش کردند. اما هیچکدام تاکنون به طور رسمی نتوانستند تاسیس این نیرو را اعلام کنند. این امر تا حدودی به دلیل اختلافات سیاسی دو طرف بر سر سیاست فشار حداکثری کاخ سفید علیه ایران است. اروپایی‌ها، به رغم تاکید بر ضرورت حفظ امنیت مسیر‌های انتقال انرژی در خلیج فارس، از همراهی با ائتلاف مورد نظر آمریکا در این زمینه، واهمه دارند. چون مایل نیستند تلاش مشترک‌شان با آمریکا برای حفظ امنیت خلیج فارس، به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران دیده شود. به همین دلیل، آلمان با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس مخالفت کرد. امری که خشم ریچاد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، را برانگیخت. گرنل ضمن انتقاد شدید از مخالفت برلین با درخواست رسمی واشنگتن برای پیوستن به ائتلاف نظامی در خلیج فارس، گفته آلمان بزرگترین اقتصاد اروپاست و این موفقیت، مسئولیت‌های بین المللی ایجاد می‌کند.
 


حضور ناتو در خلیج فارس؟
به نظر می‌رسد مخالفت کشور‌های بزرگ اروپایی با ائتلاف آمریکا، موجب شده است کاخ سفید راه‌های دیگری را امتحان کرد. روز چهارشنبه، یک مقام بلندپایه پنتاگون به شبکه دولتی آمریکایی «الحره» گفت آمریکا در آینده با کشور‌های عضور ناتو درباره ائتلاف‌سازی در خلیج فارس مشورت‌هایی خواهد داشت.

این مقام افزود هدف اصلی مشورت‌ها، فهمیدن این نکته است که نیرو‌های دریایی کشور‌های عضو پیمان ناتو چقدر برای حضور نظامی در خلیج فارس آمادگی دارند. به گفته این مقام، خواسته اصلی آمریکا در برهه کنونی، «افزایش آمادگی نیروی بازدارندگی» است. البته احتمال افزایش حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در بعضی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد. این مقام، نام این کشور‌ها را نام نبرده است، ولی گفته در حال حاضر تلاش‌هایی برای فعال‌سازی پایگاه هوایی «سلطان» در عربستان انجام می‌شود.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، آمریکا با ادعای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران، چند هزار نیروی جدید به خلیج فارس اعزام کرد. اخیرا، ۵۰۰ نیروی جدید آمریکایی به پایگاه شاهزاده سلطان، واقع در حومه ریاض، اعزام شدند. اعزام این نیرو‌ها از این منظر مهم بود که نیرو‌های آمریکایی پس از جنگ آزادسازی کویت از اشغال صدام حسین، از عربستان رفته بودند. به نظر می‌رسد سعودی‌ها احساس خطر می‌کنند به همین دلیل پس از چند دهه، بار دیگر با میزبانی از نیرو‌های آمریکایی موافقت کردند. اما برخی ناظران معتقدند آمریکا تمایلی به محافظت از عربستان ندارد و اعزام چند صد سرباز نمی‌تواند تهدید‌ها را برای عربستان رفع کند. در همین رابطه، عادل سلیمان، سرلشکر بازنشسته مصری، طی یادداشتی در روزنامه العربی الجدید، ضمن تشکیک در جدیت آمریکا در دفاع از عربستان، نوشت اعزام یک نیروی ۵۰۰ نفری از سربازان آمریکایی فقط یک اقدام سمبلیک است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا