چهل و پنجمین نشست کانون تفکر آب، روز پنج‌شنبه 16 اسفند ‌ماه، با حضور مدیر موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا و متخصص حوزه آب، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و اعضای این کانون در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در این جلسه اظهار داشت : در حال حاضر محدودیت های استان یزد با فشار فضای مجازی ، پررنگ و پتانسیل ها و ظرفیت های استان کمرنگ نشان داده شده است که ادامه این روند سبب کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.

محمد مهدی جوادیان زاده ادامه داد:  این محدودیت ها باعث شده تا رشد اقتصادی استان یزد از 14 درصد به 3 درصد در سال جاری تنزل پیدا کند .

وی با تاکید بر اهمیت مشخص شدن محدودیت های دریا و محیط زیست در انتقال آب، افزود: با وجود محدودیت های آبی در استان یزد، با صرف تنها ۱۸ درصد آب، استان رتبه دوم در کشت گلخانه ای را به دست آورده و باید این فرهنگ در کشور الگو قرارگیرد.

جوادیان زاده افزود: با تمام انتقاداتی که به صنعت یزد وارد شده است این بخش تنها ۵۰ میلیون متر مکعب آب  را به خود اختصاص داده  است که در مقایسه با استان های دیگر که تا 250 میلیون متر مکعب سهمیه صنعتی دارند بسیار ناچیز است .

وی تصریح کرد : هنوز به این سوال نتوانسته ایم پاسخ درستی بدهیم که با توجه به زیرساخت های موجود، انتقال معادن کنار دریا با صرفه تر است یا اینکه باید به انتقال آب  اندیشید اما به طور قطع در صورت ادامه برداشت از معادن یزد بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش آن، استان تبدیل به نخاله گاه معادن خواهد شد.

در ادامه این جلسه مدیر موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت : دلیل ضرورت‌ تدوین برنامه آمایش سرزمین، وسعت کشور و تنوع طبیعی، جغرافیایی و اجتماعی، توسعه نامتعادل، شکاف توسعه بین مناطق و عدم‌تعادل منطقه‏ای، کنترل و مدیریت شهرنشینی، توجه ویژه به مناطق توسعه‌نیافته و دورافتاده، کنترل رشد فیزیکی بی‏رویه و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت برای یافتن نقشه توسعه پایدار ملی است . 

داوود رضا عرب با اشاره بر اهمیت بحث انتقال آب در دنیا، عنوان کرد : انتقال آب مبحثی اجتماعی است و در یونسکو نیز رعایت پنج اصل بررسی مقصد از نظر صرفه جویی و سازگاری، مبدا از نظر داشتن آب اضافه در حال و آینده، سهیم شدن مبدا در منافع اقتصادی و اجتماعی مقصد و جبران ضررهای زیست محیطی توسط مبدا در انتقال آب الزامی است.

وی عدم وجود برنامه برای توسعه، نداشتن زمان به علت سرمایه اجتماعی از دست رفته و فقدان عزم در مردم و مسئولین را در ایجاد شرایط فعلی سهیم دانست و مشارکت، شفافیت، قانونگرایی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و عدالت را از اجزای حکمرانی خوب بیان کرد. 
عرب در پایان عنوان کرد: استان یزد از نظر سرانه ارزش افزوده و تولید داخلی رتبه بالایی را داراست و شهرهایی که رشد اقتصادی بالایی دارند به تدریج دچار ناهنجاری خواهند شد و تداوم رشد اقتصادی لزوما همیشه خوب نیست .  

گفتنی است دستور کار این جلسه کانون تفکر آب، ارائه داوود رضا عرب، یکی از متخصصان حوزه آب در کشور پیرامون توسعه آب محور با رویکرد آمایش سرزمین بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا