30موزه فعال استان یزد، در ایام نوروز 98، آئین نوروز گاه را برگزار می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد "علی اصغر صمدیانی یزد" سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل با اعلام این خبر افزود: یکی از شاخصه ها و جاذبه های اصلی گردشگری استان یزد، موزه های این استان است که دارای تنوع زیادی بوده و همواره مورد توجه گردشگرانی می باشد که به این استان سفر می کنند.

صمدیانی یزد تصریح کرد: در این استان افزون بر 30 باب موزه فعال است که تعدادی تحت نظارت دستگاههای دولتی و بقیه توسط بخش غیردولتی و به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی اداره می شود.

وی از موزه های زیلو و پلاس میبد، رجال اردکان، پست میبد، آیینه و روشنایی و موزه های مردم شناسی تفت، ابرکوه، مهریز، میبد و اردکان  به عنوان  شاخص ترین موزه های استان یزد نام برد و افزود: موزه های مردم شناسی با هدف نگهداری و نمایش آثار ارزشمندی که ارتباط مستقیم با زندگی سنتی مردم هر منطقه دارند، ایجاد شده اند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد در ادامه به برگزاری آئین نوروزگاه در موزه های استان اشاره کرد و گفت: در همه موزه ها سفره هفت سین متناسب با موضوع موزه برپا می شود و همچنین در موزه های زیلو و سفال میبد، مفاخر اردکان، فرش اردکان، موزه های مردم شناسی باغ پهلوانپور مهریز و شهرستان های اشکذر و تفت برنامه های ویژه ای برگزار می شود.

صمدیانی یزد اجرای موسیقی زنده و رونمایی از زیلوی نوبهار با حضور زیلوبافان، خوانش کتاب با موضوعیت زیلو جهت آشنایی علاقه مندان و نگاهی ویژه به کودکان، آموزش کار با دستگاه چرخ ریسی و کلافه ورکنی برای آشنایی کودکان، نمایش و اجرای مراحل نخ ریسی، نمایش مستند زیلو بافی، شعر خوانی، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی، نمایشگاه صنایع دستی با موضوع بافته ها، آموزش زیلو بافی بصورت زنده با حضور دو هنرمند زیلوباف، پذیرایی سنتی و برگزاری شب شعر را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که جهت برگزاری در موزه ها و اماکن تاریخی استان در ایام نوروز 98 برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به افتتاح موزه هنر و فرهنگ شهرستان بافق در روز ششم فروردین ماه شاره کرد.

گفتنی است: موزه های تحت نظارت این اداره کل در ایام نوروز 98، همه روزه از ساعت 9 لغایت 21 جهت بازدید علاقمندان دایر می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا