وزير علوم،تحقيقات و فناوري در مراسم يادمان سي امين سال تاسيس دانشگاه يزد با اشاره به شروع رویکرد دانشگاه جامعه محور در کشور بيان كرد: ایجاد شبکه علمی و ماموریت محور شدن دانشگاه ها با همکاری های توافقی و سازمانی امکان پذیر می شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد،«منصور غلامي» وزير علوم،تحقيقات و فناوري در مراسم يادمان سي امين سال تاسيس دانشگاه يزد گفت:در چهل سالگي پيروزي انقلاب اسلامي  و شروع دهه پنجم  مقام معظم رهبري در بیانیه خود  حوزه علوم و تحقيقات را در كشور مورد اشاره ويژه و تاكيد قراردادند و مراسم امروز به عنوان بزرگداشت دانشگاه نيز توجه به علم و دانش را نشان مي دهد.
«منصور غلامي» افزود:كشور ما از دير باز مهد علم و دانش و دانشگاه و مراكز علمي بوده است و  ايران دارای ملتی دانش دوست و دانش پرور است  و با توجه به اينكه علم و دانش منشا توسعه به حساب می آید بايد حركت جدي و قوي تري را در اين زمينه شكل دهيم زيرا جريان علم و فناوري در دنيا به سرعت در حال تغيير است و  ضروریست با آن همسو شويم.
غلامي يادآور شد:در طول اين چهل سال در تربيت متخصصان و كارشناسان به خوبي عمل شده است و امروز تمام امور كشور برخلاف قبل از انقلاب توسط كارشناسان و نيروهاي داخل اداره مي شود و اگر حجمي از فارغ التحصیلان جوياي كار نيز بدون پاسخ مانده اند به اين دليل است كه بازار جذب نيرو و اشتغال با دانشگاه هماهنگ پيش نرفته است.
وي اظهار داشت:انجام تحقيقات در دهه 70 و 80 در كشور توسعه پيدا كرد كه ارزيابي دنيا در شرايط حاضر ما را در رديف كشورهاي روز دنيا از نظر علم و دانش قرار مي دهد.
وزير علوم،تحقيقات و فناوري بيان كرد:اواخر دهه 80 تا 90 نيز بحث توجه به فناوري،مهارت و كارآفريني در دانشگاه ها مطرح شد و امروز در كشور بيش از 190 مركز رشد در دانشگاه هاي مجموعه وزارت علوم فعال هستند و 43 پارك علم و فناوري نيز داريم كه در منطقه و بخش هايي از آسيا به عنوان سرآمد معرفی می شوند.
غلامي افزود:نگاه به نسل چهارم دانشگاه هاي كشور نيز آغاز شده است و تاكيد امروز وزارت علوم بر اين است كه دانشگاه ها بايد درگير حل مسائل جامعه باشند و در اين عرصه ايفاي نقش كنند تا بتوان چالش هاي كشور را به فرصت تبديل كرد.
وي گفت:كوشايي دانشگاهي در دانشگاه هاي استان و كشور شكل گرفته است و داشته هاي بسيار ارزشمندي در حوزه علم و فناوري و داريم و اميدواريم بتوانيم پاسخ مناسبي براي خواسته هاي اين حوزه داشته باشيم.
وزير علوم،تحقيقات و فناوري اظهار داشت:حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور در کشور آغاز شده است و دنیا در این زمینه به سرعت در حال پیشرفت است و ضرورت دارد خودمان را در تمام زمینه ها با این پیشرفت هماهنگ سازیم.
غلامی در پایان بیان کرد:با ساماندهی آموزش عالی در درجه اول ارتقا کیفیت دانشگاه ها در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر هدفمند ساختن منابع محدود مالی ،ماموریت محور کردن دانشگاه ها و ایجاد شبکه علمی که واحدهای آموزشی را  از لحاظ توافقی و سازمانی به یکدیگر متصل کندمورد نظر است.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا