سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از مرمت و ساماندهی رفیع ترین قلعه استان یزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد"عباس قدیریان"در این باره گفت: مرمت و ساماندهی قلعه مروست در برنامه ی اداره شهرستان قرار گرفته و با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و بصورت پیمانی آغاز شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم اظهار داشت: عملیات اجرایی و مرمتی این بنا شامل استحکام بخشی پای دیوارها، مرمت برجها، اندود کاهگل و اجرای دیوارهای خشتی بنا می‌شود که در مدت 3 تا 4 ماه انجام خواهد شد.

این مقام مسؤل در مورد معماری این بنا گفت: قلعه مروست را می توان شاخص ترین اثر تاریخی مروست نامید که با قرار گیری در مرکز بافت تاریخی، شکل گیری آن را تحت الشعاع خود قرار داده است بطوریکه اکثر بناهای مهم این شهر در حریم و گرداگرد آن واقع شده اند.

وی در ادامه عنوان کرد: این بنا بر روی یک تپه ای دست ساز با شیب و ارتفاع حدوداً 25 متری ساخته شده است  و همین امر نشانه شاخص بودن و بی نظیر بودن این بنا در بین قلعه های استان و حتی کشور شده است. در گذشته گردا گرد قلعه خندقی وجود داشته و ورودی آن نیز  یک رمپ بوده که متاسفانه هم اکنون اثری از آنها باقی نیست.

قدیریان در ادامه گفت: از ویژگی‌های مهم این قلعه عظیم، ديوارهای بلند و کنگره دار به شکل چهار ضلعي است که در سه گوشه آن برج هاي بلندي ساخته شده است و از فضاهای داخلی آن ميتوان به هشتي ورودي، شاه نشين، اسطبل ها و مطبخ و اتاق‌هایی در اطراف اشاره کرد.

گفتنی است: این بنای ارزشمند در سال 1378 با شماره ثبتی 2545 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا