در ۱۲ سال دوره تحصیل دانش آموزان، مجموعاً ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت به دانش آموزان آموزش می‌دهیم /احداث ۳۱ مركز اقامتي فرهنگيان براي ۳۱ استان در بافت اطراف حرم امام رضا/تا سال ۱۴۰۱ ارزش سود صندوق به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسيد./هيچ كجاي دنيا مانند ايران ۲۴ نوع مدرسه مختلف ندارد/پیش‌بینی می‌کنیم تا اول مهر متقاضيان طرح معلم تمام‌ وقت به ١٠٠هزار نفر برسد./

یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸، اظهار كرد: مديريت چندلایه عامل ۸۰ درصد اتلاف منابع است لذا در آموزش ‌و پرورش فاصله صف و ستاد بايد كاهش و لایه‌های مياني كم شود و از دلايلي كه می‌گوییم آموزش‌ و پرورش گران اداره می‌شود، وجود مديريت چندلایه در آن است.

به گزارش یزدفردا ه نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش ‌و پرورش، سید جواد حسینی در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸ که با مدیران کل حوزه ستادی، روسای ادارات شهر تهران و اصحاب رسانه كه در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، تبیین ادراک مشترک سازمانی در جهت‌گیری‌های نظام تعلیم و تربیت را هدف اصلی چنین نشستی اعلام و اظهار کرد: در اجرای سند تحول بنیادین چهار لایه؛ نظری، برنامه، نهادی و عملیاتی باید مدنظر قرار گیرد.

وی مدرسه را کانون اصلی تحول برشمرد و افزود: همه عوامل و دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند تا در موسسه تحول زای نظام تعلیم و تربیت یعنی مدرسه تحول اتفاق بیفتد.

حسینی به سابقه مطرح‌شدن مدرسه محوری در آموزش ‌و پرورش اشاره و اظهار کرد: امروز یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در آموزش ‌و پرورش طرح مدرسه محوری است، بنابراین به‌صورت ویژه روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد.

وی از تلاش برای تصویب طرحی در شورای آموزش ‌و پرورش تا یک ماه آینده خبر داد و اضافه کرد: با مدون کردن این طرح مدرسه را به چند ممیزی می‌رسانیم و مدرسه باید بتواند اهداف متعالی سند تحول را محقق سازد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: نهاد اصلی تحول آموزش‌ و پرورش است، موسسه تحول، مدرسه است و کارگزاران این تحول معلمان هستند لذا باید الگوی مناسبی در واکاوی و ارائه اندیشه‌ها باشد.

 وی فاصله بین صف و ستاد را یکی از چالش‌ها موجود در دهه‌های اخیر برشمرد و اذعان کرد: یکی از نکات مهم مدرسه محوری، کاهش این فاصله‌ها است، بنابراین از بین رفتن سرمایه‌ها و منابع، کند شدن فرآیندها و زمان‌بر بودن برنامه‌ها ازجمله معایب مدیریت چندلایه است.

وي مديريت چندلایه را يكي از عوامل اصلي اتلاف منابع دانست و گفت: دریکی از کمیته‌های دولت دهم به اين موضوع رسيديم كه در برخي موارد ۸۰ درصد منابع اتلاف می‌شود و ۲۰ درصد منابع به دست گيرنده اصلي می‌رسد و عامل اصلي اين اتفاق مديريت چندلایه است و اين نوع مديريت را بايد كاهش دهيم لذا به همين روش در آموزش ‌و پرورش فاصله صف و ستاد بايد كاهش يابد و لایه‌های مياني كم شود و يكي از دلايلي كه می‌گوییم آموزش ‌و پرورش گران اداره می‌شود، وجود مديريت چندلایه در آن است.

حسيني با اشاره به بحث ديگر گران اداره شدن آموزش ‌و پرورش گفت: در مصاحبه‌ام با روزنامه ايران گفتم در ۱۲ سال دوره تحصیل دانش آموزان، مجموعاً ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت به دانش آموزان آموزش می‌دهیم در صورتی‌که میانگین این آمار در دنیا ۸ هزار ساعت است لذا باید آن را کاهش داد، هرچند برخی به‌اشتباه هدف از طرح اين موضوع را خصوصی سازي آموزش‌ و پرورش دانستند در صورتي كه آموزش و پرورش يك نهاد حاكميتي است و حاكميتي هم باقي خواهد ماند.

حسینی، از مدیر مدرسه به‌عنوان اصلی‌ترین کلید تحول یاد کرد و افزود: ارتقای مدیریت مدرسه امری اجتناب‌ناپذیر است لذا طرح‌های تعالی و تدبیر این نقطه را هدف‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح انتخاب مدیران توسط معلمان که در زمان مدیریتش در استان خراسان رضوی انجام داده بود، تأکید کرد: بر اساس اين نتايج موفقيت مدارسي كه در اين طرح شركت کرده‌اند نسبت به قبل و نسبت به ساير مدارس افزايش پیداکرده بود لذا در اين دوره اين طرح را اجرايي خواهيم كرد.

وی گفت: تلاش برای افزایش سهم آموزش ‌و پرورش از بودجه ملی، افزایش سهم آموزش‌ و پرورش در GDP، مدیریت بر منابع و مصارف و آزادسازی ظرفیت‌های درون‌سازمانی؛ چهار مسیر تأمین منابع مالی در آموزش ‌و پرورش است.

حسینی، ایفای نقش عوامل برون‌سازمانی در اجراي سند تحول بنیادین را ضروری دانست و افزود: دستگاهي داوطلبانه براي اجراي سند تحول جلو نخواهد آمد و لازم است تا ما آن‌ها را در اين مشاركت وارد كنيم لذا طراحی یک لایحه با عنوان "نظام‌نامه مشارکت آموزش‌ و پرورش با سایر دستگاه‌ها" در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و برای تصویب آن تلاش خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: براساس تجارب هر لایحه‌ای که با هدف تولید ثروت در آموزش ‌و پرورش به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، مصوب خواهد شد لذا باید تلاش کنیم لوایحی را در این زمینه تدوین و ارائه کنیم.

احداث ۳۱ مركز اقامتي فرهنگيان براي ۳۱ استان در بافت اطراف حرم امام رضا

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به آزادسازی ظرفیت‌های درونی آموزش ‌و پرورش، اظهار کرد: در شهر مشهد مقدس بافت ۳۶۰ هکتاری  اطراف حرم امام رضا تجاری شده است كه ٢٩باب مدرسه در آن بافت وجود دارد و دانش‌آموزی ندارد لذا تلاش می‌کنیم در اين منطقه ٣١ مرکز اقامتی برای فرهنگیان ٣١ استان به روش سهام پروژه احداث شود. در پروژه احداث مراکز اقامتی، فرهنگیان می‌توانند شرکت کنند و به میزان سهمی که می‌گیرند، زمین در پروژه دریافت کنند و البته واگذاری اموال دولتی به کارمندان دولت شرایطی دارد که آن‌هم نياز به لایحه‌ای دارد كه آن را خواهيم نوشت.

حسینی با اشاره به بهبود عملکرد و ظرفیت‌هایی كه صندوق ذخیره فرهنگیان دارد، گفت: صندوق در سال گذشته ۶٢٠ میلیارد تومان ارزش‌افزوده داشته است و در شش ماه امسال ۵۰ درصد نسب به سال گذشته سود بيشتر داشته است و اعلام کرده‌اند  تا سال ۱۴۰۱ ارزش سود صندوق به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسيد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اينكه از صندوق خواستم دو کار انجام دهند، گفت: نخست؛ سهام بسیاری از دارایی‌ها به معلمان واگذار شود و دوم؛ وقتی دارایی خریداری می‌شود با ملكيت و مكان آن خريداري می‌شود و سهم ارزش‌افزوده ملكيت و مكان آن را به‌صورت سهام در اختيار معلمان قرار دهند. هر دو موضوع به‌صورت دستور بوده است لذا بايد اجرايي كنند. انبوهی از این ظرفیت‌ها وجود دارد که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و برای رفاه، معیشت معلم و بخش زيادي از نیازهاي تعليم و تربيت استفاده کرد.

هيچ كجاي دنيا مانند ايران ۲۴ نوع مدرسه مختلف ندارد

وی بابیان اینکه طرح ساماندهی مدارس را با دو رويكرد کلید زده‌ایم، تصريح كرد: چه کسی گفته ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم؟ در هيچ جاي دنيا اين تعداد تنوع مدارس وجود ندارد و این مورد کارشناسی خواهد شد. همچنين به‌عنوان‌مثال مدرسه‌ای که در بهترین نقطه تجاری است و مساحت آن اجازه انجام تعليم و تربيت تمام ساحتي را نمی‌دهد، اگر آن را بفروشیم و در نقطه‌ای دیگر مدرسه‌ای با زمين بزرگتر كه امكان تعليم و تربيت تمام ساحتي را می‌دهد ايجاد كنيم به نفع نظام تعليم و تربيت خواهد بود.

حسینی تأکید کرد: باید مدارس را بزرگ بسازیم، چراكه مدارس بزرگ امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را فراهم می‌کند و باید پیگیر ادامه روند عمرانی احداث ۵۶ مدرسه حیات طیبه که رهاشده است، باشيم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه در مدرسه محوري، مدیر مدرسه باید حق خلق ثروت مشروع، حق مصرف ثروت براي ارزيابي عملكرد، حق انتخاب کارکنان و موارد این‌چنین را داشته باشد، گفت: با منابعي كه خلق خواهيم كرد امكان کیفیت‌بخشی نظام و تعليم و تربيت را فراهم می‌کنیم.

حسینی بابیان اینکه سند تحول بنیادین چارچوب بنیادی آموزش ‌و پرورش است، گفت: سند تحول مفاهیم متعالی دارد، به‌عنوان‌ مثال در سند تحول در تعريف معلم تمام‌ وقت آمده است؛ معلم ساعت هاي موظفي در كلاس درس بدهد و بقیه ساعت ها را براي افزايش كيفيت تدريس پژوهش يا براي پيشبرد فرایند یاددهی یادگیری كار کند.

۶۸ هزار معلم در مهر ۹۸ بازنشسته می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: ۶٨هزار نیرو در مهرماه سال٩٨ در آموزش ‌و پرورش بازنشسته می‌شوند و تنها٢٠ هزار نیرو از دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و ماده ٢٨ وارد آموزش ‌و پرورش می‌شوند که کسری ساعت‌های ناشي از بازنشستگي معلمان را می‌توان با معلم تمام‌ وقت کاهش داد كه هم به معيشت معلم كمك می‌کند و هم بخشي از كمبود معلم را در کوتاه‌مدت جبران می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم تا اول مهر متقاضيان طرح معلم تمام‌ وقت به ١٠٠هزار نفر برسد.

حسینی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین تأکید کرد: در مرحله اول باید مفاهیم سند تحول بنیادین احصا و پس از تعریف نظری به تعریف عملیاتی تبدیل شوند و در مرحله بعد برنامه‌ریزی و در مرحله چهارم اجرا و مرحله پنجم پايش شوند.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه ۶٧٠ برنامه از ۶ خرده نظام سند تحول استخراج ‌شده است، گفت:۷۲ برنامه برای سال ٩٨ به عنوان اولویت در نظر گرفته‌ شده است و این برنامه‌ها در مناطق قبل از رفتن به مدارس در قالب چهار میز ابتدایی دوره اول و دوم و متوسطه دوره اول و دوم با حضور تمام شركا پايش می‌شوند و به‌صورت تجویزی و الزامی به مدارس خواهد رفت. به‌این‌ترتیب تعداد برنامه‌ها کم و البته کیفی می‌شود.

حسینی با اشاره به کیفیت مدرسه، اظهار کرد: اميدوارم كه شاهد مدرسه‌ای مانا نه میرا، کیفی نه کمی، تجديد حيات شونده نه راکد، تحول ‌خواه و نوآور نه غیر نوآور، با تفکر واگرا نه تفکر همگرا باشيم و مدرسه‌ای كه سلف ‌سرویس تولید اندیشه باشد.

حاصل تعليم و تربيت نامتوازن؛ آموزش زدگي، کنکور گرایی، کلاس گرایی و حافظه محوری است

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اينكه اجرای متوازن سند تحول بنیادین مدنظر مقام معظم رهبري است، افزود: سند تحول بنیادین برنامه اصلی آموزش ‌و پرورش است و تلاش می‌کنیم سند تحول را وارد مدرسه کنیم. این سند نباید بی‌تناسب اجرا شود و نهايت دقت در اجراي متوازن سند را بايد داشته باشيم. یکی از مشکلات تعلیم و تربیت نامتوازن است كه آموزش زدگي، کنکور گرایی، کلاس گرایی و حافظه محوری را به دنبال دارد لذا با مدرسه محوري اين مشكل حل خواهد شد و آن‌وقت مدرسه جامعه ‌محور و جامعه مدرسه محور خواهیم داشت.

وي اظهار كرد: برنامه‌های متعددی برای اول مهر داریم؛ برنامه‌های درسی، تأمین منابع، مشارکت در مدرسه، چاپ و توزیع کتب درسی که روز گذشته در کمیسیون آموزش مجلس  مطرح شد و نمایندگان مخالفتی با آن‌ها نداشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا