در نشستی دکتر طالبي استاندار و رحمتي رئیس مرکز بسيج رسانه ملي و رييس اجلاس و دهقان نيري دبير برگزاري اجلاس تفاهم نامه همکاری برگزاری هفدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان وخادمان حسینی را امضاء کردند.

 به گزارش روابط عمومی صداوسیمای مرکز یزد در اين نشست اعلام شد هفدهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان / ذاکران و خادمان حسيني (ع) همزمان با آغاز عزاداري هاي حسيني در ماه محرم در شهريور ماه در يزد برگزار مي شود. 

در اين اجلاس 600 ميهمان از سراسر کشور و جهان اسلام که بيشتر آنها را ذاکران / پيرغلامان و مداحان حسيني در بر مي گيرند حضور خواهند داشت.
برگزاري هفدمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان / ذاکران و خادمان حسيني (ع) زمينه ساز معرفي گردشگري مذهبي يزد به جهانيان خواهد بود.
استاندار يزد در مراسم عقد تفاهم نامه برگزاري هفدهمين اجلاس تجليل از پير غلامان حسيني در يزد گفت: اين اجلاس ظرفيتي مناسب براي معرفي جاذبه هاي گردشگري به ويژه گردشگري مذهبي استان به جهانيان است.
طالبي به برگزاري صدها برنامه فرهنگي و مذهبي مختلف با محوريت مردم در استان اشاره کرد و افزود:بايد از ظرفيت بالاي اين اجلاس براي معرفي اين فرهنگ والاي مردم در طول قرون به جهانيان بهره گرفت.

طالبي با اشاره به هم افزايي و تعامل خوب مردم و مسئولان استان در برگزاري مراسم مختلف عزاداري ابا عبدالحسين اظهار اميدواري کرد بتوانيم نام يزد را در کنار عنوان حسينيه ايران در جمع عاشقان خدمت به حضرت ابا عبدالحسين در اين اجلاس پرآوازه کنيم.

هفدهمين اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني در حقيقت بزرگداشت نام و آوازه بزرگاني است که سالهاست در آيين هاي سوگواري سيدالشهدا خدمت مي کنند.
رييس مرکز بسيج رسانه ملي و رييس برگزاري هفدمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان / ذاکران و خادمان حسيني (ع)
هم در اين مراسم با اعلام اين مطلب گفت:برگزاري اين اجلاس همچنين علاوه بر اينکه باعث مي شود آيين هايي که در طول 1400 سال گذشته احياء گر اسلام ناب محمدي بودند زنده شود يکپارچگي و وحدت امت اسلامي را در سايه سار نام اباعبدالله را به دنبال دارد.
رحمتي افزود برگزاري اين اجلاس همچنين با عث مي شود فرهنگ غني حسيني که در برگيرنده شور و شعور و حماسه اين مردم در بر پايي مجلس عزاي حسين است هم به مردم کشور و هم به جهانيان بازشناخته شود.
وي با اشاره به فرهنگ معنوي استان يزد در بحث برپايي مجالس عزاي شهادت امام حسين (ع)تاکيد کرد اين اجلاس مي تواند در معرفي ظرفيت بزرگ گردشگري معنوي به ويژه گردشگري مذهبي اين استان به جهانيان موثر باشد.

در هفدمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان / ذاکران و خادمان حسيني (ع) از 72 پير غلام و خادم حسيني تجليل مي شود.
دبير برگزاري اين اجلاس هم در اين مراسم با اعلام اين خبر گفت: از اين تعداد 15 نفر پير غلام بالاي 70 سال از استان هاي کشور و 5 پير غلام بالاي 70 سال از ساير کشور ها هستند.
دهقان نيري افزود در اين اجلاس مطابق سنوات قبل همچنين از يک نفر پير غلام که در طول عمر خود بناي يک حرکت يا فرهنگ در شورآفريني مجالس عزاي حسين را در استان يزد پي ريزي کرده باشد تجليل خواهد شد اگرچه آن فرد هم اکنون در قيد حيات نباشد.
وي همچنين تاکيد کرد فيلم سازان و برنامه سازان برتر در حوزه عزاداري اباعبدالحسين / خانواده شهداي مداح / و پدر يا مادر شهيدي که خودشان مداح هستند نيز جزء 72 نفري خواهند بود که از آنها تجليل به عمل مي آيد.

اجلاس هفدهم با حضور و تعامل حداکثري مردم پرشور و شکيل برگزار خواهد شد.
مدير کل صدا و سيماي يزد هم در اين مراسم با اشاره به جايگاه رفيع يزد در برپايي مراسم عزاداري اباعبدالله احسين در طول قرون گذشته گفت: يزد به عنوان حسينيه ايران جايگاه اين موضوع را دارد که اجلاس تجليل از پير غلامان در آن برگزار شود.
پهلوانيان با بيان اينکه بسياري از مراسم و آيين هاي عزاداري مردم استان يزد منحصر به فرد است افزود: سينه زني / مراسم نخل برداري و دهها مراسم خاص ديگر مي توان از اين دست نام برد که مي تواند در اين اجلاس به جهانيان معرفي کرد.
وي اظهار اميدواري کرد اين اجلاس بتواند در معرفي گردشگري مذهبي و آيين هاي منحصر به فرد مردم يزد به جهانيان موثر واقع شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا