کارگاه تخصصی احداث و نگهداری قنات، روز یک شنبه 8 اردیبهشت با حضور مدیر مرکز بین المللی قنات، نماینده دفتر منطقه ای یونسکو، کارشناسان کشور افغانستان و فعالان حوزه آب در مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی یزد آغاز به کار کرد.

نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در ابتدای این نشست با اشاره به توسعه مدرن و خطراتی که منابع آب زیرزمینی را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: یونسکو معتقد است با استفاده از دانش بومی آب، می توان با چالش های فراروی منابع آب زیرزمینی مقابله کرد و برگزاری کارگاه های اینچنینی در ترویج دانش بومی بسیار موثر است. 

دبیرکانون تفکر آب دانشگاه یزد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از آغاز همکاری ایران و افغانستان اظهار داشت: 37000 رشته قنات در کشور وجود دارد که حجم استحصال آب از این منابع 4 هزار میلیون مترمکعب درسال است.

علی اصغر سمسار یزدی ادامه داد: تاکنون 11 رشته قنات در ایران به ثبت جهانی رسیده است که این تعداد ثبت قنوات، نوید بخش تجارب درخشان ایران در این زمینه است.

وی ادامه داد: ایران در زمینه سازه ای تجارب بسیار خوبی در حوزه احداث، بازسازی، به روز رسانی و حفظ حریم قنوات دارد و در زمینه غیر سازه ای نیز توانسته است اطلس قنوات را با پشتوانه 30 ساله تهیه کند.

سمسار یزدی در پایان، برگزاری کارگاه تخصصی احداث و نگهداری قنات ویژه کارشناسان افغانستان را نقطه شروع همکاری ایران و افغانستان دانست و تداوم این کارگاهها را برای حفظ قنوات افغانستان ضروری عنوان کرد.

گفتنی است کارگاه تخصصی احداث و نگهداری قنات ویژه کارشناسان افغانستان، به مدت دو روز و با بازدید این کارشناسان از قنات های زارچ، مهریز و قاسم آباد ادامه خواهد یافت.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا