معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ‌بر لزوم همکاری دستگاه ها برای همکاری در اجرا و اطلاع رسانی عمومی بسیج ملی کنترل فشارخون تاکید کرد و گفت: این بسیج رسالتی ملی، بین بخشی و همگانی است و بدون هم افزایی موفق نمی شود.

  به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز دوشنبه سوم تیرماه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد، ضمن خداقوت به مسئولان و متولیان طرح بسیج ملی کنترل فشارخون و نیز عوامل داوطلب در اجرای این طرح، خاطرنشان کرد که نقاط قوت و ضعف این طرح بررسی شده و در حال ارزیابی است و تلاش است نواقص طرح برای تجربه های آتی رفع شود.
«احمد ترحمی» گفت: ادارات و دستگاه های استان فراموش نکنند که بسیج ملی کنترل فشار خون یک طرح ملی و یک رسالت برای سلامتی جامعه است.
معاون استاندار تصریح کرد: همهٔ دستگاه های کشور و استان درگیر این بسیج هستند و اجرای شایسته و فراگیر این طرح وظیفه مسلم دستگاه های مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه هنوز برای انجام گسترده کنترل فشارخون مردم یزد جای کار است، گفت: طرح‌ ملی کنترل فشار خون بدون هم افزایی و همکاری بین بخشی ممکن نمی شود.
ترحمی بیان کرد: فرمانداران و بخشداران استان طی ابلاغیه ای مؤظف به کمک به بخش های متولی طرح کنترل فشارخون هستند و درخصوص اجرای فراگیر این طرح، شهرستان ها ارزیابی خواهند شد.
معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: هدف از ارزیابی عملکرد فرمانداری ها فقط و فقط کمک به تأمین سلامت همهٔ آحاد جامعهٔ یزد است؛ چراکه فشارخون بالا قابل چشم پوشی نیست و جامعه باید در مورد فشارخون خود مطلع و دغدغه مند باشد.
وی با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشارخون بالا آغازی برای بسیج ملی سلامت و راهگشای دیگر بسیج هاست، گفت: احساس می شود این بسیج و هم افزایی برای بررسی و کنترل فشارخون جامعه در بین دستگاه ها و بخش های مرتبط استان وجود دارد، اما نباید تردید کرد که هنوز هم در این عرصه نیاز به هم افزایی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در پایان خواستار شد که استان یزد نه فقط در عرصه ثبت بافت تاریخی بلکه به همین میزان در همهٔ عرصه های سلامت برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی تلاش کند.


فعالیت داوطلبانه همهٔ کاربران طرح کنترل فشار خون


رئیس دانشگاه علوم پزشکی آیت الله شهید صدوقی(‌ره) یزد ‌در این جلسه گفت: هیچ حق الزحمه ای بابت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به عوامل اجرایی داده نشده است و همه کاربران و تیم ها به طور داوطلبانه در این طرح ملی فعالیت می کنند.
«محمدرضا میرجلیلی» با بیان اینکه علی رغم تبلیغات و حضور گسترده کاربران فشارخون در مراکز خدماتی و محیط های شهری، هنوز فشارخون 280 هزار نفر در یزد بررسی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در پایان این طرح، شهرستان برتر، ایستگاه برتر، تیم برتر و کاربر برتر در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا معرفی می شوند.
اجرای بسیج کنترل فشارخون در محلات یزد
«محمدرضا دهقانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: تاکنون 85 هزار و 736 مورد فشارخون در استان ثبت شده است.
وی افزود: مردم یزد می توانند تنها با ارائه کد ملی خود به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی ثابت و سیار روستایی و شهری برای کنترل رایگان فشارخون مراجعه کنند.
به گفته وی، در زمان باقی مانده به پایان طرح، تصمیم این است که تیم های کنترل فشارخون در محلات حاضر و فشارخون مردم یزد به صورت محله به محله نیز بررسی شود.
دهقانی در پایان از افزایش تعداد پایگاه های کنترل فشارخون در سطح شهر خبر داد و از دستگاه های استان به ویژه هلال احمر و اورژانس خواستار افزایش تعداد تیم هایشان شد.

★‌خبرنگار: مریم بهرامی★
★عکس: رضا زارع★

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا