نشست سه جانبه روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه با هدف بررسی تحولات سوریه،دقایقی پیش به وقت محلی در شهر سوچی روسیه آغاز شد. 

حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی رئیس جمهور در این نشست با تاکید بر این که جامعه بین المللی با اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین سوریه مقابله کند، تاکید کرد: تروریست‌ها نه تنها در سوریه بلکه در هیچ جای این کره خاکی نباید احساس امنیت کنند.

 

رئیس جمهوری اسلامی ایران با برشمردن ۵ محور کاربردی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه، تداوم مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه تا ریشه کن شدن آنها را ضروری دانست و تاکید کرد:گفتگوهای سوری-سوری با هدف ایجاد صلح بادوام در سوریه باید بدون دخالت خارجی ادامه یابد و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و عدم دخالت در امور داخلی سوریه در هر شرایطی مورد احترام قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، همچنین جامعه بین المللی را برای کمک به مردم سوریه در بازگشت آوارگان و پناهندگان به موطن خود و شروع بازسازی این کشور فرا خواند و  این نکته را مورد تاکید قرار داد که حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها که بدون اجازه دولت قانونی سوریه در آن کشور حضور دارند باید هر چه سریعتر خاتمه یابد.

روحانی اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین سوریه را حرکتی در مسیر به مخاطره انداختن صلح و امنیت بین المللی دانست و بر ضرورت مقابله جامعه بین المللی با آن، تاکید کرد.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 جناب آقای پوتین، جناب آقای اردوغان، حضار محترم

مایلم از مهمان نوازی جناب آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه تشکر کنم. در ابتدای سخن بر ارواح پاک انسان هایی که در راه صلح و همزیستی ملت بزرگ سوریه جان خود را از دست داده اند، درود می فرستیم و بر عزم خود برای پیمودن باقیمانده راه تاکید می ورزیم.

ما در سوچی گرد هم آمده ایم تا با ارزیابی راه طی شده، نسبت به آینده تصمیمات مهمی اتخاذ کنیم که می تواند ملت سوریه را در ترسیم آینده خود به دور از هرگونه فشار و دخالت خارجی یاری کند. اصول مشترک مورد تاکید ما ادامه مبارزه با تروریسم تا ریشه کنی این بلای خانمان سوز، گفتگو، مصالحه، کاهش تنش، استمرار روند سیاسی و اصلاح قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت شدگان و بازسازی سوریه است؛ سوریه ای آزاد و مستقل، سوریه ای که نه مورد تهدید دیگران باشد و نه پایگاهی علیه دیگران، سوریه ای به دور از اشغال و تهدید خارجی و مبرای از تروریسم، سوریه ای متحد، منسجم با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و سوریه ای که تک تک فرزندان آن از حقوق ذاتی، طبیعی و شهروندی خود برخوردار باشند. و در این مسیر، فقط و فقط سوری ها نسبت به آینده خود تصمیم می گیرند و دیگران نباید اجازه یابند تا در امور داخلی آنها دخالت کنند.

تا این مرحله، همکاری ما توانسته است آتش جنگ و کشتار بی رحمانه چند ساله در سوریه را تا حد زیادی خاموش و گفتگوی بین طرفین اختلاف را جایگزین تفنگ و گلوله کند و اینک پس از هفت سال و اندی از آغاز بحران، جز در مناطق معدودی از کشور، در اکثر مناطق این سرزمین کهن، امنیت و ثبات برقرار شده است، امنیت و حاکمیتی که ضرورت دارد در چارچوب مقررات بین المللی و با اجتناب از وقوع بحرانی انسانی در مناطق ادلب و شرق و شمال فرات، نیز گسترش یابد.

همکاری کشورهای ضامن صلح در سوریه همچنین توانسته است تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه را حفظ کند و پنجره ای برای گفتگوی سوری ها با یکدیگر برای ترسیم آینده خود بگشاید و زمینه ای فراهم کند که سلاح و تنازع را کنار گذارند و صلح و مدارا را جایگزین نمایند.

تروریست ها نه در این کشور و نه در هیچ جای دیگری در این کره خاکی، نباید احساس امنیت کنند و حامیان آنها نباید تصور کنند که از برگه تروریسم می توانند در معادلات داخلی، منطقه ای و بین المللی به سود خویش بهره برند. متاسفانه دولت آمریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آنها در جهت منافع خود بهره برداری می کند. گزارشات موثقی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا به تروریست های داعش در نقل و انتقال در داخل سوریه و همچنین انتقال بعضی از آنها به افغانستان کمک می کند. رژیم صهیونیستی نیز در جهت کمک به برخی گروه های تروریستی در سوریه فعال است و اخیرا برخی از مقامات این رژیم به این اقدام زشت نیز اعتراف کرده اند. اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین سوریه، صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخته است. جامعه بین المللی موظف است با این اقدامات به ویژه تداوم اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می یابد مقابله کند.

روسیه و ترکیه در سپتامبر سال گذشته توافق ادلب را امضا کردند و ما نیز از آن حمایت کردیم. بی تردید یک هدف اساسی کشورهای ضامن آستانه در این توافق و حمایت از اجرای آن، پرهیز از وقوع بحران فراگیر انسانی در منطقه ادلب بوده است. اما می بایست روند اجرای این توافق را بررسی و بر اساس آخرین تحولات در خصوص گام های آینده تصمیم گیری کنیم. تروریست های النصره در زمان انعقاد توافق ادلب حدود چهل درصد از این منطقه را در اختیار داشتند، اما آنها پس از توافق نه تنها از منطقه غیر نظامی اعلام شده خارج نشدند و بزرگراه‌های حیاتی لاذقیه ـ حلب و حماه ـ حلب که برای عادی شدن زندگی مردم سوریه اهمیت زیادی دارند، را تخلیه نکردند، بلکه اینک بر 90 درصد از منطقه ادلب تسلط دارند؛ امری که نشانگر آن است که تاخیر در اجرای مفاد توافق ادلب و مهار معضلی که می توانست در ماههای گذشته آسانتر صورت گیرد، اکنون به تلاشی مضاعف نیاز دارد. تروریست های النصره نمی توانند با تغییر نام به تحریر الشام و یا هر نامی دیگر و مخفی شدن در بین غیر نظامیان، خود را از هدف مبارزه مشروع و قانونی دولت سوریه و حامیان آن در نبرد علیه تروریسم مصون بدارند.

 

خانمها، آقایان

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است قصد دارد نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند. این نیروها بدون اجازه دولت سوریه و برخلاف تمام مقررات بین المللی وارد آن کشور شده و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را نقض کرده اند.

این تصمیم آمریکا چنانچه بازیچه سیاست های داخلی آمریکا و مورد تجدید نظر قرار نگیرد، خبر مبارکی برای مردم سوریه است و ضروری است هر چه سریعتر عملی شود و حاکمیت دولت سوریه در مناطق شرق و شمال فرات، همچون بقیه سرزمین سوریه گسترش یابد. این مهم باید با حفظ حقوق آحاد مردم و اهالی این منطقه و ازجمله مردمان کرد که سالیان دراز در این سرزمین زیسته اند و جزئی جدانشدنی و همیشگی از ملت سوریه هستند صورت گیرد.

البته، باید به نگرانی های دولت ترکیه نیز پرداخته شود. ما این نگرانی‌ها را درک می کنیم اما معتقدیم همکاری با دولت قانونی سوریه و استقرار و حضور نیروهای سوری در مرزهای بین المللی سوریه، پایدارترین راه جهت رفع این نگرانی ها است. توافقنامه سال 1998 آدانا میان سوریه و ترکیه که با مساعی جمیله جمهوری اسلامی ایران منعقد گردید، می‌تواند الگوی مناسبی برای برطرف شدن نگرانی های دو طرف و آغازی بر پایان یک دوره تلخ بین دو کشور باشد و جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آماده است، در کنار دوستان روس، به ایفای نقش خود در زمینه تسهیل دوستی بین سوریه و ترکیه اقدام نماید. به اعتقاد ما، هر اقدامی که بدون هماهنگی و همکاری دو طرف پیشنهاد شود، جز به پیچیده تر شدن اوضاع منجر نخواهد شد.

 

رؤسای محترم جمهور

اینک سوریه نیازمند کمک همه ما برای بازسازی خویش است. موکول کردن آغاز روند بازسازی و مشروط کردن آن به ملاحظات سیاسی مداخله جویانه ای که در دوران جنگ محقق نشده و به خواست خداوند و با اراده متحد ملت و دولت و معارضه سوریه در دوران صلح نیز تحقق نخواهد یافت، تنها به طولانی شدن بحران و وارد آمدن صدمات و لطمات بیشتر به ملت عزیز سوریه می انجامد. بر این اساس ضرورت دارد با تسهیل بازگشت هرچه سریعتر آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و کمک به ملت و دولت سوریه برای بازسازی کشور، زمینه را برای رفع دشمنی های گذشته و ساختن آینده بر مبنای خواست ملت سوریه فراهم کنیم.

اصلاح قانون اساسی بر مبنای خواست ملت، می تواند گامی مهم در این جهت بشمار رود. تلاش سه کشور و نماینده سابق دبیرکل در ماهها و هفته های پایانی سال 2018 در ژنو، تهران، مسکو و آنکارا، سرانجام با فشار آمریکا و برخی دیگر از کشورها با موفقیت همراه نشد و اینک دبیرکل محترم سازمان ملل متحد، نماینده جدیدی را در امور سوریه تعیین کرده است که ما همچنان بر حمایت خود از ماموریت وی ادامه می دهیم.

در پایان، لازم می دانم یک بار دیگر بر نکات ذیل تاکید کنم:

1- گفتگوهای سوری-سوری با هدف ایجاد صلح با دوام در سوریه باید بدون دخالت خارجی ادامه یابد و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عدم دخالت در امور داخلی آن کشور باید در هر شرایطی مورد احترام قرار گیرد.

2- جامعه بین المللی باید به مردم سوریه در بازگشت آوارگان و پناهندگان به موطن خود و شروع بازسازی سوریه کمک کند.

3- مبارزه با تمامی گروه های تروریستی در سوریه تا ریشه کن شدن آنها باید تداوم داشته باشد.

4- حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی ها که بدون اجازه دولت قانونی سوریه در آن کشور حضور دارند باید هر چه سریعتر خاتمه یابد.

5- ضروری است جامعه بین المللی با اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین سوریه که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخته مقابله کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا