علی اکبر حدادزاده در جمع خبرنگاران استان گفت: امروزه دامپزشکی یک تشکیلات منسجم، پویا و فعال با گستره فعالیتی وسیع در حوزه های مختلف بهداشتی جامعه است.

این مقام مسئول افزود: از یک دیدگاه دامپزشکی در دو حوزه مهم حفظ سلامت جامعه و اقتصاد نقش آفرینی دارد که در زمینه حفظ بهداشت و سلامت جامعه  با  ۸۶۸ بیماری مشترک بین انسان و دام از 1415 بیماری انسانی مواجه است که بالغ بر ۶۱ درصد انواع  بیماری هایی که انسان به آن مبتلا می شود را شامل می شود. 

حداد زاده افزود: از مجموع بیماری های تهدید کننده جامعه می توان به بیماری آنفلوانزا، تب کریمه کنگو، تب مالت، بیماری سل، هاری و سایر بیماری ها اشاره کرد که کنترل این بیماری ها در جامعه از نظر بهداشتی، اقتصادی و حتی گاها امنیتی اهمیت خاص خود را دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: افزایش پوشش بهداشتی بیماری های مشترک بین انسان و دام پس از انقلاب به 84 درصد نشان دهنده رشد شاخص های بهداشتی در این حوزه می باشد.

حدادزاده وضعیت بیماری های مشترک را در استان یزد مناسب ارزیابی کرد و گفت: عدد مبتلایان تب مالت در استان یزد در پایان سال 96 به میزان  ۱۵ در ۱۰۰ هزار بوده است که از نرم کشوری پایین تر است.

 وی افزود: در زمینه کنترل بیماری تب کریمه کنگو، تمام کشتارگاه های استان یزد دارای پیش سرد هستند  و قبل از انقلاب اصلا کشتارگاه صنعتی وجود نداشت و در حال حاضر 9 کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی دام در استان وجود دارد که تماما پیش سردگذاری لاشه های دام به مدت 24 در آنها صورت می گیرد. نتیجه این اقدامات کنترل بیماری های قابل انتقال از طریق گوشت قرمز به جامعه است که آمارهای موجود از مؤید عدم وجود مشکلی در استان تحت عنوان بیماری خطرناک تب کریمه کنگو در چندین سال اخیر می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: حوزه کاری دیگری که در این راستا می تواند در صورت عدم نظارت، سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کند غذای مردم است که در این حوزه نیز دامپزشکی برنامه های منسجمی در زمینه کنترل بیماری های مشترک از مزرعه تا سفره دارد.

حدادزاده گفت: ۱۸ کشتارگاه در استان یزد وجود دارد که شامل ۹ کشتارگاه دام ۴ کشتارگاه بلدرچین و ۵ کشتارگاه صنعتی طیور است که سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار راس دام و تا 10 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های طیور تحت نظارت مستمر بهداشتی و شرعی دامپزشکی کشتار می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۳ واحد بسته بندی مرغ، ماهی و گوشت قرمز  با ظرفیت حداقل 50 هزار تن در استان داریم که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی فعالیت می نمایند.

وی افزود:  در کنار سایر مراکز تولید و عرضه خوراک دام، در حال حاضر ۵ کارخانه خوراک دام با شرایط لازم بهداشتی در استان وجود دارد که تولید سالانه بالغ بر ۶۵ هزار تن خوراک دام مورد نیاز استان را به عهده دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا