دانشمندان جوان کشور به اعماق دانش دست یافته اند و ماهواره نوید فناوری برتری در مقایسه با ماهواره های امید و رصد دارد .

وزیر دفاع ایران اعلام کرد که دومین ماهواره ایران در سال جاری در آستانه دهه فجر پرتاب خواهد شد.

  میر سرتیپ امیر حاتمی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت:
از 2 ماهواره ای که رییس جمهوری چندی پیش اعلام کردند به فضا پرتاب می شود، یکی تا کنون پرتاب شده است و دیگری نیز به زودی پرتاب خواهد شد.


وی در خصوص پیشرفت صنعت ماهواره در ایران گفت: یک حرکت روبه رشد و دائمی در زمینه پرتاب ماهواره اتفاق افتاده است و پروسه ساخت، پرتاب و حمایت ماهواره را به صورت کامل در اختیار داریم. ماهواره جدید ایران تا پیش از دهه مبارکه فجر توسط ماهواره بر سفیر به فضا پرتاب می شود. ایران ماهواره بر سفیر، امکان قرار دادن ماهواره در مدار 260 کیلومتر را دارد.
وی در رابطه با در مدار قرار نگرفتن ماهواره پیام توضیح داد:
بنا داشتیم ماهواره پیام را در مدار 500 کیلومتر دایروی زمین قرار دهیم که مرحله پایانی کار با موفقیت همراه نبود.

گفتنی است که بامداد روز 15 ژانویه، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد.

وی همچنین در ادامه افزود که این ماهواره در مرحله سوم به سرعت کافی نرسیده و در قرار گرفتن در مدار زمین ناکام مانده است.

همچنین فاضلی,سرپرست سازمان فضایی ایران نیز با بیان اینکه ماهواره ها مخابراتی و سنجشی هستند گفت: ماهواره نوید از نوع سنجشی و قابلیت رصد ترافیک، عرصه های کشاورزی، تغییرات اب و هوایی و حوادث غیر مترقبه را دارد.

سرپرست سازمان فضایی افزود: روند ساخت و طراحی ماهواره امید حدود 7 سال طول کشید اما این سازمان بامدیریت یکپارچه بر طرح ها توانست در سال 90 و پس از 2 سال ونیم که از پرتاب ماهواره امید می گذشت 2 ماهواره به فضا پرتاب کند.

اقای فاضلی گفت: با توجه به استعدادهای فراوان دانشمندان جوان کشورمان مسیر اینده مشخص است و ما نیازهای مخابراتی وسنجشی کشور را براورده می کنیم .

وی همچنین با بیان اینکه ماهواره فجر نیز که قرار بود دهه فجر امسال به فضا پرتاب شود آمادگی پرتاب دارد البته برخی آزمایشهای ان باید تکمیل شود .

فاضلی گفت: ماهواره های قبلی با ماهواره بر سفیر یک A به فضا پرتاب شدند اما ماهواره فجر با ماهواره بر سفیر یک B که توانایی بیشتری نسبت به ماهواره برهای قبلی دارد به فضا پرتاب می شود.

وی افزود: ماهواره فجر 60 کیلوگرم وزن و در نقطه اوج آن که در ارتفاع 400 کیلومتری زمین است به وسیله رانشگر گاز سرد مدار ان از بیضی به دایره ای تغییر می کند و عمر مداری این ماهواره یک ونیم سال است.

فاضلی گفت: ماهواره بر سیمرغ نیز که سال آینده استفاده می شود می تواند ماهواره هایی به وزن 100 کیلوگرم را در ارتفاع 400 کیلومتری قرار دهد.

مدیر مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم وصنعت نیز درباره ماهواره نوید این دانشگاه گفت: این ماهواره امروز پیام یامهدی را در جهان منتشر کرد.

حسین بلندی افزود: ماهواره نوید براساس استاندارد اروپایی ECSS ساخته شده است و پنج ایستگاه زمینی ان را کنترل می کنند.

وی گفت: این ماهواره 6 بار در 24 ساعت برای 6 دقیقه بوسیله ایستگاههای زمینی رویت و با ان ارتباط برقرار می شود.

بلندی با بیان اینکه برای بهره برداری از ماهواره به چند روز زمان نیاز است گفت: 27 بهمن نخستین تصاویر از ایران بوسیله این ماهواره گرفته و به ایستگاههای زمینی ارائه می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره نوید کاملا بومی است اضافه کرد : حتی سلول های خورشیدی  قرار گرفته بر روی این ماهواره نیز ساخت کارخانه های داخلی است.

بلندی افزود: دانشگاه علم و صنعت در حال ساخت ماهواره ای به وزن 90 کیلوگرم به نام ظفر است که در ارتفاع 500 کیلومتری از زمین و در مدار دایره ای قرار می گیرد.

وی گفت: دانشمندان جوان ما باور دارند که نظام اسلامی موتور محرک انهاست.


ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر نخستین ماهواره عملیاتی ایران است که قرار بود در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا