مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در نشست خبری جشنواره علمی، فرهنگی هنری کودکان کار و خیابانی «باز باران» تأکید کرد: نگاه فعلی استان نگاهی انسان دوستانه به همهٔ کودکان اعم از کودکان کار و خیابانی است.‌

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه ۲۴ فروردین ماه "فخرالسادات خامسی هامانه" در نشست خبری‌ با اهالی رسانه استان که در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد، از آغاز برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی هنری کودکان کار «باز باران» ‌خبر داد و گفت: این جشنواره با همکاری مشترک اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری، با مشارکت بخش غیردولتی و با هدف کاهش آسیب های اجتماعی جامعهٔ یزد به ویژه در حوزه کودکان کار و خیابانی از 24 تا 29 فروردین ماه برگزار می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی، دبیرخانه این ستاد را استانداری یزد بیان کرد و ادامه داد: امور اجرایی این جشنواره برعهدهٔ شهرداری(آماده سازی فضا و تجهیزات) و اداره کل بهزیستی(مراقبت و مشاوره) است و نظارت در این امر نیز بر عهده دادگستری، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بیمه و تأمین اجتماعی بوده است.
خامسی با تأکید بر آگاه سازی و دغدغه سازی مردم در این حوزه، به اهمیت تفکیک قائل ‌شدن بین دو عبارت کودک کار و کودک خیابانی پرداخت و افزود: شناسایی استعدادهای کودکان کار و خیابانی، آگاهی رسانی به جامعه، وجود چتر حمایتی برای کودکان کار و... از رویکردهای این جشنواره است.
به گفته وی، بخش بزرگی از جامعه هنوز دغدغهٔ کودکان کار و خیابانی را ندارند و رفتار درست و اصولی با آنان را نمی دانند که این جشنواره جنبه دغدغه سازی مردم و خانواده ها در خصوص این کودکان است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه باید برای دغدغه مندی مردم وجدان انسانی را درگیر کرد، ادامه داد: در این راستا برنامه های آموزشی، حمایتی برای توانمندسازی سازمان های مردم نهاد حوزه کودکان کار و خیابانی اندیشیده شده است.
خامسی با اشاره به ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی، گفت: نگاه فعلی ما نگاه انسانی و بشردوستانه به همهٔ کودکان است و در این رویکرد، استثنایی در عدم حمایت از کودکان نداریم.
وی همچنین به تشکیل مؤسسه ای تخصصی برای استعدادسنجی کودکان کار اشاره کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: رسانه ها و مردم تلاش کنند کمک های مردمی به سمت تشکل های اجتماعی برود و این مهم نهادینه شود که با کمک نکردن به کودکان کار و معرفی آنان به مراکز نامبرده، گرسنگی،‌فقر و مشکلات خانوادگی این کودکان حل شود.


جشنواره کودکان کار و خیابانی تلنگری جدی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی


رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ‌و ورزشی شهرداری یزد در این نشست خبری گفت: ‌این سازمان با محور قرار دادن برنامه های اجتماعی، بر رفع معضلات اجتماعی اعم از حضور کودکان کار و خیابانی در سطح شهر تأکید دارد.
"‌عباس ملازینلی" تضاد فرهنگی را عاملی دانست که نیاز به برخورد نرم فرهنگی دارد و ‌ادامه داد: جشنواره "باز باران" در این راستا طرح ریزی شده است تا داشته های فرهنگی این شهر حفظ شود.
به گفته وی، این جشنواره تلنگری جدی در راستای مقابله با معضلات ‌اجتماعی، آسیب شناسی این جریان و مشارکت عمومی است.
ملازینلی بیان کرد: نباید آسیب معضلات اجتماعی را کمتر از حوادثی مانند سیل دانست چراکه بعضأ ویرانگر تر است از این رو لازم است برای تقویت اراده اجتماعی در این زمینه تکاپو شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شماره تماس 123 را برای معرفی کودکان کار به اورژانس اجتماعی و حساب سازمان بهزیستی به شماره 2163455805006 ‌بانک کشاورزی را جهت کمک به کودکان کار و خیابانی معرفی کرد.
دبیر اجرایی این جشنواره نیز برنامه های جشنواره را تشریح و در این میان به اجرای گروه سرود، تئاتر و پرفورمنس به عنوان سه کار هنری تولیدی توسط کودکان کار اشاره کرد.
به گفته "‌احمد ندافی" برگزاری میزگردهای تخصصی با موضوع کودکان کار، تداوم حضور این کودکان در فعالیت های هنری فرهنگی، دوره های آموزشی، عضویت کودکان در کتابخانه های عمومی و... از دیگر برنامه های این جشنواره است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا