استاندار یزد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه روز جهانی پناهنده گفت: در هیچ کجای دنیا مانند جمهوری اسلامی ایران امکانات و خدمات دولتی در اختیار اتباع، همچون آموزش رایگان قرار نگرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در مراسم افتتاح نمايشگاه روز جهانی پناهنده با موضوع چهل سال خدمات نظام جمهوري اسلامي ايران به پناهندگان که سه‌شنبه شب ١٨ تیرماه ۹۸ در محل گنجینه فرهنگ و هنر یزد با حضور "صالح صبح" نماینده كميساريای عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران برگزار شد، با اشاره به حضور اتباع  خارجی در استان، گفت: استان یزد به نسبت جمعیت بومی خود، تعداد قابل توجهی از پناهندگان را میزبانی می‌کند که خوشبختانه نشان داده با ظرفیت‌های فرهنگی خود بیشترین همکاری مسالمت‌آمیز را با پناهندگان انجام داده است.
"طالبی" با اشاره به انتظار دولت از پناهندگان در جهت همکاری با سازمان های مربوطه برای بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، اظهار داشت: خوشبختانه تلاش‌های خوبی در جهت بهبود زندگی اتباع با همکاری دولت جمهوری اسلامی و سازمان‌‌های بین المللی در استان یزد انجام شد‌ه است.
استاندار یزد افزود: با همه اقدامات مثبتی که نسبت به تامین نیازهای اولیه انجام گرفته، نیازمند توجه جدی سازمان‌های بین المللی نسبت به حل مسائل پناهندگان در استان یزد هستیم.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان توجه سازمان‌های بین المللی و همکاری پناهندگان را نسبت به مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین موضوعات اجتماعی خواستار شد و ادامه داد: با آموزش های اجتماعی تاثیرگذار باید شرایطی فراهم کنیم تا سطح جامعه پذیری پناهندگان را در سطح استان و کشور بالا ببریم.
استاندار یزد با اشاره به زندگی اتباع در سطح شهر یزد به خصوص بافت تاریخی، بیان کرد: این انتظار طبیعی برای ساکنان بومی و مدیران استان وجود دارد تا این ساکنین، رفتارهای اجتماعی خوبی در برابر گردشگران داخلی و خارجی انجام دهند.
"طالبی" همچنین گفت: نباید اتفاقاتی رخ دهد تا بازدیدکنندگان بیرونی شاهد رفتارهای متناقض و حتی وقوع جرائمی توسط درصد کمی از این جامعه باشند و نسبت به کل مجموعه پناهندگان، تغییر نگاه منفی رخ دهد.
وی از پناهندگان و ریش سفیدان آنها درخواست کرد تا برای جلوگیری از شکل گیری نگاه منفی نسبت به اتباع ‌خارجی، با دستگاه‌های استانی و سازمان‌های بین المللی همکاری‌های لازم را انجام دهند.
"طالبی" بیان کرد: امیدواریم با رفع مسائل کوچک موجود در نگاه جامعه نسبت به پدیده پناهندگی، شاهد زندگی خوب و شرایط مناسب برای زندگی اتباع عزیز و تعامل و زندگی مسالمت‌آمیز بین ساکنان بومی و پناهندگان در استان یزد باشیم.
استاندار یزد همچنین با اشاره به نگاه کلی نظام جمهوری اسلامی نسبت به حمایت از پناهندگان، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا همچون کشور ایران امکاناتی در اختیار اتباع همچون آموزش رایگان قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: با همه مشکلات موجود ‌از این جامعه حمایت کرده ایم تا زمینه تحصیلات رایگان را برای همه اتباع و پناهندگان فراهم کنیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان از اتباع بیگانه به عنوان میهمانان امروز کشور نام برد و گفت: امیدوارم هیچ‌گاه وطن را فراموش نکنید و روزی با امنیت کامل و در ‌آسایش و رفاه به سرزمین خود بازگردید و مانند همه ملتهای جهان در کشور آباد خود آزادانه زندگی کنید و جمهوری اسلامی ایران را همچون برادر در کنار خود بدانید.
استاندار یزد در پایان سخنان خود از همه دستگاه های فعال در حوزه پناهندگان به خصوص نیروی انتظامی که در جهت تامین امنیت استان و آرامش پناهندگان تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر بعمل آورد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا