همزمان با ایام الله دهه فجر نخستین نمایشگاه و مرکز آموزش دایمی صنایع‌ دستی ابرکوه، در مراسمی عصر یکشنبه 21 بهمن ماه 97؛ در محل خانه تاریخی قیومی واقع در محله « درب‌ قلعه» این شهرستان گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ در این مراسم مدیران کل دفتر امور روستایی و شوراها و امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، فرماندار ابرکوه، بخشداران مرکزی و بهمن و جمعی از مسئولان محلی و مردم حضور داشتند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه در خصوص این مراسم گفت: نمایشگاه و مرکز آموزش صنایع‌دستی با همکاری بخش خصوصی کار خود را آغاز نمود.

مجاهد کرباسی بابیان اینکه چنته بافی، گیوه‌دوزی، قفل‌سازی، گلیم بافی و«عاروسک جلی» به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: به غیر از این رشته ها، رویه چینی، نمدمالی، قالی بافی و سفره خمیر مهم‌ترین صنایع‌ دستی فعال ابرکوه  می باشند که در این نمایشگاه  تعدادی از این محصولات در معرض فروش و نمایش گذاشته شده است.

کرباسی اظهار داشت: معرفی و توسعه ظرفیت ‌های گردشگری و صنایع‌دستی که نقش تأثیرگذاری در حوزه اشتغال و توسعه گردشگری دارد از اهداف برپایی نمایشگاه است.

این مسئول بابیان اینکه در این نمایشگاه ۱۵ نفر از مربیان همکاری دارند، خاطر نشان کرد: در مجاورت نمایشگاه همچنین دوره ‌های آموزشی در رشته ‌های چنته بافی، نمدمالی، بافت سفره خمیر، عاروسک جلی، معرق چوب و چرم با حضور اساتید مجرب برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری برای شرکت در دوره ‌های آموزشی ثبت ‌نام کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه با اشاره به اینکه تاکنون هشت اثر ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: چنته بافی، قفل‌سازی، گیوه‌دوزی، عاروسک جلی، موسیقی مراسم محرم، آیین زنجیر زنی، آیین جوش دوره آثار ناملموس ابرکوه است که در فهرست ‌آثار ملی ثبت است.

ابرکوه به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور ، ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که ۱۳۶ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی، قلعه‌ های تاریخی، مسجد جامع، کوه گنبد عالی و سرو ۴۵۰۰ ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا