به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ مراسم آغاز عملیات دوبانده شدن محور بافق – بهاباد قطعه چغارت – سه چاهون عصر روز سه شنبه 28 اسفند ماه، با حضور طالبی استاندار یزد و حیدری مدیرکل حوزه استاندار و مسئولان شهرستان های بافق و بهاباد برگزار شد.

فرماندار بافق در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به طالبی استاندار یزد و حیدری مدیرکل حوزه استاندار و مسئولین شهرستان بافق و بهاباد و تشکر از شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به جهت برگزاری این مراسم گفت: بحث دوبانده کردن جاده بافق- بهاباد یکی از لازمه ها بود که سرپرست شرکت سنگ آهن با روحیه که در بحث مسئولیت اجتماعی دارد با عزم قوی این پروژه جلو می رود و شتاپ فیزیکی خوبی خواهد داشت و از آن سو اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص تامین قیر پروژه تقبل کرده است تا عملیات پخت،پخش و اجرا را انجام دهد و از آن طرف فرماندار و اعضای شورای شهر بهاباد با همکاری چادرملو تا پرک جلو آمده اند و مابقی بر عهده نظر کارشناسان قرار می دهیم تا  هر کجا مسیر بهتر بود و صنعت حمل و نقل ایجاب می کند آن قسمت نیز توسط اداره راه و شهرسازی و با پیگیری بافق و بهاباد تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با تکمیل بزرگراه یزد – بافق بار سنگینی از دوش مسئولان شهرستان برداشته شده تا به سایر پروژه ها مبرسند، افزود: در بحث جاده بافق – ساغند که 60 کیلومتر جاده توسط شرکت سنگ آهن جلو رفته است و 4 کیلومتر دیگر تا معدن دی 19 باقی مانده و از آن طرف اگر شهرستان اردکان برای 16 کیلومتر همت کند، 107 کیلومتر مسیر مشهد کوتاه تر می شود و استان های جنوب شرق کشور و شمال شرق استان کرمان برای سفر به خراسان رضوی و تردد در چاده چوپانان،دامغان و نهایت استان های شمالی از طریق بافق عبور می کنند. که این می تواند آینده ارزشمندی برای صنعت حمل و نقل داشته باشد که نیازمند مجوز حفاظت محیط زیست است که با دستور استاندار یزد حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی امام جمعه بافق نیز در سخنانی با بیان اینکه اداره کردن شهر کارگری مشکل است و اگر شهر نمونه شده بخاطر وحدت می باشد، افزود: اگر وحدت و انسجام در مجموعه باشد تمام گره ها باز می شود.

وی با بیان اینکه این همدلی و وحدت بین شهرستان بافق و بهاباد وجود دارد، تصریح کرد: اگر انتقادی هست باید در کنار یکدیگر مطرح و حل شود.

سپس سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی بافق ضمن خوش آمدگویی به استاندار یزد و مسئولان شهرستان بافق و بهاباد از خداوند متعال خواهان توان بیشتر برای خدمت به مردم شد و گفت: با توجه به توان و پتانسیلی که در شرکت سنگ آهن وجود دارد تا کنون 60 کیلومتر از جاده خرانق آسفالت شده و 4 کیلومتر تنها باقی مانده تا به منطقه معدن دی 19 برسیم و منتظر مجوزهای محیط زیست هستیم و 16 کیلومتر را چادرملو تقبل کرده است که با تحقق آن انقلابی در صنعت حمل و نقل صورت می گیرد و تمام حمل و نقل زمینی چادرملو می تواند از بافق رد شود تا به سمت بندرعباس برود و مردم و مسافرین مسیرشان بیش از 100 کیلومتر به مشهد و 70 کیلومتر به شمال کشور نزدیک می شود.

وی پیرامون پروژه دو بانده کردن مسیر بافق- بهاباد و قطعه معدن چغارت به معدن سه چاهون بیان کرد: طول مسیر 19 / 2 کیلومتر ،حجم عملیات خاکی 904 هزار و 329 متر مربع که معادل 60 درصد پروژه است و شرکت سنگ آهن مرکزی بافق متقبل هزینه آن شده است.  مقدار آسفالت 93 هزار و 527 تن معادل 40 درصد پروژه است،تعداد 35 دهنه پل در این مسیر طراحی شده است .

فلاح مبارکه هزینه کل پروژه را 325 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مواد معدنی ما از معدن سه چاهون به فاصله 40 کیلومتری به معدن چغارت حمل می شود، ترافیک سنگینی را در این مسیر داشتیم وبه علت آسیب هایی که به جاده وارد کرده است و با توجه به مسئولیت اجتماعی که داریم با عنایت ویژه مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور تایید شد که این پروژه از الویت های ما باشد و با همکاری اداره راه و شهرسازی شهرستان بافق به این تنیجه رسیدیم که باید باند دوم جاده توسط شرکت سنگ آهن عملیات خاکی آن کار شود و عملیات آسفالت نیز توسط اداره راه و شهرسازی تقبل شده است.

وی یادآور شد: طراحی جاده در سال 94 با هزینه شرکت سنگ آهن و تایید اداره راه و شهرسازی انجام شده و عملیات میخ کوبی 19 کیلومتر و 200 متر تا سه راهی سه چاهون انجام شده است.

سرپرست شرکت سنگ آهن بافق از اداره راه و شهرسازی خواهان شد: جمع آوری کلیه تاسیسات و اخذ مجوز های لازم و اجرای ابنیه را اداره راه و شهرسازی به عهده گرفته است و تاسیساتی که در مسیر میخ کوبی ایجاد شده توسط این اداره باید جمع آوری شود تا همکاران ما هر چه سریعتر این پروژه را پیش ببرند.

وی پیش بینی کرد حداکثر طی 2 سال این پروژه را تحویل اداره راه و شهرسازی برای بحث آسفالت جاده دهد.

فلاح تاکید کرد: از پروژه های خرد خودداری می کنیم تا بر روی این پروژه متمرکز شویم.

در ادامه صباغیان نماینده مردم در مجلس شوراس اسلامی گفت: با همراهی، همت و همکاری مسئولین شهرستان بافق و بهاباد عملیات دوبانده کرده محور بافق – بهاباد آغاز شده است که این راه به سه بخش پرک تا بهاباد،بافق تا سه چاهون و سه چاهون تا پرک که باید کارشناسی شود،تقسیم شده است.

وی تنها چیزی که می تواند ما را در این سال ها به رشد و توسعه برساند همکاری،همدلی و استفاده از ظرفیت های خود منطقه دانست و افزود: یک نمونه آن همین پروژه است که با همکاری مسئولان دو شهرستان انجام می گیرد و باید از این فرصت استفاده کرد،امروز همه چیز فراهم است و میتوان عقب ماندگی ها را جبران کرد.

صباغیان با تاکید بر وحدت همدلی و همراهی اظهار داشت:  اگر اختلافی پیش بیاید مسئولان شهرستان سرگرم شده و پروژه ها و ظرفیت های منطقه فراموش می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت درآمد و اعتبار دولت مناسب نیست اما خوشبختانه منطقه ما امکانات دارد،گفت: انتظار ما این است که در آمد و سودهایی که این منطقه برای کشور دارد عاید خود آن هم شود که مقدمه آن وحدت و همراهی است.

سپس طالبی استاندار یزد ابتدا با تقدیر و تشکر از همه عواملی که در پروژه دو بانده کردن جاده بافق – بهاباد تلاش می کنند به ویژه شرکت سنگ آهن که و سرپرست شرکت که با انگیزه و جدیت خوبی این کار را شروع کرده است، امیدوار شد این پروژه در کمتر از 2 سال به پایان رسد.

وی با بیان اینکه جاده بافق – بهاباد جاده همدلی است و می تواند به تقویت ارتباط و دوستی بین این دو شهرستان که فرهنگ دیرینه ای دارد کمک کند،افزود: هر دو شهرستان در پیکره یک جغرافیا سال های سال در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و اگر بهاباد شهرستان شد برای این است که سطح خدمات را در آن ارتقاء دهیم  و تقویت همدلی ها می تواند مبنای برخی پروژه ها شود که به توسعه هر دو شهرستان کمک کند.

طالبی با اشاره به اهمیت این جاده برای شهرستان بافق،بهاباد و استان گفت: رویکرد ما توسعه ارتباطات با شرق کشور است و پروژه ای را که برای اتصال را ه های مواصلاتی یزد به استان خراسان جنوبی است با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این جاده می تواند کمک به توسعه هر دو شهرستان کند،یادآور شد: در استان یزد فضای ایفای مسئولیت های اجتماعی از سوی شرکت های بزرگ مانند چادرملو و سنگ آهن مرکزی بافقمناسب است و ما نمونه چنین مشارکت هایی را در بخش های مختلف می بینیم.

وی ادامه داد: برخی پروژه ها که تصور می شود از اعتبارات دولت استفاده می شود اما به دلیل محدودیت های مالی که ما در استان و کشور با آن مواجه هستیم،بخش خصوصی به کمک آمده است. در بحث خط انتقال آب یزد از حمایت و پشتیبانی شرکت چادرملو استفاده می کنیم. در بافق عملکرد بسیار خوبی از طرف سنگ آهن شاهد بودیم و می تواند به عنوان الگو ایفای مسئولیت اجتماعی در کشور مطرح باشد.

استاندار یزد امیدوار شد با کمک بخش خصوصی و نیروهای توانمندی که انگیزه و دغدغه اجتماعی دارند مانند سرپرست شرکت سنگ آهن بافق، بخشی از بار به زمین مانده که در بحث پروژه های مختلف در شهرستان ها است،برداشته شود .

وی تاکید کرد: به جای آنکه پروژه های کوچک را دنبال کنیم و هزینه های ریز انجام دهیم، اقدامات بزرگ و اساسی انجام دهیم که نفع آن متوجه همه مردم شود و با اتکای اجرای این پروژه ها بتوان خدمت شایسته به استان و توسعه شهرستان و فراهم کردن زمینه هر چه بهتر برای ماندگاری جمعیت در سطح شهرستان وروستاها تقویت کنیم .

طالبی امیدوارشد چنین کارهای مشارکتی زمینه ای باشد برای همدلی های بیشتر و درک این نکته که به جای پرداختن به مسائل خاص شهرستانی و اصرار بر منافعی که متوجه یک شهرستان است،در کنار هم همه منابع و ثروت های موجود در منطقه را به خدمت بگیریم و زمینه ارتقای زندگی مردم را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه امروز هیچ مانعی برای ارتباط با مردم احساس نمی کنیم و فضای گفتگو و تفاهم را فراهم کرده ایم،اظهار کرد: امروز فضای ارتباط را با همه شهرستان ها باز کرده ایم،در طول مدت مسئولیتم در استانداری بیشترین حضور را در شهرستان ها داشته ام و باید با تعامل بیشتر درباره موضوعات مختلف پیش برویم. منافع هر شهرستان و منطقه در چارچوب قانون مورد پیگیری و تاکید مسئولان استان است و باید به آنان اعتماد کنیم و اندک اختلافات در مسائل را تمام کنیم تا هیچ بهانه ای برای هیچ کس به جهت دامن زدن به اختلافات نداشته باشیم.

منبع: آفتاب بافق/

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا