معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست شورای اداری استان یزد ضمن برشمردن اولویت های زیست محیطی در توسعه پایدار گفت: راهبردهای توسعه پایدار محیط زیستی مبتنی بر چهار اصل توجیه اقتصادی، عدم مغایرت با اصول اجتماعی و تخریب محیط زیست و رعایت حق نسل‌های آینده تصمیم‌گیری و براساس سند آمایش، منافع ملی و حفظ محیط زیست اجرا می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "عیسی کلانتری" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عصر دوشنبه ٢٤ تیر ماه، در جلسه شورای اداری استان یزد که با حضور "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، ‌معاونان استاندار و جمعی از مسئولان و مقامات استان در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت سازمان محیط زیست در کشور، گفت: امروز همه دستگاه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و عموم مردم باید نسبت به حفظ محیط زیست احساس مسئولیت کنند.
کلانتری سازمان محط زیست را سازمانی جدا از سیاسی کاری و مسائل استانی و قومیتی و فارغ از مرز بندی‌های استانی و کشوری دانست.
‌معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر عدم پاسخگویی کره زمین نسبت به نیازهای ساکنان خود به عنوان یک مسئله جهانی، بیان کرد: اگر خواهان حفظ محیط زیست هستیم باید در کنار یکدیگر تلاش کنیم و به جای سه هزار محیط بان باید ٨٠ میلیون نفر محیط بان داشته باشیم.
رئیس سازمان محیط زیست کشور با تشریح توسعه پایدار در سخنان مقام معظم رهبری، افزود: راهبردهای توسعه پایدار محیط زیستی مبتنی بر چهار اصل توجیه اقتصادی، عدم مغایرت با اصول اجتماعی، عدم ضدیت با محیط زیست و رعایت حق نسل‌های آینده تصمیم‌گیری می‌گردد.
وی در ادامه سخنان خود تصویب و اجرای پرو‌ژه‌های توسعه پایدار را منوط  بر سند آمایش، منافع ملی و حفظ محیط زیست عنوان کرد و اظهار داشت: محدویت‌های موجود در حوزه‌های محیط زیستی نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری برای تصمیم‌گیری دارد.
کلانتری با ضعیف خواندن شرایط علمی ایران در زمینه‌های زیستی گفت: در بعضی موارد از کشورهای دیگر برای ارزیابی های علمی کمک میگریم و نیروی انسانی موجود در کشور نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و مطالعات در زمینه محیط زیست باشد.
معاون رئیس جمهور ضمن پائین خواندن شاخص عملکرد زیست محیطی کشور، گفت: متاسفانه فرسایش خاک، وضعیت مصرف آب، از دست دادن منابع ژنتیکی گیاهی و حیوانی، آلودگی هوا در کلانشهرها و بهره وری انرژی نشان از عدم موفقیت در شاخص زیستی محیطی در کشور دارد.
وی در ادامه سخنان خود در این جلسه عنوان کرد: بعد از روسیه ما دومین کشور در میزان شدت مصرف انرژی قرار دادیم و در مقایسه با بسیاری از کشورهای نفتی بسیار فاصله داریم.
‌رئیس سازمان محیط زیست کشور با تشریح وضعیت مدیریت پسماند کشور، اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه رفع مشکلات ریزگردها با اعتبارات اختصاص یافته اقدامات خوبی در حال انجام است.
معاون رئیس جمهور با بیان حساسیت‌های موجود نسبت به آلودگی‌های ناشی از سوخت بنزین در شهرها افزود: خوشبختانه و با تلاش‌های وزارت نفت شاهد افزایش کیفیت سوخت و به وضع معجزه آسایی کنترل آلودگی کلان‌شهرها در دو سال گذشته هستیم و امروز ۸۰ درصد سوخت کشور بالای یورو چهار است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین گفت:  نگهداری از محیط زیست فقط حفظ حیات وحش نیست و برای نگهداری از محیط زیست سالم باید همه آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل و واحدهای تولیدی ملزم به رعایت قوانین زیست محیطی باشند.
کلانتری در پایان با تشریح وضعیت عسلویه به عنوان یک شهر صنعتی و سرمایه گذاری بیش از 100 میلیارد دلار از سال 75، عنوان کرد: متاسفانه اگر سه میلیارد دلار از این هزینه در حوزه زیستی محیطی سرمایه گذاری شده بود، امروز با مشکلات موجود در منطقه عسلویه مواجه نبودیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا