مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار داشت: تکمیل مطالعات رودخانه های یزد در دستورکار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته است که بر این اساس رودخانه های اصلی یزد شناسایی و حریم و بستر آن مشخص می شود. سپس از بالا دست رودخانه، هرگونه تعرض به این رودخانه ها بررسی شده و پس از اخطار گروهی، تخریب خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این شرکت، روز شنبه 17 فروردین با حضور مدیرعامل، معاونین وی و اعضای کمیته در اتاق جلسات شرکت آب منطقه ای یزد برگزار شد. 

محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان تا به امروز 85.1 میلی متر است، گفت: بیشترین بارندگی مربوط به ایستگاههای ده بالا و منشاد گزارش شده است که در ده بالا آمار بارندگی 404 میلی متر و در منشاد 414.1 بوده است که این رقم در سال گذشته به ترتیب 89.7 و 98 گزارش شده بود.

وی افزود: همچنین متوسط آمار بارندگی در ده بالا و منشاد در طول دوره آماری تا این تاریخ،  به ترتیب  255 و 289 میلی متر بوده است.

جوادیان زاده از بارندگی 49 میلی متری در ایستگاه شهرستان یزد خبر داد و تصریح کرد: میزان بارندگی یزد در سال گذشته در این تاریخ ، 11 میلی متر بوده است اما میزان بارش ها در سال آبی جاری هنوز 2.5 میلی متر نسبت به دوره آماری کاهش نشان می دهد و معادل 51.6 است.

 این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برآوردها نشان می دهد بارش های مفید در طی روزهای اخیر در یزد، 30 میلیون متر مکعب بوده است که 21 میلیون متر مکعب در سیل بند و بندها مهار شده و تنها 30 درصد آن نفوذ پیدا کرده است که تاثیر چندانی بر کسری مخزن سفره های آب زیرزمینی یزد نداشته است.

جوادیان زاده در ادامه اظهار کرد: روان آب ها بیشتر در ارتفاعات استان رخ داده  است که به دلیل اشباع شدن این مناطق، توانسته بر تغذیه چاه  و قنات تاثیر مثبت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن آمادگی در بحث وقوع سیل، عنوان کرد: با توجه به پیش بینی های بارندگی استان و در نظر داشتن حرکت سیلاب از استان های همجوار مانند استان فارس به یزد، می توان حجم سیلاب را پیش بینی کرد و اطلاعات را به صورت سیستمی با استانهای همجوار و دستگاههای مرتبط تبادل کرد .

جوادیان زاده  در پایان با تاکید بر بازخوانی نظامنامه مدیریت سیلاب توسط دستگاههای مختلف، افزود: در فلوچارت مدیریت سیلاب ابلاغی وزارت نیرو ، وظیفه هر دستگاه قبل از وقوع سیل، در زمان و پس از آن تشریح شده و لازم است این نظامنامه مدیریت سیلاب، جهت اطلاع رسانی در کمیته مدیریت بحران استانداری یزد مطرح شود تا مورد توجه دستگاههای ذیربط قرار گیرد.

گفتنی است اولین جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در سالجاری در تاریخ 6 فروردین ماه و با هدف بررسی نقاط آسیب پذیر در وقوع سیل و پیش بینی تمهیدات در این خصوص برگزار شده بود.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا