معاونت صنایع دستی استان یزد ضمن تشریح فعالیتها و اقدامات این معاونت طی سال 97، از ثبت شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو به عنوان مهمترین اتفاق در حوزه صنایع دستی یزد در سال گذشته یاد کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد، "محمد رضا دهقان مهرجردی" با اعلام این‌ خبر افزود: پنجم آذرماه 97 بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی‌های انجام گرفته، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در ادامه اظهار داشت: صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته بیش از 9 میلیون دلار بوده که این صادرات بیشتر گروه های گلیم و زیلو، بافته های داری و غیرداری، شیشه سنتی، مس و مبلمان شامل شده است.

دهقان مهرجردی عنوان کرد : در سال 1397 بیش از سه هزار نفر در دوره های مقدماتی و پیشرفته آموزش صنایع دستی شرکت کردند و مراکز آموزش صنایع دستی با بهره‌گیری از تخصص و توان مربیان مجرب با برپایی 279 دوره آموزشی، به آموزش 3329 نفر هنرجوی مشتاق پرداخت که از این میان 3083 نفر موفق به اخذ گواهی تخصصی هنر آموختگی در زمینه رشته های صنایع دستی شدند. همچنین آموزش 336 نفر شاغلین صنایع دستی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی استان در سال 97 بود.

وی به صدور 203 پروانه تولید انفرادی صنایع دستی و تمدید 411 فقره پروانه تولید اشاره کرد و افزود: برای 11 کارگاه مجوز صادر و پروانه 28 کارگاه دیگر نیز تمدید شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به حضور هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان در نمایشگاه های ملی و استانی در سال گذشته گفت: 82 نفر از هنرمندان صنایع دستی یزد، در نمایشگاه های صنایع دستی سایر استان ها شرکت نموده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دومین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی و یازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران- یزد نیز در آبان ماه برگزار گردید که از تمامی استان های کشور در قالب 208 غرفه در این نمایشگاه حضور داشتند. همچنین برگزاری 32 بازارچه موقت نوروزی و 3 بازارچه موقت تابستانی صنایع دستی در سال 97 از اقدامات صورت گرفته در حوزه واحد امور بازرگانی صنایع دستی یزد بود.

دهقان مهرجردی ثبت فنون و روشهای سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ملی کشور، صدور 428 فقره کارت شناسایی صنعتگری، صدور 196 فقره مجوز مشاغل خانگی با همکاری اداره کار جهت پرداخت تسهیلات به متقاضیان، برپايي کاروان سیار صنايع دستي در نقاط پرتردد شهر یزد، باززنده سازی رشته احرامی بافی را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال گذشته در حوزه صنایع دستی استان یزد عنوان کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا