سدسازانِ محترم؛ لطفاً از مصیبت سیل در شرق گلستان برای خود فرصت نسازید!

به رغم آنکه مملکت در نخستین روزهای نوروز ۹۸ و همزمان با رخداد سیل فاجعه‌بار در شرق گلستان تقریباً تعطیل است، اما چند یادداشت سفارشی در همین چند روز در اغلب خبرگزاری‌ها از جمله #ایسنا منتشر شده که به بهانه همین سیل، خواستار افزایش ساخت سدهای جدید شده‌اند! رویکرد غالب در این یادداشت‌ها و مصاحبه مدیران وابسته به شرکت‌های سدساز آن است که اگر همین چند ده سد ساخته شده در گلستان نبود، ابعاد فاجعه به مراتب بدتر و خسارت‌ها بیشتر می‌شد.
.
2⃣ یک پرسش ساده! در طول هجده‌سالی که از رخداد سیل فاجعه‌بار قبلی در گلستان می‌گذرد، چند سد جدید ساخته شد؟ چرا با این وجود، باز همه شوکه شده و خسارت‌ها بیشتر شد؟!
.
3⃣ اصلاً تا پیش از نیم‌قرن پیش که هیچ سدی در ترکمن‌ صحرا و روی رودخانه‌های گرگان‌رود و اترک ساخته نشده بود، مردم چگونه در گنبد و آق‌قلا و روستاهای مجاور زندگی می‌کردند؟ چگونه این تمدن دوام آورد؟ راستی چرا سد گلستان را پیش از وقوع سیل خالی نکردند تا سرریز سد بر ابعاد خسارت سیل نیافزاید؟ اصلا در کشوری که هم‌اکنون بیش از دوبرابر حجم رواناب سالانه، سد ساخته شده و یا در دست ساخت است - بیش از هشتاد میلیارد مترمکعب - چه زمان باید زنگ پایان سدسازی را نواخت؟!
.
4⃣ چرا نشانی اشتباه می‌دهیم؟ پاک‌تراشی جنگل‌ها را متوقف کرده؛ اجازه تغییر کاربری ندهید؛ به حریم سیلابی رودخانه‌ها تجاوز نکرده؛ با برداشت‌های افراطی معادن شن و ماسه، نظام آبشناختی منطقه را برهم نزده، بر ابعاد فرسایش کناررودخانه‌ای نیافزایید؛ به رانت‌خوارها اجازه ویلاسازی در بستر سیلابی رودخانه در تنگراه ندهید؛ جلوی چرای زودرس و بی‌رویه را بگیرید و طرح تنفس جنگل را واقعاً اجرا کنید؛ آنگاه درخواهید یافت که سیل‌ها نه‌تنها دیگر چنین ویرانگر نخواهند بود، بلکه با نمک‌شویی و آورد مواد مغذی، بر توان حاصلخیزی جلگه ترکمن‌صحرا هم می‌افزایند.
.
5⃣ چند روز پیش در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بین خلیل آقایی و حسین آخانی بحثی داغ در مورد ساخت و ساز در حریم جنگل و رودخانه‌ها در تنگراه درگرفت، حتی مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان هم به کمک رییس سازمان جنگل‌ها آمد تا ماجرا را یه جورایی ختم به خیر کند! اما کمتر از دوهفته پس از آن مناظره نافرجام، طبیعت انتقام خود را از نظام رانتخوار گرفت. آیا اینبار عبرت می‌گیرید؟
.
6⃣ از آق‌قلا خبر می‌رسد که چون فرمانداری پول لازم برای خرید بنزین ندارد، قایق‌ها عملاً بدون بنزین مانده و در روند کمک‌رسانی اختلال ایجادشده. امیدوارم این مشکل کوچک! حل شود تا لازم به هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای ساخت سدهای بیشتر و مشکلات بزرگ‌تر نشود.
.
7⃣ شنیده شده جاده جنجالی و ویرانگر به آشوراده در اثر سیل اخیر، ویران شده و به زیر آب رفته! می‌بینید؟ همیشه همه خبرها هم بد نیست! هست؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا