خانه تاریخی صغیره اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، "علی اصغر صمدیانی " معاون میراث فرهنگی استان یزد با اعلام این خبر گفت: این بنای ارزشمند با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع در بافت تاریخی داخل حصار اردکان و نزدیکی مسجد چرخاب واقع شده است.

او در ادامه در خصوص تاریخچه و وجه تسمیه این اثر گفت: قدمت بنا مربوط به دوره صفوی - قاجار می باشد و وجه تسمیه آن متاثر از نام آخرین مالک آن می باشد و اکنون در اختیار میراث فرهنگی شهرستان اردکان قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در خصوص ویژگی های این بنا خاطرنشان کرد: قدمت اثر، وجود آب انبار داخل خانه همچنین درهایی با شیشه های مشبک و رنگی و نزدیکی به خانه ثبتی بانو رباب طاهری، ازویژگی های مهم آن محسوب می شود.

این مقام مسئول در خصوص مشخصات این بنا نیز تصریح کرد: خانه صغیره درسه جبهه ساخت، طراحی و احدث گردیده است.  که در قسمت شمالی آن ورودی بنا و فضای ایوان باپوشش سقف طاق و تویزه واقع شده است. در انتهای حیاط اتاقی وجود دارد که فضای زیربادگیر است وتنها بادگیر خانه در این قسمت تعبیه شده است.

صمدیانی در ادامه با بیان اینکه ضلع جنوبی بنا دارای دو راهرو و یک اتاق سه دری با پنجره هایی دارای  شیشه رنگی مشبک می باشد، افزود: ضلع غربی ساختمان فاقد سازه معماری است.

شایان ذکر است: با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث ‌فرهنگی استان قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود.

گفتنی است: استان یزد دارای 431 خانه ی تاریخی ثبت شده می باشد که از این تعداد 70 مورد در شهرستان اردکان واقع شده است و این خانه نیز با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اخیرا با شماره 31882 در این فهرست جای گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا