نشست نقد کتاب پرمخاطب «دعبل و زلفا» نوشته حجت‌الاسلام مظفری سالاری با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از مسئولان و اهالی کتاب در کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) یزد برگزار شد. در این نشست همچنین جدیدترین اثر داستانی این نویسنده برجسته با عنوان «شب صورتی» رونمایی شد.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری در این نشست که محمدعلی جعفری، معاون فرماندار یزد؛ سیدحبیب دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر حمیدیا؛ محمود حسینی، مدیرکل اسبق کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مسئولان، کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی حضور داشتند، با اشاره به اینکه از دوران کودکی در کانون پرورش فکری عضویت داشته و زمینه های نویسندگی در آن دوران در او ایجاد شده است، گفت: بنده افتخار داشتم در زمینه نویسندگی از محضر اساتیدی همچون نادر ابراهیمی بهره‌مند شوم و ایشان همواره نسبت به این شاگرد خود عنایت ویژه‌ای داشت.

وی در خصوص علل نگارش کتاب «دعبل و زلفا» و شخصیت دعبل بن علی خزاعی، شاعر دلسوخته اهل بیت نیز بیان داشت: دعبل از شهدای مظلوم مدافع حریم ولایت است که در راه تبیین معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) تلاش بسیاری کرد و تنها شاعر تاریخ است که یک امام معصوم دو بیت به قصیده تائیه وی افزوده است.

این نویسنده برجسته تصریح کرد: یکی از هدف‌های بنده از نگارش این کتاب، زدودن گرد مظلومیت از چهره این شاعر بزرگ اهل بیت و معرفی درست شخصیت وی به مخاطب بوده است.

سالاری بیان داشت: دعبل از جمله شاعرانی است که با هنر خود در مقابل ظلم بنی‌عباس ایستاد و این دستگاه طاغوتی نیز تلاش کرد چهره‌ای خشن از وی در تاریخ ثبت شود و در نهایت نیز دعبل را در سن 92 سالگی مسموم کرده و به شهادت رساندند.

وی همچنین در پایان سخنان خود به عنایت ویژه حضرت رضا(ع) در جریان نگارش رمان دعبل و زلفا اشاره کرد و به ذکر خاطره‌ای شیرین از سفر خود به مشهد مقدس در آغاز نگارش کتاب پرداخت.

اسدالله شکرانه، کارشناس ادبیات داستانی و مدیرکل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد نیز در این نشست به تبیین ابعاد و بن‌مایه‌های رمان جذاب «دعبل و زلفا» پرداخت و گفت: این رمان، یک اثر دینی است که شخصیت تاریخی و ادبی دعبل را روایت می‌کند.

وی با بیان اینکه رمان دعبل و زلفا با سه بن‌مایه دینی، تاریخی و ادبی نگارش شده، افزود: بن‌مایه دینی این اثر، بسیار بارز و نشان‌دهنده بینش و شخصیت دینی و مذهبی نویسنده است.

شکرانه ادامه داد: بن‌مایه تاریخی داستان، مربوط به روایت جذاب از شخصیت دعبل خزاعی است. بنی‌عباس در دوران حکومت ظالمانه خود سعی در ارائه دینی بوده‌اند که ساخته آنها و منطبق بر خواست‌ها و امیال این حکومت جور است، اما شخصیت‌هایی همچون دعبل در دل تاریخ در مقابل این دین ساختگی می‌ایستند و بنی‌عباس را به جدی‌ترین شکل ممکن رسوا می‌کنند.

این کارشناس ادبیات، حضور و بروز توصیف‌ها، احساسات و تخیل قوی نویسنده اثر را جزو بن‌مایه ادبی داستان دعبل و زلفا دانست و گفت: نویسنده در این رمان با توصیف‌های زیبا و شیرین خود که به آرایه‌های ادبی تزیین یافته است، نوشته‌ای جذاب و دلپذیر را را به خواننده عرضه کرده است و البته در کنار این بن‌مایه ادبی، غیرت دینی نویسنده و بن‌مایه مذهبی اثر، بروز جدی دارد و در واقع مظفر سالاری، غیرت دینی خود را در قالبی ادبی ارائه کرده است.

در ادامه این نشست ادبی، جمعی از حاضران به بیان نقدهای محتوایی و ساختاری خود پرداختند و سئوالاتی را در خصوص برخی نکات تاریخی ذکر شده در اثر و چگونگی شکل‌گیری این داستان از نویسنده پرسیدند و حجت‌الاسلام سالاری نیز برخی از این نقدها و سئوالات را پاسخ گفت.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در پایان نشست نقد کتاب «دعبل و زلفا» با تشکر از مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) و همکاران خود در اداره کل و اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد، برگزاری نشست‌های نقد و تحلیل کتاب را حرکتی در راستای عمق‌بخشی به کتابخوانی دانست و ابراز امیدواری کرد این‌گونه نشست‌های ادبی استمرار داشته باشد.

در بخش پایانی نشست نقد کتاب «دعبل و زلفا» از جدیدترین اثر داستانی حجت‌الاسلام مظفر سالاری با عنوان «شب صورتی» رونمایی شد.

حاضران همچنین به کودکان حاضر در حاشیه این نشست که به ترسیم نقاشی از محتوای کتاب‌های نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخته یودند، کتاب و اقلام فرهنگی اهدا کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا