رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی گفت: عشق و علاقه مردم میبد به هنر زیلوبافی و تلاش آنان برای حفظ این هنر باعث شد تا عنوان شهر جهانی زیلو با شایستگی هایی که در این زمینه در میبد وجود دارد، برای این شهر ماندگار شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "غدا هیجاوی" روز دوشنبه 27 خردادماه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و کارگاه‌های زیلو و موتابی میبد گفت: مطمئن هستم که مردم میبد سعی و تلاش خود را در سایه همکاری برای حفظ این عنوان خواهند کرد.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی برگزاری کارگاه‌ های آموزشی برای بانوان را از کارهای موثر در زمینه حفظ و ترویج هنر صنعت زیلوبافی در میبد دانست و اظهار داشت: اولین بار است که بعد از ثبت جهانی زیلو به نام میبد به این شهر آمده ام و عشق و دوستی نسبت به زیلو بافان میبدی، بیشترین انگیزه برای سفر به میبد شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام شده با حضور رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی و مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور از دو کارگاه زیلو و یک کارگاه موتابی در بفروئیه بازدید شد، گفت: بازدید از اولین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی میبد و حضور در جشنواره طرح و نقش زیلو در کاروانسرای شاه عباسی و شرکت در دورهمی هنرمندان صنایع دستی در اردوگاه بنستان از دیگر برنامه های غداهیجاوی در سفر به شهرستان میبد بود.

محمد رضا دهقان مهرجردی هدف از این بازدیدها را مرتبط به سفرهای دوره‌ای مسئولین و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به منظور نظارت بر عملکرد فعالیت ‌ها بعد از ثبت جهانی صنایع دستی به نام شهرها و رصد اتفاق‌های خاصی که بعد از ثبت اتفاق افتاده و اهتمام و توجه داشتن مسئولین شهرها برای رونق دادن به این صنعت ‌ها و اینکه چه تدابیری برای افزایش کیفیت و رونق محصولات اندیشیده شده است را عنوان کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد هم گفت: در کارگاه ‌هایی که بازدید شد، بانوان فعالیت داشتند و این حضور و فعالیت همچنان باید در سایه برگزاری کارگاه‌ های آموزشی، توسعه کارگاه‌ها و دارها و… استمرار داشته باشد.

گفتنی است: آبان ماه سال ۹۷ بعد از بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از کارگاه‌های زیلو بافی در میبد و دیدن مراحل تولید زیلو به عنوان یک هنر صنعت، در آذر ماه همان سال عنوان "شهر جهانی زیلو" به نام میبد ثبت شد.

لازم به ذکر است: زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد و قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد به قرن ۱۲ ه. ق تعلق دارد که بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا