بازار تاریخی چهارسوق اردکان با شماره 32051 به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی" با اعلام این خبر گفت: این بنا در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع شده است که متعلق به دوره قاجار می باشد و قدمت بنا، ساختار معماری بی نظیر آن، وجود عناصر معماری متعدد از جمله پایاب و حمام، وجود ساباط های متعدد، شیب ملایم و حرکت ظریف آن درون بازار ، دو طبقه بودن در برخی قسمت هااز ویژگی های مهم این اثر بشمار

می رود.

 مدیر کل میراث فرهنگی  استان یزد در خصوص مشخصات این بنا خاطرنشان کرد: بازار چهار سوق به دو بازارشرقی و غربی  تقسیم می شود که در گذشته به وسیله فضای چهار سوق به هم متصل می شده اند اما با احداث خیابان این دو بازار از هم گسسته می شوند . بازار شرقی قسمت کوچکتر بازار است که شامل شش حجره می شود . بازار  غربی  قسمت بزرگتر بازار است که 29 حجره را در خود جای داده است . بازار در قسمت میانه خود دو طبقه می شود.

وی در ادامه اظهار داشت : پوشش سقف بازار به صورت طاق و تویزه می باشد و روزنه هایی برای نور رسانی به درون بازار بالای آنها تعبیه شده است . سه ساباط درون بازار وجود دارد که عامل ارتباطی بازار با محله های اطراف آن می باشد . پایاب و حمام از دیگر عناصر موجود در بازار است . شیب بازار از سمت ورودی به سمت پائین می باشد و در قسمتی از بازار شیب تقریبا صفر می شود ولی در قسمت انتهای بازار شیب به سمت بالا متمایل می شود . نمای بازار را طاق نماها تشکیل می دهند که با توجه به وسعت دهانه و قرار گرفتن در شیب های متعدد اندازه و ارتفاع آن متفاوت می شود . کفسازی بازار به وسیله سنگ و آجر اجرا شده است . اندود دیوارها به وسیله گچ و کاهگل است، سقف نیز به وسیله گچ پوشش داده شده است . دیوارها نیز به وسیله خشت و آجر اجرا شده اند. راه دسترسی به پشت بام در ساباط اول ( از سمت ورودی بازار ) قرار دارد که در حال حاضر مسدود می باشد . 

گفتنی است: شهرستان اردکان دارای 274 بنای ثبتی می باشد که بنای قاجاری دربند روباز صدرافضلاء، زیارتگاه پیر سبز چک چک، مسجد جامع اردکان، خانه تقدیری و... از جمله  بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شاخص این شهرستان بشمار می آیند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا